vad är en säljassistent?
En säljassistent hjälper till och stöttar säljaren efter en avslutad försäljning, där man ser till att leveranser, betalningar och beställningar löper på som det ska. Arbetsuppgifterna en säljassistent utför behövs inom många olika företag och branscher. Till exempel ser en säljassistent till att beställningsprocessen blir mer effektiv i butiker. En del tillverknings- och produktionsföretag behöver säljassistenter för att hantera sina processer runt beställningar och betalningar.
När du jobbar som säljassistent för ett mindre företag, kommer du att arbeta under företagets ägare. Om du arbetar på ett större företag kan du vara en del av ett större team med flera säljassistenter och säljare. Många arbetsgivare föredrar att anställa en säljassistent som kan arbeta utan handledning, så om du är driven och van att arbeta självständigt samt är välorganiserad kan du vara helt rätt för det här jobbet.
säljassistent jobbvad gör en säljassistent?
Arbetsbeskrivningen för en säljassistent skiljer sig inte så mycket år mellan olika industrier och branscher, men de specifika arbetsuppgifterna kan variera beroende på vilken organisation du arbetar för. I vissa fall behöver du sätta ihop månadsrapporter, föra protokoll över försäljningsdata och fakturera kunder efter att du har bekräftat detaljerna för beställningen. En del stora företag och organisationer har flera olika säljassistenter.
Verkar jobbet som säljassistent passa dig? Läs då vidare för att ta reda på vilka kompetenser och kvalifikationer du behöver för att lyckas i en roll som säljassistent.
genomsnittlig lön som säljassistent
Att arbeta som säljassistent innebär en hel del administrativa uppgifter och i grunden är det ett jobb som handlar om att assistera andra i säljprocessen. Detta för att underlätta för både säljare och kunder. Det är ett ingångsjobb som passar den som vill samla på sig arbetslivserfarenhet och arbeta nära försäljning. En del säljassistenter har säljuppgifter, medan andra jobbar enbart med administration. Rollen kan se väldigt annorlunda ut beroende på vilken arbetsgivare man, vilket gör det svårt att säga hur den genomsnittliga lönen som säljassistent ser ut. Den kan variera beroende på en rad olika faktorer, där arbetsgivaren och industrin man arbetar inom är två av de viktigaste faktorerna som påverkar lönen. Enlig Statistiska centralmyndigheten (SCB) ligger medellönen för en säljassistent på 36 800kr.
vilka faktorer påverkar lönen för en säljassistent?
Lönen för en säljassistent beror på flera olika saker, bland annat kunskap och kompetens, men också erfarenhet och utbildning. Dessutom kan en roll som säljassistent se olika ut beroende på vem man har som arbetsgivare. En del säljassistenter har mer komplexa arbetsuppgifter och en mycket varierad roll. Då krävs det en högre kompetens och en längre erfarenhet, vilket också kan ligga till grund för ett bättre förhandlingsläge när lönen ska förhandlas.
En del arbetsgivare som anställer säljassistenter jobbar inom områden där det generella löneläget är högre, vilket även påverkar lönen för en säljassistent. Då det behövs säljassistenter inom nästan alla branscher kan valet av arbetsgivare spela stor roll för hur ens lönenivå ser ut. Det är inte heller ovanligt att löneläget är högre i stora företag eller företag som arbetar på en mer global marknad.
olika roller av säljassistenter
Rollen som säljassistent kan se annorlunda ut om du byter arbetsgivare och framför allt utformningen av rollen kan variera mellan olika branscher, företag eller organisationer. Det gör att det finns flera olika roller som säljassistenter på marknaden.
- säljassistent inom IT-branschen
Som säljassistent inom IT-branschen är det viktigaste uppdraget att hela tiden framhävda olika IT-produkter, från datordelar till mjukvaror. Du förklarar hur beställningsprocessen går till när du pratar med potentiella kunder och hjälper till att lägga beställningar. - säljassistent inom finans
En säljassistent inom finanssektorn hjälper till med marknadsföring av finansiella produkter och tjänster. Du har i uppdrag att hitta potentiella köpare online och besvarar frågor som kommer in via företagets olika digitala kanaler. - säljassistent till industriella produkter
Om du arbetar hos ett företag som säljer industriella produkter går ditt jobb som säljassistent ut på att hitta potentiella kunder som sedan köper stora volymer. Du hjälper också till under själva beställningsprocessen och bekräftar betalningar innan produkterna lämnar fabriken eller lagret för att levereras till kunden. - säljassistent inom detaljhandeln
När du arbetar som säljassistent inom detaljhandeln kan du jobba med både försäljning mot privatkunder och men även med försäljning mot företag. Just den här rollen av säljassistent är den vanligaste rollen på marknaden och finns inom flera olika industrier som har interna säljavdelningar.
att arbeta som säljassistent
Att jobba som löneadministratör innebär att man kommer att arbeta med de anställdas löner och genomföra viktiga administrativa uppgifter kopplade till det. Nedan kan du läsa vidare om typiska arbetsuppgifter som en löneadministratör har och hur en vanlig arbetsdag kan se ut.
-
arbetsbeskrivning
Några vanliga arbetsuppgifter som en säljassistent har är följande:
- Registrera och bekräfta beställningar: En viktig del av jobbet som säljassistent är att se till att registrera, genomföra och bekräfta beställningar som kommer in till företaget. Det kan vara beställningar via mail, hemsidan, telefon eller andra digitala kanaler. Men det kan också vara beställningar som läggs vid ett fysiskt möte. Du behöver också registrera beställningar som kommer från utesäljare och teamet som sysslar med telemarketing. Du behöver kontrollera att kunden har fått rätt uppgifter om priset, rabatter och artikelnumren. Om det saknas någon specifik information i beställningsförfrågan behöver du ta kontakt med köparen för att bekräfta beställningen.
- Dokumentera beställningar: Som säljassistent kommer du också att dokumentera all försäljning och alla beställningar som kommer in från olika kanaler. Du för in beställningsdetaljerna i det system som används på arbetsplatsen och kommunicerar därefter nödvändiga detaljer till andra team eller avdelningar. Om någon förändring sker i en kunds beställning behöver du framföra de nya orderuppgifterna till leveransteamet eller produktionen.
- Samla in kunddata: När du arbetar som säljassistent hanterar du ett antal olika kundkonton. När en ny kund lägger sin första beställning lägger du upp ett kundkontot och registrerar dem i systemet, därefter samlar du in den kunddata som behövs. Du uppdaterar kunddatan regelbundet, i enlighet med de nya beställningar som placeras för kunden. Det här är viktig information för att säljrapporter ska kunna sättas ihop, som sen ligger till grund för framtida planering av marknadsförings- och säljstrategier för företaget.
- Erbjuda säljsupport: I rollen som säljassistent behöver du också vara ett stöd till säljare och utesäljare. Du svarar i telefonen, besvarar mail och uppdaterar säljavdelningen när det finns några viktiga uppgifter eller ärenden. Du för också vidare den interna kommunikationen mellan relevanta avdelningar på företaget och ser till att alla är uppdaterade om den information som är relevant för dem.
-
arbetsmiljö
En säljassistent kan arbeta inom olika branscher. Det kan handla om rena säljbolag eller säljavdelningar på olika företag, från detaljhandel till IT eller tillverkningsföretag.
Som säljassistent sitter du oftast på kontoret och utför dina uppgifter, där du arbetar nära säljare och säljadministratörer. Du spenderar större delen av din dag i telefon och vid din dator, och håller ständig kontakt med olika säljare och kunder, för att bistå med den hjälp som behövs för att lägga beställningar i systemet.
En roll som säljassistent kräver oftast inga resor i tjänsten, eftersom du kan genomföra dina arbetsuppgifter vid ditt skrivbord. Det är heller inte ovanligt att du kan jobba hemifrån, eftersom stora delar av arbetsuppgifterna kan utföras på datorn. Mer ovanligt är det med fysiska kundmöten, eftersom detta är något som säljarna ansvarar för, men det kan förekomma ibland att du behöver följa med på dessa möten.
-
vilka är dina kollegor
I rollen som säljassistent kan du ha kollegor som arbetar med mängder av olika saker. Men när det gäller dina närmsta kollegor, som du kommer att behöva samarbeta med på en daglig basis, är det kollegorna från säljavdelningen som är mest relevant. Du kommer att kunna ha säljare, utesäljare, kundtjänstmedarbetare, kundrådgivare och säljchefer som dina kollegor. Du kan också ha marknadsförare och PR-chefer som kollegor, eftersom du ibland behöver arbeta nära marknadsavdelningen.
-
arbetsschema
En säljassistent arbetar vanligtvis heltid, eftersom det är ett arbete som kräver upp till 40 timmars arbetstid i veckan. Oftast jobbar du vanliga kontorstider, 8 till 5, måndag till fredag. Det är ovanligt med övertid, om det inte rör sig om intensiva perioder eller korta deadlines som behöver mötas upp för att få till ett avslut på affären. Men som säljassistent kan du ofta planera och förbereda stora delar av ditt arbete.
Det kan förekomma tillfälliga anställningar eller deltidsjobb som säljassistent, eftersom det är ett jobb som i grunden handlar om att underlätta arbetet för säljarna eller säljavdelningen. Då kan man ibland behöver plocka in konsulter under vissa perioder som är mer intensiva.
-
framtidsutsikter
Om du arbetar i en roll som säljassistent kan du ha goda chanser att avancera inom samma företag eller hos en ny arbetsgivare, eftersom säljassistent är ett jobb som ger dig bra arbetslivserfarenhet och branschkunskap som kan användas i andra roller.
En säljassistent arbetar nära säljarna och ett naturligt steg kan vara att bli en större del av säljavdelningen. Det är inte heller ovanligt att en säljassistent senare arbetar med marknadsföring. Om du har akademisk utbildning eller kompetensutvecklar dig kan du bli aktuell för mer ansvarsfulla roller, som till exempel säljchef. En del säljassistenter riktar in sig mer på service och kan bli en del av kundtjänsten hos ett företag, exempelvis chef för kundsupporten. På många sätt är säljassistent ett bra karriärsteg för den som vill lära sig mer om den specifika branschen.
-
fördelar med att hitta ett jobb som säljassistent via Randstad
Det finns många fördelar med att hitta ett ledigt jobb som säljassistent via Randstad:
- Olika utvecklings- och karriärmöjligheter
- En erfaren kontaktperson som kan hjälpa dig vid behov
- Många lediga jobb inom ditt område
- Hel- eller deltidsarbete beroende på jobb/uppdrag
Hoppas du på en tillsvidareanställning som säljassistent? Att ta en tillfällig anställning kan vara ett bra första steg mot en fast anställning. Varje år får flertalet personer en fast anställning hos arbetsgivare, tack vare ett tillfälligt jobb som gått via oss på Randstad. Dessutom är det många företag som rekryterar sina tillsvidareanställda direkt genom Randstad.
utbildning och kvalifikationer
Säljassistent är inget jobb som kräver en specifik utbildning, men det finns meriter som kan vara bra att ha med sig för att lyckas i rollen.
- utbildning
En utbildning på akademisk nivå, det vill säga högskola eller universitet, är alltid en bra merit för den som vill ta sig in på arbetsmarknaden. Om man har högre ambitioner och ser säljassistent som ett ingångsjobb innan man tar sig högre upp i en organisationen till mer ansvarsfulla roller, kan det vara klokt att ha en akademisk bakgrund. En gymnasial utbildning räcker annars för att bli aktuell för ett jobb som säljassistent. - praktikplats
En del utbildningar erbjuder chansen till praktikplatser. Det är ett bra sätt att kombinera utbildning med praktik ute i arbetslivet. Det ger värdefull arbetslivserfarenhet som kan göra en mer attraktiv för arbetsgivaren. Det gör också att man kommer mer förberedd till sin anställning senare i livet. - arbetslivserfarenhet
Som säljassistent är arbetslivserfarenhet en av de viktigare sakerna. Det är ett jobb som handlar om att anpassa sig och vara till hjälp för andra. Dessutom ger jobbet som säljassistent viktig erfarenhet som kan användas längre fram i karriären. Det är just därför som säljassistent är ett bra jobb för den som har högre ambitioner, men som vill lära sig mer om en specifik bransch.
kunskap och kompetenser för en säljassistent
Här följer några viktiga kompetenser som en säljassistent behöver ha:
-
service-minded
Det är viktigt att vara duktig på att ge service och vara service-minded när man jobbar som säljassistent. Du kommer att kommunicera med kunder och hjälpa dem genom beställningsprocessen, men även med interna kollegor som behöver stöttning och hjälp med olika delar i försäljningen. Du behöver vara övertygande nog för att få kunderna att lägga och bekräfta sin beställning.
-
förhandlingsförmåga
När du registrerar och behandlar beställningar som har gjorts via företagets digitala kanaler kan du behöva förhandla rabatter och priser på produkterna. Om du är en duktig förhandlare kommer du att vara bättre på att övertyga kunden om att det är en bra affär. Det behövs för att beställningen ska bekräftas och få ett avslut.
-
kommunikativ förmåga
En säljassistent spenderar en stor del av sin arbetstid med att kommunicera, antingen direkt med kunder eller med interna säljare. Att vara duktig på att kommunicera och vara en social person kommer att göra jobbet betydligt enklare. Att känna sig bekväm med att prata i telefon är också viktigt.
-
organisations- och planeringsförmåga
I rollen som säljassistent kommer du att hantera parallella beställningar och arbetsuppgifter. Att vara organiserad och duktig på att planera gör inte bara att man hinner med sina arbetsuppgifter i tid, det gör också att risken för misstag är mindre.
vanliga frågor om att jobba som säljassistent
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som säljassistent.
-
vad gör en säljassistent?
Några vanliga arbetsuppgifter för en säljassistent är att registrera beställningar och följa upp med kunder om beställningsdetaljer, för att säkerställa att betalningen och leveransen går igenom. Du behöver också säkerställa att beställningen är korrekt. Jobbet som säljassistent går ut på att underlätta för säljarna och säljavdelningen.
-
vad behöver en säljassistent vara bra på?
Tre av de viktigaste kompetenserna som en säljassistent behöver ha är att vara bra på att kommunicera, duktig på att hitta lösningar på problem och bra på att ge service. Att kunna kommunicera med kunder på ett förtroendegivande sätt är viktigt, men du behöver också kunna vara tydlig i den interna kommunikationen för att underlätta jobbet för säljarna.
-
hur blir jag säljassistent?
Hos många arbetsgivare är säljassistent ett bra ingångsjobb med många administrativa uppgifter. Det krävs inga specifika meriter från arbetslivet eller utbildning. För den som vill göra karriär inom en bransch eller ett företag är säljassistent ett bra ingångsjobb då man lär sig företag, branschen och arbetet i grunden.
-
hur söker jag ett ledigt jobb som säljassistent?
Det är enkelt att söka ett jobb som säljassistent. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn.
Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
bevaka jobb för säljassistent
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.