vad är en customer service manager?
Som customer service manager planerar du för en produktiv arbetsmiljö för de anställda och ser till så att arbetslaget håller igång i förhållande till servicekraven. Du förbättrar nivån av nöjdhet och tillfredställelse samt hjälper teamet inom customer service att behålla kunder. Förutom att leda de anställda har du även dialog med toppkunder i företaget och ser till så att de är nöjda med de produkter som ni erbjuder. Du behöver ha en djup förståelse för företagets produkter och specifika erbjudanden så att du kan hantera klagomål från kunder.
lediga jobbvad gör en customer service manager?
Customer service managers utför varierande uppgifter och sitter på olika roller beroende på vilket område de arbetar inom. Till exempel arbetar customer service managers inom hälsa och sjukvård med att förbättra effektivitet och arbetsflödet genom att försäkra sig om att faciliteterna erbjuder service av högsta möjliga kvalitet. De organiserar arbetsscheman och olika sjukhusfunktioner för att patienterna ska få hjälp och vård så snabbt som möjligt.
Vissa customer service managers som arbetar inom teknikföretag ser över installation, underhåll och testning av tekniska produkter. I princip alla customer service managers är bra med människor, har fin kommunikativ förmåga och är skickliga problemlösare.
Skulle arbetet som customer service manager passa din kommunikations- och problemlösningsförmåga och intresse för service? Läs då vidare för att ta reda på mer om vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för att lyckas i rollen som customer service manager.
genomsnittlig lön som customer service manager
Hur mycket en customer service manager tjänar varierar beroende på vilken roll du har inom företaget. Det skiljer sig även mycket mellan en customer service manager på en ingångsroll och någon som har haft jobbet länge. Skaffar du erfarenhet och utökar din kompetens kommer även lönen bli högre inom sin tid. Det kan även variera mellan jobben hos privata företag eller i offentlig sektor, och något som kan påverka lönen. Lönespannet för en customer service manager kan ligger på mellan 34 000kr och 45 000kr i månaden.
-
olika faktorer som påverkar lönen för en customer service manager
Vid sidan av lön kan även andra former av ersättning tillkomma för en customer service manager. Det kan involvera bland annat OB-tillägg om du skulle behöva arbeta på obekväm arbetstid utanför de vanliga arbetstiderna, eller reseersättning. Vissa arbetsgivare delar även ut bonusar, men då behöver det tydligt framkomma i ditt kontrakt.
Som customer service manager avgörs din lön av i vilken bransch jobbar inom eller storlek på företag du jobbar för. Till exempel skiljer sig lönen mellan den som jobbar som customer service manager på till exempel sjukhus eller andra platser i den offentliga sektorn och de som arbetar för ett kommersiellt, privat företag, inom till exempel retail området. Du kan prova på olika områden, branscher och arbetsplatser innan du hittar det som passar bäst för just dig. Även vilka akademiska meriter och referenser du har påverkar också hur mycket du får i lön.
olika roller av customer service manager
Rollen som customer service manager varierar beroende på bransch eller område, och vilken roll man har. Några former av customer service managers kan vara följande:
- Customer service manager för kundservice
Som customer service manager på kundserviceavdelningen utbildar och lär du upp anställda så att de kan hantera kunder och lösa och ta hand om klagomål/feedback. Du erbjuder även tjänster som utförs efter själva försäljningen, som till exempel planering av leverans och installation. - Customer service manager inom hälsa och sjukvård
Här jobbar du i en administrativ roll där du leder och utbildar sjuksköterskor och läkare för att säkerställa att patienterna tas emot och får vård snabbt, på bästa möjliga sätt. Du hanterar även klagomål och feedback från patienter. - Customer service manager i offentlig sektor
Här arbetar du inom statliga och kommunala verksamheter och avdelningar med en roll som kretsar kring olika former av service som är riktad mot allmänheten. Du organiserar arbetslag för att se till så att invånarna får så bra service som möjligt av de tjänster som erbjuds. - Customer service manager inom IT
När du arbetar på teknik företag som customer service manager assisterar du kunder med installation och underhåll av tekniska produkter. Du utbildar och lär även upp arbetslag inom kundsupport så att de kan bidra med teknisk support till kunder och hjälpa till med felsökningar.
att arbeta som customer service manager
En customer service manager fokuserar på att förbättra kunders upplevelse av företaget och dess produkter eller tjänster, genom en så bra service och support som möjligt. Läs mer om vilka arbetsuppgifter en customer service manager kan ha och hur arbetsmiljön ser ut.
-
arbetsuppgifter
De specifika ansvarsområden som en customer service manager har, avgörs utifrån vilken bransch, företag eller industri man arbetar inom. Även vilken avdelning på företaget man arbetar för kan påverka.
Några av de mer vanliga arbetsuppgifter som en customer service manager kan ha är följande:
- Leda arbetslag inom kundtjänst: Som customer service manager är din primära uppgift att se till så att kunder får bästa möjliga service och support från kundtjänsten. Du behöver motivera ditt arbetsteam och se till så att de har all nödvändig information och rätt redskap för att kunna assistera kunderna på ett så effektivt sätt som möjligt. Utöver det bör du även se till att skapa en motiverande arbetsmiljö för de anställda som bidrar till deras effektivitet.
- Svara på kunders frågor: Kunder hör ofta av sig till kundtjänst med frågor om företagens produkter och tjänster. Dialogen sker allt som oftast via telefon, mail eller chatt. Du behöver försäkra dig om att de svar som kunderna får är korrekta samt återkoppla inom rimlig tid. När ett problem eskalerar bör du hantera det på en gång för att minimera risken att det påverkar företagets rykte.
- Utveckla policys och processer: Som customer service manager utvecklar du en slags playbook som de anställda i kundtjänsten kan använda sig av för att lösa problem. De policys och processer som du skapar behöver balansera företagets mål med att göra kunder nöjda och möta deras behov. Du bör ständigt utvärdera och utveckla processen medan affärsverksamheten växer.
- Rekrytera nya anställda: Arbetsteamet som du leder som customer service manager bör vara noga utvalt för att kunna bibehålla en bra kommunikation med kunderna. Som customer service manager identifierar du de bästa kandidaterna för varje position. Du kommer utvärdera deras personlighet och tekniska förmåga för att hitta den som är bäst lämpad för uppdraget. Förutom att anställa ny personal organiserar du även olika former av utbildningar och utvecklingsprogram för att hålla de anställda uppdaterade med senaste policyförändringarna. När ett företag lanserar en ny produkt utbildar du arbetsteamet i dessa specifika funktioner och förmåner.
- Rapportera framsteg till chefer: Kundtjänstavdelningen spelar en viktig roll för att samla in data om hur ett företag presterar. Ditt uppdrag går ut på att sammanställa rapporter kring framsteg och framföra rekommendationer för hur man kan förbättra kundernas upplevelse av företaget. Du deltar även i utformandet av strategiska mål och bidrar med insikter kring sätt att öka nivån av kundernas nöjdhet.
-
arbetsmiljö
Som customer service manager arbetar du ofta i någon form av kontorsmiljö eftersom du deltar i möten och arbetar med administrativa uppgifter. Till exempel på hotell tar de emot besökare och ser till så att de har allt som de behöver. Som customer service manager behöver du klä dig professionellt varje dag och i en del fall som på hotell, bär du företagets uniform med logga och ditt namn.
Den som arbetar som customer service manager på ett sjukhus går mellan lokalerna och våningsplanen för att se till så att läkare och sjuksköterskor följer sina scheman och att patienter blir bemötta på ett bra och proffesionellt sätt och att ingen vård blir försenad.
-
dina kollegor
Vilka dina kollegor är när du arbetar som customer service manager varierar beroende på vilken industri, bransch eller sektor du arbetar inom. På kommersiella företag jobbar du bland annat med produktchefer medan du på ett sjukhus arbetar sida vid med läkare och sjuksköterskor.
-
arbetsschema
En customer service manager jobbar ofta helt och mellan 38 och 40 timmar i veckan. När du jobbar för ett företag som erbjuder support dygnet runt, kan ditt schema förlängas in på sena kvällar och helger eller under röda dagar. Hos vissa arbetsgivare kan skiftarbete med möjlighet för både deltidstjänst och korttidskontrakt finnas. Det är även möjligt att jobba på distans eftersom de allra flesta av dina uppdrag och uppgifter går att utföra via datorn och telefon eller chatt. Det är även möjligt att leda arbetsteamet inom kundtjänst på distans.
-
framtidsutsikter
Som customer service manager har du många möjligheter att avancera i din karriär. När du arbetat och skaffat dig erfarenhet kan du till exempel ta mer seniora roller inom kundtjänst, med ansvar för fler anställda och ett större område. Du kan även röra dig mot en högre roll inom marknadsföring och om du har en bakgrund inom ekonomi kan du även hitta positioner och roller inom det området.
Rollen som customer service manager finns inom en mängd olika branscher och industrier vilket gör att även vägarna framåt i din karriär är många. Du samlar på dig mer expertis och kunskap ju längre du arbetar vilket gör dig till en allt mer attraktiv kandidat för olika ansvarsfulla roller. Som customer service manager finns det även möjlighet att arbeta som konsult hos ett konsultföretag, vilket gör att du jobbar mot olika kunder och företag.
-
fördelar med att hitta ett jobb som customer service manager via randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som customer service manager via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som customer service manager? Ett vikariat eller tillfälligt jobb som customer service manager är ofta ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer
- universitets - och högskoleutbildning
Om du vill bli en customer service manager kommer det vara bra att ha en kandidat eller master inom ett område som relaterar till affärsverksamhet eller service. Det ger dig kunskaper och expertis som du kan ha användning av i rollen som customer service manager och som även kommer göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. - praktikplats
Inom vissa utbildningar ingår det praktikplats, men du kan även söka praktik utan att studera samtidigt. Genom att praktisera inom bland annat marknadsföring, försäljning eller olika former av serviceyrken samlar du på dig arbetslivserfarenhet att lägga till ditt CV och gör dig mer redo inför rollen som customer service manager.
kunskap och kompetenser
En customer service manager behöver följande kunskaper och kompetenser för att lyckas i rollen:
-
kommunikativ förmåga
Som customer service manager interagerar du med olika intressenter i företaget, allt från kunder till anställda och chefer. Det är väldigt viktigt att ha en bra kommunikativ förmåga, vilket hjälper dig att anpassa ditt språk och sätt att tala oavsett vem som är mottagaren. Att vara skicklig på kommunikation i skriftlig form är även det väldigt viktigt när du förbereder rapporter eller svarar på frågor via mail.
-
ledarskapsförmåga
Du som customer service manager leder ditt arbetsteam inom privat eller offentlig sektor. Det är av yttersta vikt att inspirera medarbetarna så att de uppnår målen och höjer prestationsnivån. En god ledarskapsförmåga hjälper dig att skapa en miljö som uppmuntrar till produktivitet och gör det lättare att förstå de anställdas funderingar eller frågor.
-
datorkunskap
Datorer och olika system kommer att vara en stor del i din roll som customer service manager. Via dem utför du olika uppgifter som att till exempel hjälpa kunder eller organisera diverse uppgifter för både dig själv och de anställda. Många företag med en stor mängd kunder har ofta en speciell mjukvara som enbart är till för hantering av kundrelationer. Datorkunskap hjälper dig även att analysera data och olika arbetsprocesser.
-
kritiskt tänkande
Som customer service manager ingår det i ditt jobb att vara en problemlösare. Du behöver därför vara duktig på kritiskt tänkande för att kunna identifiera de bästa lösningarna på klienters och kunders problem, men även internt om det uppstår konflikter eller problem i ditt arbetsteam.
vanliga frågor om att jobba som customer service manager
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som customer service manager.
-
vad gör en customer service manager?
En customer service manager ser till så att kunder får en så bra upplevelse som möjligt. De hanterar frågor och klagomål för att ordna så att klienterna blir nöjda.
-
vilka kvalifikationer behöver jag för att bli en customer service manager?
För att bli en customer service manager är det bra att ha åtminstone en kandidatexamen inom ett ämne som relaterar till service eller affärsverksamhet. Att ha en bakgrund inom antingen sälj eller kundtjänst eller både och ökar även dina chanser. Du kan dessutom samla på dig arbetslivserfarenhet genom att ansöka om en praktikplats i den bransch som du vill arbeta i.
-
vilka kunskaper behöver en customer service manager?
En customer service manager bör känna till och ha god kunskap om företagets produkter, tjänster och specifikationer. Du behöver även veta hur man felsöker företagets olika produkter.
-
hur söker jag ett jobb som customer service manager?
Det är enkelt att söka ett jobb som industrielektriker. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
bevaka jobb för customer service manager
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.