Det blir allt vanligare att rekryterare själva söker upp kandidaterna, istället för att annonsera. Detta sker via kontakter och CV-databaser, men också med hjälp av sociala medier som Linkedin och Facebook. Därför har du mycket att vinna på att hålla din digitala profil i toppskick.

6ea34055122d46aabeac944c9e5c62f1.jpg
6ea34055122d46aabeac944c9e5c62f1.jpg

ha en komplett profil

Se till att ange all information som går att ange. En halvfärdig profil ger ett dåligt intryck och till skillnad från i ett CV, där kort ofta är bättre, går det på sociala medier oftast att välja vilken information man vill se som besökare. Utbildningar, yrkeserfarenheter, övriga meriter och färdigheter är självklart viktiga, men lägg också till en kort beskrivning av dig som person och vad dina mål och ambitioner är.

håll information uppdaterad

Det första som möter besökaren är din profilbild – se till att den är aktuell och framför allt att den är professionellt tagen. Det andra är din titel, försök få som vana att alltid ändra vad som står om dig på internet när någonting förändras i din arbetsroll.

fokusera på din nuvarande tjänst

Var detaljerad i beskrivningen av din roll, berätta om dina uppgifter, vilka utmaningar du ställs inför och om du har några extra ansvarsområden. Men beskriv också företaget du jobbar på, förklara kärnverksamheten och ange nyckeltal som antal anställda, omsättning och liknande.

sökordsoptimera dig själv

Även om din titel är projektledare kan du säkerligen brodera ut den för att ge en mer rättvisande bild av vad du gör – och som dessutom genererar fler träffar på sökningar. Om du har en titel som är på engelska kan det vara en god ide att även skriva den på svenska då sökningar i Sverige främst görs på svenska. 

se över sekretessinställningarna

All information på till exempel Facebook är inte menad för rekryterare, kollegor eller din chef. Sociala medier är viktiga ur rekryteringssynpunkt, men du kommer säkerligen att använda dem privat också. Lägg därför tid på att kategorisera vem som ska få se vad av ditt innehåll.

gör dig kontaktbar

Om en rekryterare vill kontakta dig är det viktigt att din kontaktinformation snabbt går att hitta. I de flesta sociala medier går det att skicka meddelanden direkt, men e-post är ändå ofta att föredra som kommunikationssätt.

skilj på de olika nätverken

Linkedin är ett uttalat yrkesrelaterat nätverk medan till exempel Facebook och Twitter i grunden är tänkta för dig som privatperson. Men båda går att använda för att hitta drömjobbet. Tänk däremot på hur du använder dem, på Linkedin är det inte lika lämpligt att bli för personlig – där passar professionella relationer och ett professionellt tilltal bättre.