vad är en office manager?
Som office manager (kan även ha titeln kontorschef eller kontorsansvarig) behöver du organisera alla administrativa uppgifter för att säkerställa att kontorsarbetet löper på som planerat. Du behöver först och främst vara en bra handledare, eftersom handledning av medarbetarna är en viktig del av jobbet. Som office manager kommer du även att vara ansvarig för lösa konflikter mellan medarbetare och anställda.
lediga jobbvad gör en office manager.
Storleken på företaget och vilken typ av företag du arbetar på kommer att avgöra hur dina ansvarsområden och uppgifter är utformade. I mindre företag kommer du att hantera stora delar av jobbet på egen hand, medan du i ett större företag kommer att handleda och delegera arbetet till ett större team. Om du är ansvarig för ett team går ditt jobb ut på att motivera och uppmuntra arbetslaget att förbättra sin produktivitet och sitt engagemang.
Tid och planering är centralt för att ett företag ska bli framgångsrikt. Det gör att behovet av en office manager på varje arbetsplats har vuxit. Företagsledare och ägare av olika företag kommer att anställa en office manager (kontorsansvarig eller kontorschef) för att säkerställa att arbetsuppgifter, projekt och uppdrag hinner utföras i tid. Ett företag med många anställda kommer också att anställa en office manager för att hantera medarbetarärenden.
Läs vidare om du vill du lära dig mer om rollen som office manager, hur ansvarsområden, arbetsmiljö samt lönen ser ut.
genomsnittlig lön som office manager.
Jobbet som office manager är generellt sett väldigt eftertraktad och arbetsgivarna har höga krav på den person som ska arbeta som office manager. Det gör att löneläget ser bra ut, men där lönen kan variera beroende på hur rollen är utformad, vem som är arbetsgivaren och inom vilken bransch man är verksam. Lönespannet för en office manager ligger på mellan
28 000kr och 34 000kr i månaden.
faktorer som påverkar lönen som office manager
En office manager kan ha en roll som är utformad på olika sätt. En av aspekterna som styr rollens utformning är inom vilken bransch arbetsgivaren är verksam. En del office managers behöver vara involverade i stora delar av arbetsflödet på egen hand, medan andra har ett mer delegerande ansvar.
Storleken på företaget, var i landet som arbetsgivaren är placerad och hur stor arbetslivserfarenhet man har som office manager är också faktorer som kan påverka lönen. Den office manager som har en lång erfarenhet från tidigare jobb som office manager eller andra meriterande roller har ett bra förhandlingsläge.
olika roller av office manager.
I stort sett alla företag och verksamheter, oberoende storlek eller bransch, behöver ha en office manager eller verksamhetschef. En karriär som office manager kan därför ta olika vägar och man kan arbeta inom en rad olika branscher. Ansvaret som office manager ser lika ut i många företag, men arbetsuppgifterna och rollens exakta utformning kan variera. Om du arbetar som office manager på en revisionsbyrå, i ett stort företag eller inom sjukvården kommer det att innebära en hel del olika arbetsuppgifter. Det finns också en del roller som virtuell office manager, där du arbetar på distans med flera olika företag och arbetsgivare.
att arbeta som office manager.
Alla företag och verksamheter arbetar på sitt unika sätt, men rollen som office manager kommer bara att variera lite mellan olika organisationer. När du arbetar i ett mindre företag eller i en mindre omfattande verksamhet har du ofta ett ansvar för flera avdelningar, som kundservice, HR-avdelningen och många därtill.
-
arbetsuppgifter
- Planering: Det primära ansvaret i rollen som office manager är att planera arbetsflödet, för att säkerställa att allting i verksamheten flyter på utan problem. Som verksamhetschef är det ditt ansvar att sätta en struktur för de arbetsuppgifter som behöver utföras i enlighet med företagets målsättningar. När du har fått grepp om hur målsättningarna ser ut i företaget kommer du att behöva sätta en strategi för att uppnå dessa.
- Personal: Personalfrågor är en viktig del av jobbet som voffice manager. I rollen kommer du att behöva arbeta nära HR-avdelningen för att assistera när det gäller befordringar, lönefrågor, rekrytering av ny personal och pensioneringen av äldre kollegor. Om du arbetar i ett mindre företag eller verksamhet kan du även vara ansvarig för rekryteringen på egen hand.
- Motivera medarbetare: Det är viktigt att leda och motivera dina medarbetare i rollen som office manager, eftersom det är centralt för att kunna nå företagets målsättningar. Med det sagt är inspiration viktigt för att se till att personalen utvecklas och levererar på en bra nivå. Genom att motivera medarbetarna kan du göra hela sammanhållningen och stämningen på arbetsplatsen mycket bättre. Det i sin tur leder förhoppningsvis till en förbättrad produktivitet. För att uppmuntra dina medarbetare till ett så bra jobb som möjligt kan du använda olika former av motivation.
- Kommunicera med personalen: Att ha förmågan att kommunicera på ett effektivt sätt är en kritisk del av jobbet som office manager. Utan en effektiv kommunikation blir det svårt att leda en framgångsrik avdelning. Som office manager behöver du därför ha en god dialog med din personal och informera om deras olika ansvarsområden. Det är viktigt att lära sig effektiva sätt att kommunicera med dina chefer också, för att tillsammans hitta nya sätt att göra företaget bättre.
- Organisera resurser: Det är ditt ansvar att organisera verksamhetens resurser, planera och arbeta tillsammans med dina medarbetare för att säkerställa att målsättningarna uppfylls. För att det ska lyckas behöver du i din roll som office manager delegera uppgifter till relevanta expertisroller och ge tillgång till övriga resurser som behövs.
- Samarbeta med IT-avdelningen: Att arbeta i ett modern företag och kontor innebär att tekniken i olika former är en del av det dagliga arbetet. För att säkerställa att det dagliga flyter på effektivt behöver du använda dig av olika mjukvaror och program, däribland spreadsheets, emails och olika databaser. Det är centralt att du får utbildning i viktiga datorprogram, så att du kan hålla videokonferenser och digitala-möten. För att få hjälp med all möjlig teknisk support behöver kontakten och dialogen med IT-avdelningen vara bra.
- Dokumentera relevanta delar av verksamheten: För att verksamheten ska kunna nå målsättningarna är dokumentation en viktig del. Det handlar inte minst om att få en överblick över vilka utgifter som finns i verksamheten och hur man eventuellt kan hitta sätt att förbättra marginalerna. För att kunna göra det krävs att en office manager är duktig på att dokumentera verksamhetens olika delar. Det är också ditt ansvar att förhålla dig till budgeten och säkerställa att alla utgifter och kostnader går i linje med att försöka göra verksamheten bättre.
-
arbetsmiljö
Större delen av dagen spenderas inomhus, på kontoret. Det är valet av arbetsgivare som styr hur kontoret är utformat och hur stort det är. I de flesta fall har en office manager ett eget kontor, men det är inte ovanligt med en öppen kontorslösning, som gör att man arbetar nära övriga kollegor. Som office manager kan du ofta själva välja om du vill arbeta hemifrån vissa dagar i veckan, men det är bra att dela upp veckan så att du även är på plats på kontoret och finns där för medarbetarna.
-
arbetsschema
En office manager jobbar vanligtvis heltid, med 40 timmar i veckan och under vanliga kontorstider. Men det är inte ovanligt att en office manager också har förtroendetid och behöver vara anträffbar även när kontoret är stängt, för att kunna besvara frågor från medarbetare, kunder eller chefer. Vid sidan om den ordinarie arbetstiden kan du behöva närvara på konferenser, mässor och möten för att gynna företagets intressen. Många företag kompenserar för övertiden du lägger, men i vissa fall kvalar det in under förtroendetid och är inräknat i den befintliga månadslön.
-
framtidsutsikter
Som office manager kommer du att ha dialog med olika avdelningar, medarbetare, chefer och kunder. Det gör att din erfarenhet och kompetens kommer att växa inom flera områden, vilket även kommer bidra till möjligheten att avancera i karriären. Om du arbetar i ett mindre företag eller verksamhet kan din arbetslivserfarenhet göra dig aktuell för ett jobb inom ett större företag och en högre chefsroll. Många som arbetat som office manager tidigare i karriären, har också vad som krävs för att starta och driva ett eget företag. Ju mer erfarenhet och kunskap du har, desto större möjligheter har du till en högre lön som office manager.
-
fördelar med att hitta ett jobb som office manager via randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som office manager via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som office manager? Ett vikariat eller tillfälligt jobb som office manager är ofta ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer.
I många fall krävs det att ha en akademisk examen på sitt cv för att bli aktuell för ett jobb som office manager. Många chefs- och ansvarsroller kräver att man har antingen en kandidat- eller mastersexamen från högskola eller universitet. En del arbetsgivare kommer även vilja hitta arbetssökande med administrativ erfarenhet, ledarkunskap, en god planeringsförmåga och kunskap i olika mjukvaror eller dataprogram. Och har du erfarenhet från ett annat kontorsjobb kan även det vara meriterande.
Det finns flera olika ämnesområden som kan vara relevanta att läsa för att ha möjlighet att få en roll som office manager:
- Human resources
- Företagande
- Ekonomi / Företagsekonomi
- IT-relaterade utbildningar
- Statsvetenskap
- Kommunikationskunskap
Om du har läst en akademisk utbildning har du också skaffat dig flera verktyg som kommer att vara viktiga i jobbet som office manager. Dessutom är det en viktig merit om du vill gå vidare och avancera ytterligare i karriären.
kunskap och kompetenser.
Den primära arbetsuppgiften som office manager är att se till att verksamheten flyter på utan problem. Du kommer att arbeta nära flera olika avdelningar, vilket innebär att det krävs förmåga att sålla bland information och delegera ansvar för att lyckas. Som office manager kan du behöva följande kompetenser:
- Förmågan att förhandla
- Kommunikativ förmåga
- Detaljorienterad
- Stresstålig
- Duktig på att prioritera
- Projektleda
- Ledarskapsförmåga
- Vara anpassningsbar
- En lagspelare som kan motivera andra
vanliga frågor om att arbeta som office manager.
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som office manager.
-
vad är en office manager?
En office manager har ett ansvar för att den dagliga och löpande verksamheten på ett kontor, företag eller verksamhet, så att det fungerar och flyter på enligt planerna. I det ingår att planera för resurser, delegera arbetsuppgifter och samarbeta med flera olika avdelningar på arbetsplatsen. Det är ditt ansvar att motivera och driva på medarbetarna så att den målsättning som man satt som företagt uppnås.
-
vad är en office manager med ett annat namn?
En roll som office manager kan vara utformad på olika sätt i olika verksamheter. Det gör att namnet på rollen kan variera. En office manager kan också kallas för en kontorschef eller kontorsansvarig. Det finns också exempel på namn som administrativ specialist. Det är roller som påminner om rollen som en office manager.
-
vad gör en office manager på ett litet företag?
Det behövs ofta en office manager både i ett stort företag och i en mindre verksamhet. I ett litet företag är en office manager inblandad i fler projekt och behöver hantera fler uppgifter på egen hand. I ett större företag handlar jobbet som office manager om att delegera ansvar och planera för att verksamheten ska fungera som den ska.
-
när behövs en office manager?
I stort sett alla verksamheter behöver en office manager för att den dagliga verksamheten ska fungera. Detta gör att framtidsutsikterna ser bra ut om man vill satas på att jobba som office manager. Det går att arbeta inom flera olika branscher och på många olika typer av företag, både stora och små samt inom olika verksamheter. För den som har meriter från både arbetslivet och utbildning har en mycket bra utgångspunkt för ett jobb som office manager.
-
hur ansöker jag om ett ledigt jobb som office manager?
Det är enkelt att söka ett jobb som office manager. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
bevaka jobb för office manager.
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.