vad är en kundrådgivare?

Som kundrådgivare pratar du direkt med kunder. Om det finns någon fråga, klagomål eller kommentar arbetar du med kunden för att lösa problemen. En del kundrådgivare arbetar med fysiska kontakter dvs ansikte mot ansikte med kunderna i en butik eller restaurang. Andra kommunicerar med kunderna på nätet eller över telefon. Då kunderna räknar med kundsupporten för att få svar på olika frågor behöver du vara tillgänglig, öppen, insatt samt villig att lyssna och hjälpa till. Den som jobbar som kundrådgivare tenderar att ta sitt arbete seriöst och göra sitt bästa för att erbjuda en bra service till kunderna. 

Kom ihåg att kundrådgivare inte bara representerar sig själva. De representerar hela företaget i varje kontakt med kunderna. Som kundrådgivare behöver man därför visa stort tålamod, förståelse och en villighet att lyssna på kunderna som  kommer in med klagomål eller feedback om företaget, produkterna eller servicen. En del kundrådgivare jobbar uteslutande med att hantera klagomål via telefon. 

Som kundrådgivare kan man arbeta inom en rad olika områden, i allt från försäljning, detaljhandel, bilindustrin, sjukvård, restaurangbranschen och utbildningsväsendet. Då många företag har kontakt med kunder på ett eller annat sätt är kundrådgivare en tjänst som ofta behöver finnas. 

Skulle ett jobb som kundrådgivare passa din förmåga att vara en aktiv lyssnare och intresset av att ge mycket bra service? Läs då vidare om vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för att lyckas i en roll som kundrådgivare. 

lediga jobb
1

genomsnittlig lön som kundrådgivare.

I många företag är kundrådgivare ett jobb som inte kräver någon lång utbildning eller arbetslivserfarenhet. Det viktigaste är att de personliga egenskaperna stämmer och att man är duktig på sitt jobb. För att kunna besvara frågor om företaget, produkterna och tjänsterna behöver man vanligtvis gå någon form av internutbildning. 

Det gör att kundrådgivare är ett bra ingångsjobb, men att löneläget ligger något lägre i en junior roll. En del kundrådgivare får ett större ansvar och kan till och med ha andra kundtjänstmedarbetare som arbetar under en. I sådant fall finns det bättre förutsättningar att förhandla till sig en högre lön. Lönespannet för en kundrådgivare ligger på mellan 25 000kr och 32 000kr i månaden. 

vilka faktorer påverkar lönen för en kundrådgivare? 

I många företag fyller en kundrådgivare en viktig funktion, eftersom det är vanligt att företag behöver vara i kontakt med sina kunder efter avslutade affärer. Då krävs det någon som kan hantera klagomål, funderingar och feedback från kunderna. En kundrådgivare som har ett större ansvar kan ha bättre förutsättningar att få en högre lön. Det är också meriterande med en mer komplex roll. En del kundrådgivare arbetar också med att försöka omvända kunder som är missnöjda och som ringer in för att avsluta sin tjänst, abonnemang eller prenumeration. Då kan man som kundrådgivare arbeta för att göra kunden nöjd och glad, samt få kunden att behålla sitt abonnemang. 

I vissa roller kan en kundrådgivare ha en provisionsbaserad lönemodell, något som genererar en högre lön. I övrigt spelar det alltid roll inom vilken bransch man är verksam, då det generella löneläget är högre inom vissa branscher än andra. Samma sak gäller det geografiska läget, där storstadsregionerna ofta har ett högre löneläge.

2

olika roller av kundrådgivare.

I praktiken kan termen ” kundrådgivare” innebära en rad olika roller och jobb. Men generellt sett är de vanligaste rollerna följande: 

  • kundrådgivare med fysiska möten
    Vissa företag har kundrådgivare som arbetar med antingen uppsökande verksamhet eller med fysiska möten på plats på kontoret. Då tar du emot kunder och besvarar frågor, i hopp om att kunna lösa deras problem eller irritation. Du hänvisar också kunder vidare till rätt personer för deras specifika ärenden. 
  • kundrådgivare över telefon
    Det är absolut vanligast att kundrådgivare arbetar över telefon när de är i kontakt med kunder. Callcenters med kundrådgivare hjälper till att besvara kundens frågor, funderingar och  problem. I huvudsak går jobbet ut på att svara på inkommande samtal, men som kundrådgivare kan du också behöva ringa till kunder för att följa upp serviceärenden. 
  • kundrådgivare i sociala medier
    Om du är ansvarig för att vara kundrådgivare i företagets sociala medier håller du ett öga på samtliga sociala kanaler och de kommentarer och den feedback som kommer in där. Du skapar inlägg på företagets sidor och svarar på frågor eller funderingar som kommer in via kommentarsfält eller meddelandechatt. 
män och kvinnor har en konversation med surfplatta framför dem
män och kvinnor har en konversation med surfplatta framför dem
3

att arbeta som kundrådgivare.

Att arbeta som kundrådgivare innebär att man ska interagera med kunderna på olika plattformar. För att lyckas i rollen som kundrådgivare krävs det att man är engagerad och är en duktig lyssnare.  

4

utbildning och kvalifikationer.

Det finns sällan några specifika krav på utbildning för att kunna få ett jobb som kundrådgivare, men det finns några alternativa vägar att gå för att ha större chans till att få ett jobb som kundrådgivare. 

  • högskola eller universitet
    Att läsa en akademisk utbildning är meriterande för många arbeten och framför allt om du har läst en akademisk utbildning som angränsar till den bransch du är verksam inom. Om du har ambitioner att klättra i karriären och få mer ansvar, är en akademisk bakgrund viktig. 
  • gymnasieutbildning
    Hos många företag räcker gymnasial utbildning långt för att få ett jobb som kundrådgivare. Då lär man sig det grundläggande som behövs för att klara jobbet. 
  • internutbildning
    På de allra flesta arbetsplatser får du en internutbildning innan du börjar arbeta som kundrådgivare. Eftersom det krävs en god kännedom om företagets verksamhet, produkter och tjänster innan du kan hjälpa företagets kunder på bästa sätt. 
  • arbetslivserfarenhet
    Om du har erfarenhet från arbetslivet, antingen från praktikplats eller i form av en anställning, är det också meriterande när du ska jobba som kundrådgivare. 
5

kunskap och kompetenser.

Några viktiga kompetenser som behövs för att lyckas i en roll som kundrådgivare:  

6

vanliga frågor om att jobba som kundrådgivare.

Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som kundrådgivare.

7

bevaka jobb för kundrådgivare.

Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.

skapa jobbevakning