vad är en receptionist?
En receptionist är en viktig person och medarbetare som behövs inom många olika organisationer och företag. I uppdraget ingår det att välkomna personer som kommer in i byggnaden eller på kontoret, att hantera företagets telefon, mail och post. Även om en receptionists uppdrag främst kretsar kring kundservice har de även ofta en mängd administrativa uppgifter.
receptionist jobbvad gör en receptionist?
Din roll som receptionist kan variera mycket beroende på inom vilken typ av företag, organisation, bransch eller industri som du arbetar i. I vissa fall är du ansvarig för att städa och hålla rent i receptionen eller att erbjuda dryck, som kaffe eller vatten, till företagets gäster. En del receptionister hanterar betalningar och hanterar bokföring för företaget.
De flesta människor tänker nog på en person som arbetar på någon form av kontor när de hör ordet receptionist. Det stämmer då majoriteten av de som arbetar som resceptionister, befinner sig inne i en kontorsbyggnad. Det är företag som behöver någon som koordinerar möten och tar första dialogen med kunder när de besöker kontoret, men även håller en dialog med de anställda och deras behov och beställnigar. Till exempel jobbar vissa receptionister på advokatbyråer där de tar emot nya klienter och visar besökare till olika möten. På sjukhus hänvisar receptionisterna patienter till rätt behandlingsavdelningar och hanterar deras medicinska journaler. Receptionister arbetar även på till exempel hotell eller företag inom produktion, där de välkomnar gäster i receptionen.
Skulle jobbet som receptionist passa ihop med din sociala och kommunikativa förmåga? Då kan du läsa vidare för att ta reda på vilka kompetenser och kvalifikationer du kan behöva för att lyckas i en roll som receptionist.
genomsnittlig lön som receptionist
Rollen som receptionist finns inom många olika typer av företag och organisationer. Vilken arbetsgivare du har och vilken bransch du arbetar i kan påverka hur mycket du får i lön. Även hur många års erfarenhet du har sen tidigare, är en avgörande faktor. Har du en tillsvidareanställing, har du ofta en fast månadslön, medan om du arbetar deltid eller har en timanställning, är det ofta timlön som gäller. Om du skulle arbeta obekväma arbetstider, kommer du att få extra ersättning i form av OB tillägg.
När du jobbar deltid eller som timanställd kan det även ingå olika typer av ersättningar, som till exempel reseersättning. Vissa arbetsgivare kan även erbjuda bonusar och företagspension, men det här beror helt på vilket sorts avtal du har som anställd.
Enligt Unionen ligger medellönen för en receptionist mellan 27 000 och 33 000 kr per månad.
-
olika faktorer som påverkar lönen för en receptionist
Faktorer som påverkar din lön som receptionist är bland annat den geografiska platsen, var företaget ligger. I större städer är generellt sätt lönen något högre jämfört med mindre städer. Även hur ditt ansvarsområde och arbetsuppgifter ser ut, hur lång arbetslivserfarenhet du har samt om du har någon utbildningsmerit, påverkar vilken lön du får.
De flest receptionister på ingångsnivån har som primär i sin roll att agera kundtjänst via telefon. För andra receptionister kan arbetet handla om att ha en mer administrativ assistentroll, vilket då även kan leda till en högre lön.
Receptionister som jobbar inom specialiserade områden, branscher eller industrier, har allt som oftast en högre lön. Då är du duktig på och har erfarenhet av den aktuella branschen. Till exempel kommer du som arbetar på ett sjukhus eller på en advokatfirma tjäna mer, än någon som jobbar som receptionist på ett företag som sysslar med återförsäljning.
Generellt sätt får du mer betalt på företag som är verksamma inom industrier och branscher med höga löner över lag.
olika roller av receptionister
Det går inte att dela in receptionister i exakta kategorier, men det finns flera olika roller av inom denna yrkeskategori. Några av de vanligaste jobben som receptionist är bland annat:
- Receptionist i receptionen: Här går ditt arbeta ut på att ha uppsikt över receptionen och att hänvisa de som besöker kontoret till sina olika möten eller svara på andra frågor besökaren kan tänkas ha. Du ser även till så att receptionen är snyggt ordnad, städad och ger ett välkomnade intryck.
- Receptionist på företag: När du arbetar som receptionist på ett företag assisterar du arbetet genom att ta emot telefonsamtal, svarar på mail, hanterar och delar ut inkommande post. Du för även anteckningar under vissa möten, summerar rapporter från olika avdelningar och skickar ut nödvändig information till personalen, både chefer och övriga avdelningar.
- Receptionist inom HR: På ett företag med HR-avdelning sitter du som receptionist vid entrén. Du utför administrativa uppgifter som att hålla koll på semester- och sjukdagar, fyller i dokument för ny personal. Du kan även behöva planerar och boka resor för de anställda.
att arbeta som receptionist
Nedan följer några av de delar och situationer du kan stöta på i jobbet som receptionist.
-
arbetsuppgifter receptionist
Som receptionist är din primära uppgift att hjälpa och stötta dina medarbetare med diverse uppgifter, ärenden och önskemål de kommer in med. Men även vara ansiktet utåt mot besökande. Det här stödet och servicen kan komma i många olika utföranden, bland annat:
- Ta emot besökare: Som receptionist tar du emot och välkomnar besökare när de kommer till företagets lokaler. Du avgör vad de behöver och hjälper dem i vissa fall att skriva in sig om det behövs. Det är även du som hänvisar eller leder gästerna till den person de är där för att besöka.
- Svara i telefon: Det är ditt uppdrag som receptionist att ta emot inkommande telefonsamtal och ta hand om frågor som riktas till kontoret. Här är det viktigt att du svarar och möter upp på ett artigt och proffessionellt sätt. Du kan vidarebefordra samtal till anställda eller ta emot meddelanden och leverera dem till rätt avdelning.
- Ta hand om post: Ditt jobb som receptionist kan infetta att förbereda utgående post och att meddela bud om att de ska plocka upp leveranser. Du tar även emot inkommande post, både fysisk och digital, och ser till så att det når rätt mottagare.
- Utföra uppdrag som rör kontor och ekonomi: Som receptions assisterar du anställda med att fylla i dokument, beställer kontorsmateriel eller posta leveranser. Du ser även till att underhålla olika typer av material och utrustning samt rapportera ärenden som har gått sönder eller slutat fungera. Ibland ingår det även att ansvara för enklare former av bokföring.
-
arbetsmiljö
Som receptionist arbetar du oftast inomhus vid en större desk eller skrivbord. De flesta har sitt jobb förlagt i en lobby eller reception, men vissa har även sitt skrivbord inne i ett öppet kontorslandskap. Som receptionist kan du arbeta för statliga eller privata företag och organisationer. Rollen finns inom en mängd olika branscher och beroende på vilken arbetsmiljö du jobbar i, kan du som receptionist behöva ha specifika arbetskläder eller klä dig enligt en specifik klädkod. Det här bestäms av respektive arbetsgivare och bransch. De flesta receptionister arbetar även vid sidan av andra administrativa assistenter medan andra jobbar på egen hand. När det gäller distansarbete är det svårt för en roll som receptionst, att utföra arbetsuppgifterna hemifrån, då du är ansiktet utåt för besökare samt de uppgifter du utför ofta inkluderar kontakt med andra medarbetare i företaget.
-
dina kollegor
När du jobbar som receptionist kan dina kollegor varierar beroende på vilket bransch eller industri du är verksam i eller vilken typ av företag du jobbar för. Du kan bland annat jobba tillsammans med personla och rekryterare från HR-avdelningen eller andra assistenter, administratör, personaladministratör på övriga avdelningar. Även brevbärare och bud kan vara dina kollegor. Om det ingår i ditt arbete att underhålla receptionen och se till så att den är städad och välkomnande kan det även ingå att jobba tillsammans med till exempel vaktmästare och städpersonal. Som receptionist jobbar du i princip med alla som är anställda på företaget.
-
arbetsschema
Eftersom en receptionists huvuduppgift är att ta emot besökande kunder, blir arbetstiden samma som resten av företaget. Majoriteten av alla receptionister jobbar oftast vardagar från ungefär 08:00 till 17:00. Men det finns dem som jobbar antingen tidigare eller senare samt kvällar eller helger beroende på vilken typ av bransch och företag det rör sig.
Arbetstiderna för en receptionist ligger på åtta timmar per dag. Men det finns även möjlighet att jobba deltid med arbetstider på mellan 15 och 30 timmar i veckan. Vissa receptionister som jobbar deltid jobbar heldagar några gånger i veckan medan andra jobbar kortare dag men vid fler tillfällen.
-
framtidsutsikter
Som receptionist kommer du att ha möjligheten att avancera till andra roller inom företaget eller organisationen. På större kontor kan du gå vidare till att receptionschef. När du arbetar som receptionist kommer du få en djupare förståelse för organisationen eller företaget du arbetar för. Du kommer lära dig om hur företaget verkar och fungerar, vilka kunder de har och hur olika anställda interagerar med varandra samt kunderna.
Om du är driven, motiverad och passar in i företagskulturen kommer du troligen erbjudas möjligheten att befordras till andra avdelningar på företaget. Du kan till exempel gå vidare till att bli bland annat administrativ assistent eller assistent på HR-avdelningen. Det här gör jobbet som receptionist till en bra ingångsposition till det område du är intresserad av och vill jobba inom. Om du inte har den utbildning eller erfarenhet som krävs för att få det jobb som du egentligen vill ha, kan rollen som receptionist vara ett perfekt första steg att gå.
-
fördelar med att hitta ett jobb som receptionist via Randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som receptionist via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Vill du ha en tillsvidareanställning som receptionist? Ett vikariat eller tillfälligt jobb som receptionist är ofta ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer
Jobbet som receptionist kräver ingen formell utbildning och du behöver inte ha särskilt mycket arbetslivserfarenhet för att vara en intressant kandidat för tjänsten, även om erfarenhet alltid hjälper. Om du till exempel har jobbat med någon typ av försäljning eller kundtjänst tidigare har du goda möjligheter att få jobb som receptionist. Även andra typer av yrken där du på olika sätt interagerar med kunder är meriterande.
Även om det inte krävs någon specifik utbildning kan du ändå öka dina chanser genom studier. Till exempel kan du välja att studera kurser inom administration eller kommunikation på högskola eller universitet.
kunskaper och kompetenser
Det finns några viktiga kompetenser som du behöver ha med dig i rollen som receptionist:
-
kommunikativ förmåga
Att ha en stark problemlösningsförmåga är en viktig egenskap för en löneadministratör, eftersom d
Som receptionist bör du ha en mycket bra förmåga att kommunicera. Du ska kunna tala lugnt och professionellt, både med besökare i företagets lokaler och med kunder via telefon.
-
social förmåga
Du måste vara en skicklig lagspelare när det kommer till att jobba som receptionist. Du kommer behöva interagerar och samarbetar med olika anställda på företaget och hjälpa besökande kunder. Vilket kräver en god social förmåga och att du på så vis kan hjälpa både medarbetarna och kunderna att uppnå sina mål.
-
förmåga att hantera många olika ärenden samtidigt
En receptionist hanterar många olika typer av uppdrag på samma gång. Du tar emot samtal, ansvarar för att ingående och utgående post hamnar hos rätt mottagare samt håller uppsikt över receptionen. Om du är skicklig på att hålla många bollar i luften kommer det att vara till stor nytta för dig när det kommer till att prioritera uppdrag och se till så att du utför alla dina uppgifter mot uppsatta deadlines.
-
kunskap om teknik
Som receptionist ingår det att underhålla olika typer av utrustning på kontoret, som kopiatorer, telefonsystem, skrivare, displayskärmar och annan digital utrustning som kan finnas i mötesrum. Att ha god kunskap om teknik kommer underlätta och effektivisera ditt arbete. Du behöver även ha en bra datakunskap för att kunna utföra de mer administrativa uppgifterna i ditt arbete.
vanliga frågor om att jobba som receptionist
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som receptionist.
-
vad är en receptionists roll?
En receptionists mest viktiga roll är att vara bron mellan ett företags eller organisations anställda och dess kunder. Du ser även till så att receptionen är städad och välkomnande samt hanterar inkommande och utgående post. Dessutom kan det även ingå att ha hand om olika sorters arkivering av dokument och data.
-
vilka färdigheter och förmågor behöver en receptionist ha?
En receptionist måste ha en mycket bra kommunikativ och social förmåga. Du bör även vara bekväm med att arbeta med olika typer av teknik för att kunna hantera till exempel kopiatorer och diverse kontorsrelaterade mjukvaror. Som receptionist är det viktigt att vara bra på att organisera, prioritera och ha förmågan att hålla många ärenden igång samtidigt.
-
är rollen som receptionist ett bra jobb?
Rollen som receptionist är ett väldigt bra ingångsjobb som kan leda vidare till andra tjänster inom det företag du arbetar för. Jobbet är inte särskilt fysiskt ansträngande men är ofta utmanande och vissa stunder stressigt, men samtidigt stimulerande för dig som gillar ett jobb med varierande arbetsuppgifter. Du är en viktig del i arbetslaget och lär dig mycket om din arbetsgivare/
-
hur söker jag ett jobb som receptionist?
Det är enkelt att söka ett jobb som receptionist. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
-
vidare läsning om rollen som receptionist
Här kan hittar du mer information om rollen som receptionist.
bevaka jobb för receptionist
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.