vad är en kundtjänstmedarbetare?
Jobbet som kundtjänstmedarbetare är en roll där man behöver ha en bra överblick över hela arbetsplatsen och företaget du arbetare på. Ofta finns rollen inom ett företag eller industri som arbetar direkt mot kunder. Många företag använder sig av administratörer i de här mer administrativa rollerna och beroende på vilken industri eller företag det handlar om, kan arbetsuppgifterna variera. Men viktigt att ha med sig för rollen som kundtjänstmedarbetare, är att det finns ett tydligt fokus på kundservice, vilket är genomgående för den här typen av roll.
lediga jobbvad gör en kundtjänstmedarbetare?
Som kundtjänstmedarbetare går ditt jobb ut på att alla kunder som är i kontakt med företaget ska bli nöjda och få en positiv känsla. Du tar emot samtal från kunder, besvarar deras frågor och klagomål, och hjälper till med att lägga ordrar eller beställningar. Det viktiga för en kundtjänstmedarbetare är att hålla sig professionell och trevlig i alla kundkontakter. Att vara kundtjänstmedarbetare är ett mycket bra jobb för alla som tycker om att arbeta med människor, är lösningsfokuserad och tycker om att kommunicera med andra.
-
ansiktet utåt för företaget
Kundtjänstmedarbetare utför ett viktigt jobb oavsett vilket företag man arbetar på, och personen representerar sitt företag varje dag genom sina dagliga arbetsuppgifter. Eftersom service är en viktig del för att höja kundnöjdheten, är ditt jobb och din roll som kundtjänstmedarbetare viktig för företaget långsiktigt. Det är du som ser till att kunderna får den service, hjälp och support som behövs för att de ska vara nöjda. Arbetsuppgifterna kan kan inkludera flera olika saker:
- Besvara frågor och funderingar
- Administrativa uppgifter
- Svara på och bemöta kritik
- Hjälpa till att lägga beställningar eller färdigställa ordrar
- Hitta lösningar till kund, om produkten de behöver inte finns eller är för dyr
genomsnittlig lön som kundtjänstmedarbetare.
Att arbeta inom kundtjänst är vanligtvis ett uppdrag som inte kräver någon lång utbildning, men där det kan vara bra att ha erfarenhet inom det företag eller den bransch som man arbetar inom. Lönen kan variera beroende på arbetsuppgifter, var i landet man bor och vilken arbetsgivare man har. En genomsnittlig lön som kundtjänstmedarbetare i Sverige ligger någonstans mellan 25 000 – 28 000 kronor i månaden för den som jobbar heltid.
-
faktorer som kan påverka lönen
Samtidigt är kundtjänstmedarbetare ett arbete som ofta innebär möjligheten till extrajobb och OB-ersättning. En del företag har som policy att erbjuda kundsupport till sina kunder dygnet runt, eller åtminstone betydligt längre än bara under ordinarie kontorstider. Det innebär att en kundtjänstmedarbetare som arbetar kvällar och helger har möjlighet att tjäna ytterligare pengar.
En annan viktig sak att ha med sig om kundtjänstmedarbetare är att det är ett bra ingångsjobb för den som vill ha ett sidojobb, exempelvis om man studerar på högskola eller universitet. Det är också ett bra deltidsjobb för den som av olika anledningar inte har möjlighet att arbeta full tid. Den här typen av aspekter gör att lönen som kundtjänstmedarbetare kan variera mycket.
olika roller av kundtjänstmedarbetare.
I stort sett alla företag och industrier som tillhandahåller varor eller tjänster till kunder, har en roll som går ut på kundservice. I några fall kan det handla om interna lösningar, där administratörer med andra arbetsuppgifter även har ansvaret för kundsupporten. Men ofta krävs en kundtjänstmedarbetare. Du är då mellanhanden mellan kunden och företaget, och fungerar som den första kontakten för kunderna som behöver hjälp.
Du har i uppdrag och ansvarar för att se till att deras behov tillgodoses och att de är nöjda med den tjänst eller vara som de har köpt. Det är ett arbete som vanligtvis utförs i kontorsmiljö och det är inte ovanligt att kundtjänstmedarbetare sitter mer centrerat på kontoret än andra. Du behöver även sitta helst i direkt anslutning till där man kommer in på kontoret, för att kunna möta upp kunder som besöker kontoret, men även ta emot samtal och svara på email.
Som kundtjänstmedarbetare kan du också ha uppdraget att informera säljavdelningen med den feedback som kommer in från kunderna, för att se till att kundnöjdheten blir bättre framåt.
att arbeta som kundtjänstmedarbetare.
När du arbetar som kundtjänstmedarbetare består dina arbetsuppgifter av olika delar som krävs för att ge service till företagets kunder. Ditt huvudsakliga fokus handlar om att försöka se till att alla kunder som är i kontakt med företaget, och lämnar feedback eller ger klagomål, faktiskt är nöjda i slutändan. Hela försäljningsbranschen är väldigt stark, och för många företag är det viktigt att skapa och behålla lojala kunder. Det gör att det finns ett stort fokus och initiativ för kundservice och support hos många företag.
-
arbetsbeskrivning
Beroende på företag och industri kommer dina specifika ansvarsområden och arbetsuppgifter som kundtjänstmedarbetare att variera, men oavsett arbetsgivare finns det några aspekter i jobbet som kundtjänstmedarbetare som är mer generella och går att finna i de flesta roller.
Ett sådant ansvar är att svara i telefon och email. Du kommer att arbeta direkt mot kunder, vare sig det är privatkunder eller företagskunder, och svara på deras telefonsamtal och email. Det är viktigt att hela tiden interagera med kunderna på ett sätt som gör att de får ett positivt intryck av företaget. Du kommer att hantera frågor och klagomål när en kund är besviken på en vara eller tjänst som har köpts. Att hela tiden möta klagomål och anmärkningar från kunder på ett professionellt och lyhört sätt är en av de viktigaste delarna av jobbet som kundtjänstmedarbetare.
I vissa fall behöver du som kundtjänstmedarbetare också ta emot beställningar från kunder. Att besvara och lägga dessa beställningar i tid är viktigt för att kunderna ska känna sig omhändertagna och att de får sina varor eller tjänster levererade i tid.
-
lagspelare i ett större team
I rollen som kundtjänstmedarbetare kan du också ha ansvar för att hjälpa hela teamet att uppnå säljmålen. Du kan behöva lyfta fram säljargument som olika rabatter och annat till kunderna, för att öka chansen till mersälj och nöjdhet. Kundtjänstmedarbetare behöver även ha god kännedom om produkterna eller varorna som kunderna kan köpa av företaget, för att kunna svara på frågor. Det här är uteslutande delar som kommer att göra den upplevda kundsupporten bättre för kunderna, och något som gör att de kan känna sig nöjda tillfredsställda när de lämnar eller avsluta kontakten med företaget. Det kommer att stärka chanserna att kunderna återkommer i framtiden, eller talar gott om företaget, vilket gör det enklare att få fler kunder i framtiden.
-
arbetsmiljö
Som kundtjänstmedarbetare kommer du troligtvis att arbeta i en kontorsmiljö. Du har en övervakande roll och kommer antingen att arbeta tillsammans med en kollega inom samma roll, eller vara ansvarig för ett team av andra kundtjänstmedarbetare. En del kundtjänstmedarbetare arbetar direkt i en butiks- eller försäljningsmiljö, vilket innebär att man får en fysisk direktkontakt med kunderna på daglig basis. Vanligtvis arbetar en kundtjänstmedarbetare inomhus och med såväl telefon som datorer. Exakt hur arbetsmiljön ser ut på jobbet beror på vilket företag man arbetar på, men kundtjänstmedarbetare brukar ses som ett kontorsjobb.
-
arbetsschema
Det arbetsschema man har som kundtjänstmedarbetare varierar beroende på arbetsgivare och roll. Alla kundtjänstmedarbetare har inte samma arbetsschema. Det har att göra med vilka kontors- och arbetstider som gäller på arbetsplatsen. Det kommer att påverka vilka tider du arbetar. Det finns också olika möjligheter till deltidsjobb som kundtjänstmedarbetare. Då kan du exempelvis arbeta på mer obekväma arbetstider som kvällar och helger, för att företaget ska kunna erbjuda kundservice även då. I vissa fall kan den som arbetar som tillsvidareanställd kundtjänstmedarbetare styra sina arbetstider en del. En del företag erbjuder kundsupport 24/7, det vill säga på dygnet runt och det kräver att kundtjänstmedarbetare också arbetar en del obekväma arbetstider.
-
fördelar med att hitta ett jobb som kundtjänstmedarbetare via randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som kundtjänstmedarbetare via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- Många olika jobb inom ditt område
- En erfaren kontaktperson som finns tillgänglig för att hjälpa dig vid behov
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som kundtjänstmedarbetare? Ett vikariat eller tillfälligt jobb som kundtjänstmedarbetare är ofta ett bra första steg mot en tillsvidareanställning.
Därefter kommer man att bli mer attraktiv för nya arbetsgivare och uppdrag. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer som kundtjänstmedarbetare.
För en hel del jobb som kundtjänstmedarbetare krävs inga specifika kvalifikationer eller utbildningsmeriter, eftersom det ses som ett ingångsjobb. Det kan däremot variera mellan olika företag, men vad som är gemensamt för i stort sett alla jobb som kundtjänstmedarbetare, är att det ingår en utbildning i början av anställningen för att lära sig företaget, branschen och dess produkter eller tjänster. Det är nämligen viktigt att ha en god kännedom om företaget, samt produkterna eller tjänsterna som säljs. Att ha tidigare erfarenhet inom kundservice eller relaterade yrken är meriterande för den som hoppas få ett jobb som kundtjänstmedarbetare.
kunskaper och kompetenser.
En bra kundtjänstmedarbetare gör ett gott intryck på kunderna och stärker deras uppfattning om företaget i stort, genom att hjälpa till att lösa problemen som har uppkommit.
-
kommunikation
Din viktigaste arbetsuppgift som kundtjänstmedarbetare handlar om att interagera med andra människor. Det är viktigt att ha förmågan att kunna framstå artig, respektfull och professionell genom alla interaktioner med externa kunder och besökare. Men som kundtjänstmedarbetare behöver man också vara duktig på att kommunicera med andra interna medarbetare. Att kunna hjälpa kunder på ett effektivt sätt och bemöta deras klagomål utan att bli emotionell eller irriterad är en grundläggande färdighet som kundtjänstmedarbetare.
Att ha en stark kommunikativ förmåga och en ständig vilja att skapa en positiv kundupplevelse är viktiga delar av alla jobb som kundtjänstmedarbetare. Du behöver också vara en bra lyssnare, vara en lagspelare som kan anpassa sig till ett team och göra teamet bättre, samt vara effektiv på att hitta lösningar på olika problem.
Att kunna tänka snabbt, klart, tydligt och bestämt för att hitta lösningar är en annan viktig del av jobbet som kundtjänstmedarbetare. Det är inte ovanligt att kunderna är irriterade och otåliga. I stressade situationer behöver en kundtjänstmedarbetare därför kunna fortsätta vara professionell och trevlig i kontakten med kunden, samtidigt som man har en förmåga att faktiskt kunna lösa problemet och ge svar på funderingarna som kunden har.
-
datorer och mjukvaror
Som kundtjänstmedarbetare kommer du primärt att arbeta med telefon och datorer. Du behöver ha en god telefonvana och kunna hantera de telefonerna som företaget har. Du behöver också grundläggande datorkunskaper och gärna viss erfarenhet av mjukvaror och program. När du blir anställd som kundtjänstmedarbetare ingår ofta en utbildningsdel och introduktion av anställningen, där du bland annat kommer att lära dig mjukvarorna som används på företaget. Men att ha grundläggande kunskap och erfarenhet av mjukvaror samt datorer kommer att göra det betydligt enklare att lära dig jobbet på ett snabbt sätt i början. Den som har tidigare erfarenhet av serviceyrken och kundsupport kommer att kunna ha viss insyn i den mjukvara som ska användas på arbetsplatsen. Det kan innebära en fördel i rekryteringsprocessen, jämfört med andra potentiella kandidater.
vanliga frågor om rollen som kundtjänstmedarbetare.
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som kundtjänstmedarbetare.
-
hur mycket tjänar en kundtjänstmedarbetare?
Att arbeta som kundtjänstmedarbetare på ett företags kundsupport är ett jobb som vanligtvis innebär en snittlön på mellan 25 000 – 28 000 kronor i månaden för den som arbetar heltid i Sverige. Men det finns många deltidsjobb som kundtjänstmedarbetare för den som behöver ett sidojobb, exempelvis om man studerar på högskola eller universitet och vill dryga ut sin studentkassa.
-
är kundservice ett administrativt jobb?
Att arbeta som kundtjänstmedarbetare är en form av administrativt arbete. Du har en övervakande roll och kommer vanligtvis att sitta i en kontorsmiljö inomhus. Du arbetar med andra interna kollegor, kunder, besökare, telefoner, datorer och med mjukvaror.
-
vad har en kundtjänstmedarbetare för ansvarsområden?
Den huvudsakliga arbetsuppgiften som kundtjänstmedarbetare har, är att ge service till kunderna. I praktiken innebär det att hantera kunders frågor i direktkontakt med kunden, att felsöka och hjälpa till att hitta förklaringar till problem, samt hitta lösningar och alternativ för att hålla kunden nöjd. Det viktigaste för en kundtjänstmedarbetare är att kunderna alltid är nöjda och har ett positivt intryck av företaget.
-
vad behöver en kundtjänstmedarbetare vara bra på?
Som kundtjänstmedarbetare behöver man ha en stark kommunikativ förmåga och vara bra på att hantera människor. Att arbeta med människor hela dagarna kräver att man är duktig på att lyssna, att man är snabb på att tänka och att man har förmågan att hålla sig professionell hela tiden. Du behöver vara bra på problemlösning, kunna hantera flera ansvarsområden på samma gång och hålla fokus för att säkra en god kundupplevelse.
-
vad är arbetsbeskrivningen för en kundtjänstmedarbetare?
Som kundtjänstmedarbetare går ditt jobb ut på att skapa en god kundupplevelse. Det är en övervakande roll i ett företag eller en organisation, där de exakta arbetsuppgifterna kan variera beroende på arbetsgivare. Men du kommer att arbeta med kundkontakt och ofta i ett team. Det kan innebära följande arbetsuppgifter:
- Svara på samtal och email
- Möta klagomål, funderingar och frågor på ett professionellt sätt
- Hjälpa kunder med beställningar
Att bli kundtjänstmedarbetare är ett bra karriärval för den som tycker om att interagera med människor och som tycker om problemlösning.
-
hur söker jag ett jobb som kundtjänstmedarbetare?
Kundtjänstmedarbetare är ett bra ingångsjobb för den som vill starta sin karriär inom kundservice. Det finns också många lediga jobb på deltid. Det gör kundtjänstmedarbetare till ett bra extrajobb vid sidan om studier eller annan sysselsättning.
Det är enkelt att söka ett jobb som kundtjänstmedarbetare via Randstad. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn. Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
-
vidare läsning om rollen som kundtjänstmedarbetare
Här hittar du mer information om rollen som kundtjänstmedarbetare.
bevaka jobb för kundtjänstmedarbetare.
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.