vad är en kundrådgivare?
Som kundrådgivare pratar du direkt med kunder. Om det finns någon fråga, klagomål eller kommentar arbetar du med kunden för att lösa problemen. En del kundrådgivare arbetar med fysiska kontakter dvs ansikte mot ansikte med kunderna i en butik eller restaurang. Andra kommunicerar med kunderna på nätet eller över telefon. Då kunderna räknar med kundsupporten för att få svar på olika frågor behöver du vara tillgänglig, öppen, insatt samt villig att lyssna och hjälpa till. Den som jobbar som kundrådgivare tenderar att ta sitt arbete seriöst och göra sitt bästa för att erbjuda en bra service till kunderna.
Kom ihåg att kundrådgivare inte bara representerar sig själva. De representerar hela företaget i varje kontakt med kunderna. Som kundrådgivare behöver man därför visa stort tålamod, förståelse och en villighet att lyssna på kunderna som kommer in med klagomål eller feedback om företaget, produkterna eller servicen. En del kundrådgivare jobbar uteslutande med att hantera klagomål via telefon.
Som kundrådgivare kan man arbeta inom en rad olika områden, i allt från försäljning, detaljhandel, bilindustrin, sjukvård, restaurangbranschen och utbildningsväsendet. Då många företag har kontakt med kunder på ett eller annat sätt är kundrådgivare en tjänst som ofta behöver finnas.
Skulle ett jobb som kundrådgivare passa din förmåga att vara en aktiv lyssnare och intresset av att ge mycket bra service? Läs då vidare om vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för att lyckas i en roll som kundrådgivare.
lediga jobbgenomsnittlig lön som kundrådgivare.
I många företag är kundrådgivare ett jobb som inte kräver någon lång utbildning eller arbetslivserfarenhet. Det viktigaste är att de personliga egenskaperna stämmer och att man är duktig på sitt jobb. För att kunna besvara frågor om företaget, produkterna och tjänsterna behöver man vanligtvis gå någon form av internutbildning.
Det gör att kundrådgivare är ett bra ingångsjobb, men att löneläget ligger något lägre i en junior roll. En del kundrådgivare får ett större ansvar och kan till och med ha andra kundtjänstmedarbetare som arbetar under en. I sådant fall finns det bättre förutsättningar att förhandla till sig en högre lön. Lönespannet för en kundrådgivare ligger på mellan 25 000kr och 32 000kr i månaden.
vilka faktorer påverkar lönen för en kundrådgivare?
I många företag fyller en kundrådgivare en viktig funktion, eftersom det är vanligt att företag behöver vara i kontakt med sina kunder efter avslutade affärer. Då krävs det någon som kan hantera klagomål, funderingar och feedback från kunderna. En kundrådgivare som har ett större ansvar kan ha bättre förutsättningar att få en högre lön. Det är också meriterande med en mer komplex roll. En del kundrådgivare arbetar också med att försöka omvända kunder som är missnöjda och som ringer in för att avsluta sin tjänst, abonnemang eller prenumeration. Då kan man som kundrådgivare arbeta för att göra kunden nöjd och glad, samt få kunden att behålla sitt abonnemang.
I vissa roller kan en kundrådgivare ha en provisionsbaserad lönemodell, något som genererar en högre lön. I övrigt spelar det alltid roll inom vilken bransch man är verksam, då det generella löneläget är högre inom vissa branscher än andra. Samma sak gäller det geografiska läget, där storstadsregionerna ofta har ett högre löneläge.
olika roller av kundrådgivare.
I praktiken kan termen ” kundrådgivare” innebära en rad olika roller och jobb. Men generellt sett är de vanligaste rollerna följande:
- kundrådgivare med fysiska möten
Vissa företag har kundrådgivare som arbetar med antingen uppsökande verksamhet eller med fysiska möten på plats på kontoret. Då tar du emot kunder och besvarar frågor, i hopp om att kunna lösa deras problem eller irritation. Du hänvisar också kunder vidare till rätt personer för deras specifika ärenden. - kundrådgivare över telefon
Det är absolut vanligast att kundrådgivare arbetar över telefon när de är i kontakt med kunder. Callcenters med kundrådgivare hjälper till att besvara kundens frågor, funderingar och problem. I huvudsak går jobbet ut på att svara på inkommande samtal, men som kundrådgivare kan du också behöva ringa till kunder för att följa upp serviceärenden. - kundrådgivare i sociala medier
Om du är ansvarig för att vara kundrådgivare i företagets sociala medier håller du ett öga på samtliga sociala kanaler och de kommentarer och den feedback som kommer in där. Du skapar inlägg på företagets sidor och svarar på frågor eller funderingar som kommer in via kommentarsfält eller meddelandechatt.
att arbeta som kundrådgivare.
Att arbeta som kundrådgivare innebär att man ska interagera med kunderna på olika plattformar. För att lyckas i rollen som kundrådgivare krävs det att man är engagerad och är en duktig lyssnare.
-
arbetsuppgifter och ansvarsområden
Några vanliga arbetsuppgifter i rollen som kundrådgivare:
- Hantera kundärenden: Din huvudsakliga uppgift som kundrådgivare är att besvara kundernas frågor och funderingar. Du hanterar olika ärenden på ett varierat antal plattformar, som livechattar, sociala medier och mail. Det är också vanligt att du via telefonen besvarar samtal från olika kunder.
- Ge support och utförlig produkt- och serviceinformation: I rollen som kundrådgivare behöver du ge utförlig och pedagogisk support till kunderna. Därför behöver du vara informerad och kunnig om företagets olika produkter och tjänster. Om en produkt i företagets portfölj förändras behöver du hålla dig uppdaterad och sedan informera kunderna, samt förklara olika tjänster.
- Bygga relationer med kunder: Det är viktigt att bygga relationer som kundrådgivare, eftersom det underlättar kontakten med kunderna och säkerställer en högre kundnöjdhet. Att ha dialog med kunderna och lösa deras problem kommer att bygga en större lojalitet från kunderna.
- Assistera kunder i olika köpbeslut: En del av jobbet som kundrådgivare är att hjälpa kunderna med vissa köpbeslut. Därför är det bra om du har en säljådra när du arbetar som kundrådgivare. Du ger råd till kunderna om produkter genom att förklara hur de fungerar, något som ska göra beslutsprocessen snabbare och enklare för kunden.
- Administrativa uppgifter: I jobbet som kundrådgivare ingår en hel del administrativa uppgifter, som att skriva rapporter. Du behöver exempelvis bistå vid betalningar från eller till kunder som varit i kontakt med företagets kundservice. Du uppdaterar också kunduppgifter i databasen.
-
arbetsmiljö
En del kundrådgivare arbetar direkt på ett callcenter eller i en butik. Större delen av dagen går ditt jobb ut på att sitta vid ditt skrivbord på kontoret. En del kundrådgivare kan arbeta hemifrån och det blir allt vanligare med distansarbete. Samtidigt finns det kundrådgivare som arbetar med fysiska möten och som behöver vara närvarande i en butik, ett showroom eller på kontoret för att kunna träffa kunderna.
-
dina kollegor
Det finns kundrådgivare inom många olika branscher och då det är många arbetsgivare som anställer kundrådgivare, kommer dina kollegor att variera beroende på hur din tjänst ser ut. Det är inte ovanligt att man som kundrådgivare arbetar nära sälj- och marknadsavdelningen. Säljassistenter, säljare eller säljchefer är kollegor som du kommer att ha ett dagligt utbyte med, bland annat för att meddela feedback som kommit in från kunderna.
-
arbetsschema
Om du arbetar som kundrådgivare med många fysiska kundmöten arbetar du vanligtvis samma tider som företaget har öppet. Om du däremot arbetar som kundrådgivare på ett kontor, där du använder telefon, email och livechatt för att svara på frågor från kunder, kan det hända att du behöver arbeta även på kvällar och helger.
En del företag vill ha en hög tillgänglighet för att kunna besvara frågor från kunder när som helst. Därför är det inte ovanligt att kundrådgivare arbetar på skift och med ett rullande schema, som gör att man arbetar vissa tider ena veckan och andra tider veckan därpå.
I många fall är kundrådgivare ett heltidsjobb, men det finns också många kundrådgivare som arbetar deltid eller med en tillfällig anställning. Anledningen är att behovet av kundrådgivare behövs dygnet runt ibland, och flera dagar i veckan, inklusive på helgen. Det gör att behovet av personal är stort och att kundrådgivare är ett bra jobb att kombinera med exempelvis studier. Det gör också att det kan finnas goda möjligheter till att jobba övertid för den som vill jobba extra.
-
framtidsutsikter
Det finns företag som helt förlitar sig på FAQ-sektioner (fråga/svar) på sina hemsidor, som låter kunderna själva söka på de vanligaste frågorna med tillhörande svar. Det blir också vanligt med olika AI-drivna chattrobotar som besvarar frågor från kunderna. Men de allra flesta kunder uppskattar fortfarande att kunna prata med någon personligen. Därför finns det fortfarande ett stort behov av kundrådgivare hos många företag. Företag som inte väljer att ha mänskliga kundrådgivare riskerar nämligen att tappa kunder som hellre prioriterar en personlig service på annat håll.
I rollen som kundrådgivare behöver du vänja dig vid att hantera irriterade eller upprörda kunder, som ringer och presenterar olika klagomål. Det gör att din roll är viktig för företaget, för att se till att öka kundnöjdheten och inte tappa kunder. Den som är duktig som kundrådgivare kan avancera vidare inom företaget. Samtidigt är kundrådgivare ett bra jobb både för den som vill jobba heltid och den som söker en deltidssysselsättning. Det går även att jobba som konsult hos någon konsultfirma för att få möjligheten att arbeta på olika företag.
-
fördelar med att hitta ett ledigt jobb som kundrådgivare via randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som kundrådgivare via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som kundrådgivare? Ett vikariat eller tillfälligt jobb som kundrådgivare är ofta ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer.
Det finns sällan några specifika krav på utbildning för att kunna få ett jobb som kundrådgivare, men det finns några alternativa vägar att gå för att ha större chans till att få ett jobb som kundrådgivare.
- högskola eller universitet
Att läsa en akademisk utbildning är meriterande för många arbeten och framför allt om du har läst en akademisk utbildning som angränsar till den bransch du är verksam inom. Om du har ambitioner att klättra i karriären och få mer ansvar, är en akademisk bakgrund viktig. - gymnasieutbildning
Hos många företag räcker gymnasial utbildning långt för att få ett jobb som kundrådgivare. Då lär man sig det grundläggande som behövs för att klara jobbet. - internutbildning
På de allra flesta arbetsplatser får du en internutbildning innan du börjar arbeta som kundrådgivare. Eftersom det krävs en god kännedom om företagets verksamhet, produkter och tjänster innan du kan hjälpa företagets kunder på bästa sätt. - arbetslivserfarenhet
Om du har erfarenhet från arbetslivet, antingen från praktikplats eller i form av en anställning, är det också meriterande när du ska jobba som kundrådgivare.
kunskap och kompetenser.
Några viktiga kompetenser som behövs för att lyckas i en roll som kundrådgivare:
-
vara en aktiv lyssnare
Att vara en god lyssnare är grundläggande för att kunna jobba som kundrådgivare. Det gäller att vara uppmärksam och lyhörd, för att sedan kunna besvara problemen och komma med förslag på lösningar. Det blir svårt om man inte har lyckats skapa sig en korrekt problembild.
-
empati
Många kunder vill höra hur kundrådgivaren förstår hur de känner. Därför är det viktigt att känna empati och förstå människors känslor. Din empati kommer också att ge kunderna en god uppfattning om dig och företaget. Det kommer göra det betydligt enklare att hitta en fungerande lösning för alla inblandade parter i ett ärende.
-
problemlösningsförmåga
I rollen som kundrådgivare är viktigt att vara lösningsorienterad och öppen för att prova nya lösningar. På jobbet kommer du att få höra många olika problem från kunder och du behöver lyssna in, för att sedan komma med konkreta förslag på lösningar. Du vägleder sedan kunden genom hela processen och hänvisar kunderna vidare till relevanta parter.
vanliga frågor om att jobba som kundrådgivare.
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som kundrådgivare.
-
vad är en bra kundrådgivare?
En bra kundrådgivare kommer i tid till arbetet, besvarar frågor från kunderna på ett korrekt sätt och ger kunder ett lika effektivt som vänligt bemötande. Det här är positiva anställda som lyckas hålla huvudet kallt även i stressiga situationer.
-
vilka kvalifikationer krävs för att kunna bli kundrådgivare?
Det krävs inga specifika kvalifikationer eller utbildningsmeriter för att kunna bli kundrådgivare, men arbetslivserfarenhet och minst gymnasial utbildning är meriterande. Dessutom behöver man behärska det svenska språket, eller det språk man ska ha som arbetsspråk. I vissa fall krävs det att man behärskar språket både i skrift och i tal. Som nyanställd kundrådgivare får du ofta en internutbildning för att lära dig mer om arbetsplatsen och företagets olika produkter eller tjänster.
-
vad är en kundrådgivare?
En kundrådgivare arbetar på kundsupporten hos ett företag och arbetar med att hjälpa kunder, antingen i samband med fysiska möten eller via telefon. En del kundrådgivare arbetar också med digitala kanaler som livechatt, email och sociala kanaler för att hjälpa kunderna. I arbetsuppgifterna ingår att hantera klagomål, komma med förslag på förbättringar, informera om produkter eller tjänster samt hänvisa kunderna vidare. Det är kundrådgivares jobb att göra kunderna mer nöjda och hjälpa till med det som behövs.
-
hur söker jag ett ledigt jobb som kundrådgivare?
Det är enkelt att söka ett jobb som kundrådgivare. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
bevaka jobb för kundrådgivare.
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.