vad är en servicetekniker?
En servicetekniker är en person som arbetar med underhåll av olika typer av maskiner, för att hela tiden säkerställa att maskinerna och utrustningen är i bästa möjliga skick. Om du arbetar som servicetekniker kommer du både att besöka kundernas hem och företagens arbetsplatser för att reparera eller installera olika maskiner och apparater. Som ny servicetekniker kommer du att behöva arbeta tillsammans med en erfaren eller välutbildad servicetekniker, för att säkerställa att allting sköts enligt processen.
servicetekniker jobbvad gör en servicetekniker?
Det finns många olika roller av servicetekniker, men de vanligaste rollerna är fordonsmekaniker, tekniker för apparatur i privatbostäder, datatekniker och tekniker för luftkonditionering, som då arbetar med att reparera utrustning på kontor. Det här är olika roller av servicetekniker som låter unika till sin roll, men faktum är att arbetsuppgifterna och ansvarsområdena är snarlika när man jämför de olika rollerna av servicetekniker. Som servicetekniker arbetar man också i väldigt varierande miljöer med installation och reparation av instrument och utrustning, som till exempel stora luftkonditioneringssystem, uppvärmningssystem eller tillverkningssystem som finns i industrier.
genomsnittlig lön som servicetekniker
Medellönen för en servicetekniker kan ligga på mellan 29 000 - 34 000 kroner i månaden.
Beroende på vilket jobb du utför kan en servicetekniker få betalt per timme, per vecka eller månadsvis. Om du jobbar heltid som servicetekniker finns det möjlighet att få tillägg utöver din månadslön. Denna form av provision läggs på det totala beloppet av de serviceuppdrag du gör under en månad. Du kan även få övertidsersättning för arbete som är utanför utanför ordinarie tid och under helger.
-
andra faktorer som kan påverka lönen som servicetekniker
Som servicetekniker kommer din lön att bero på vilken erfarenhetsnivå du har. Till exempel tjänar en masterservicetekniker i allmänhet mer än en servicetekniker som precis är ny in i sin roll och jobbet. En annan faktor som avgör lönen är den bransch du arbetar i men även var någonstans i landet du arbetar. Till exempel är lönen högre i större städer då det oftast är högre levnadskostnader där.
olika roller av servicetekniker
Som servicetekniker kan arbetsuppgifterna och inriktningen variera, och det är viktigt att ha med sig att olika utbildningar, erfarenhet och bakgrund gör att ens lämplighet för specifika områden kan variera.
Ett exempel är biltekniker eller bilservicetekniker, som är en av de mer kända typerna av servicetekniker. I den här rollen arbetar du primärt i en verkstad för att serva och reparera bilar, eller andra motordrivna fordon som motorcyklar och båtar. Det är inte heller ovanligt att man är specialiserad inom sitt specifika område och man kan vara specialiserad på en viss typ av fordon. Det går också att rikta in sig på specifika delar i ett fordon, som till exempel att vara servicetekniker med inriktning på luftkonditioneringssystem i bilar eller servicetekniker med specialkunskap om växlar.
När det gäller servicetekniker för datorer är dessa ofta utbildade i underhåll av datorer, men har också lärt sig hur man byter ut delar i datorns hårdvara och andra viktiga kontorsapparater. Detta för att utrustningen ska fungera effektivt och problemfritt. Ett annat exempel på servicetekniker är VVS-tekniker, vars arbetsuppgifter går ut på att kontrollera, underhålla och reparera värme- och luftkonditioneringssystem i bostäder och i kontorslokaler.
att arbeta som servicetekniker
I jobbet och rollen som servicetekniker finns det en mängd olika möjligheter till specialisering. Du kan bli VVS-tekniker, dator- och kontorstekniker, eller arbeta som bilservicetekniker på en verkstad. Arbetet som servicetekniker kan med andra ord innebära många olika vägar och du kan välja den kategori som passar din personlighet, dina intressen och din erfarenhet allra bäst.
När det gäller kravet på kvalifikationer är dessa överkomliga. I några fall behövs det en examen från studier på eftergymnasial nivå, samt gärna erfarenhet från liknande jobb. Praktiska erfarenheter från utbildningen kan också vara meriterande. Om du har en specifik inriktning som du är intresserad av och vill satsa på, är det en bra idé att skaffa sig någon form av utbildning inom det området.
Områden som sköts av VVS-tekniker och servicetekniker för datorer är eftertraktade, där jobbmöjligheterna är goda för den som satsar på en karriär inom detta område. Utbudet av jobb växer och vanligtvis innebär det också att lönenivåerna förbättras. Möjligheterna till att hitta en tillsvidareanställning är lättare, vilket i sin tur också leder till ökad erfarenhet och förbättrade kunskaper.
För den som har dokumenterad kunskap och erfarenhet, finns det också möjligheten att starta eget företag som servicetekniker som till exempel en egen VVS-firma. Då kan man själv ta beslutet om man vill rikta in sig på att hjälpa företag och kontorslokaler, eller om man hellre vill rikta in sig på bostadsägare.
Om du funderar på att satsa på en karriär som servicetekniker är det viktigt att ha insyn i vad området och arbetet innebär, i form av ansvarsområden, karaktär på jobbet och vilka kvalifikationer som krävs.
-
arbetsuppgifter
När det gäller arbetsuppgifterna och beskrivningen av rollen som servicetekniker spelar det ingen större roll vem som är din arbetsgivare, eller vilken arbetsplats du är på. Detta då servicetekniker i grunden har liknande arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det kan handla om allt från att göra inspektioner till att stå för underhåll av system, till att dialog med kunderna för att informera om status.
-
genomföra inspektioner
Som servicetekniker är ett av dina ansvarsområden att genomföra återkommande och regelbundna inspektioner av utrustning och maskiner. Genom att göra dessa inspektioner kommer du att kunna bedöma prestandan för maskinerna och huruvida det finns ett behov av underhåll inom den närmsta tiden.
-
genomföra systemunderhåll
Efter att ha gjort en felsökning av ett motorsystem ska man som servicetekniker också stå för reparationen av de skadade komponenter, alternativ ersätta delar av motorn eller maskinen. Förutom att återställa skadade och felande maskiner och utrustning, ska du också optimera dess prestanda. Du kommer att genomföra grundläggande underhållsarbete, som att byta olja, för att hela tiden säkerställa att maskinerna är i gott skick och kan användas problemfritt.
-
kontrollera säkerhet och verktyg
I rollen som servicetekniker kommer du inte bara att använda specialverktyg, utan också stå som ansvarig för underhållet av andra verktyg som används. Dessa verktyg kan bland annat bestå av diagnotiseringsinstrument. När du arbetar med potentiellt farlig utrustning behöver du bära skyddskläder och skyddsutrustning. Det kan vara specialhandskar, bygghjälmar och speciella kläder som är designade för att skydda.
-
dialog med kunder
Under en vanlig dag som servicetekniker kommer du att vara i kontakt med kunder. Det kan handla om att ge råd kring hur man ska hantera utrustning eller maskiner, men du har också ofta en rapporteringsskyldighet till någon som arbetar som analytiker på serviceavdelningen. När du har gjort rutinmässiga kontroller behöver du också vara duktig på att informera kunderna om vad du har gjort, vad status är med maskinerna eller utrustningen, samt ge en förklaring och insyn i de problem som har åtgärdats eller problem som kan uppstå med tiden.
-
assistera i försäljning
Det finns servicetekniker som arbetar på elektronikvaruhus eller andra butiker som säljer apparater direkt till kunder. När du arbetar som servicetekniker i en sådan miljö kommer du också att behöva hjälpa marknadsavdelningen när det gäller produkter eller tjänster som ligger under ditt ansvar. Din kunskap om utrustningen gör att du är en av de viktigare personerna i säljmiljön. En del servicetekniker har även som arbetsuppgift att hjälpa kunder göra val eller assistera vid försäljning av apparater, då servicetekniker generellt har en större insyn i de tekniska och mekaniska delarna.
-
arbetsmiljö
Som servicetekniker kan du arbeta på en rad olika arbetsplatser och för en mängd olika arbetsgivare. De flesta servicetekniker arbetar i verkstäder, garage, bostäder, laboratorier, institutioner och i andra organisationer som har olika typer av maskiner på arbetsplatsen. I dessa arbetsmiljöer är jobbet som servicetekniker väldigt kommunikativt, eftersom du behöver kommunicera med kunder, kollegor och chefer. Under en arbetsdag kommer du att prövas för olika utmaningar och miljön kan även göra så att du smutsar ner dig. Det är allra tydligast om du arbetar på en bilverkstad, till exempel.
Du bör också förvänta dig att jobbet som servicetekniker innebär att man arbetar i trånga utrymmen och att man behöver arbeta stående och monotont under längre perioder, speciellt om man arbetar med något projekt som behöver färdigställas mot en deadline. Det finns också servicetekniker som arbetar ute på fältet, och som då har en mer dynamisk arbetsmiljö som varierar från kund till kund, och projekt till projekt. En stor del av ett sådant arbete är att köra bil mellan olika platser för att installera, reparera och underhålla stationär utrustning och maskiner som står på plats.
-
arbetsschema
Det vanligaste som servicetekniker är att man arbetar som tillsvidareanställd, på heltid, och att man arbetar relativt normala kontorstider. Men det är inte omöjligt att det blir en del övertid som servicetekniker, eftersom många reparationer och installationer är specifika och svåra, och behöver färdigställas innan man kan lämna jobbet för dagen. Som servicetekniker ute i fältet kommer du att behöva räkna med en hel del restid under en arbetsdag, eftersom du rör dig mellan olika arbetsplatser och kunder.
Det finns också servicetekniker som arbetar på tim-, deltids- eller projektbasis och i vissa fall innebär det att man har flera olika jobb eller arbetsgivare. I många fall innebär det att sådana servicetekniker behöver jobba en hel del helger och övertid, beroende på vilken överenskommelse man har med sin arbetsgivare. Andra servicetekniker, kan få vänja sig vid oregelbundna scheman som varierar från dag till dag, vecka till vecka eller månad till månad. Den som är mer erfaren eller har arbetat på sin arbetsplats länge kan ha mer kontroll och styra över sitt eget arbetsschema.
utbildning och kvalifikationer som servicetekniker
Den utbildning och träning som behövs för att bli en servicetekniker, beror helt på vilken industri man ska arbeta inom. De olika rollerna av servicetekniker behöver träning inom sin specialistinriktning.
Ett exempel är VVS-tekniker som behöver lära sig om ventilationer, värmesystem och kylteknik för att kunna arbeta effektivt. Det är inte samma kunskaper som en bilservicetekniker behöver. En sådan behöver utbilda sig inom och lära sig om bilmotorer, bromsar, växelsystem och andra komponenter som finns i en bil. I vissa fall, speciellt när det kommer till känslig utrustning som exempel datorservrar och liknande, kan det behövas en akademisk masterexamen i relevant område, som exempelvis datorkunskap.
Men de allra flesta industrier kräver bara en examen eller att man har tagit studenten, men att man har rätt typ av kunskap eller är villig att lära sig den. Många kan lära sig grunderna till att bli servicetekniker redan på gymnasiet, då det finns många gymnasieprogram som utbildar bra servicetekniker.
Den som vill arbeta som bilservicetekniker kan välja fordons- eller transportprogrammet, men det finns också el- och energiprogram eller industritekniska gymnasieprogram för den som vill arbeta som servicetekniker inom en annan inriktning. Till skillnad från jobbet som elektriker finns det inget generellt krav på lärlingstid som servicetekniker, men den som är ny på jobbet eller som kommer direkt från sin utbildning, är det viktigt att gå bredvid en mer erfaren servicetekniker till en början. Det är ett sätt att lära sig jobbet snabbare, även om många utbildningar har praktiska delar som också är till nytta och som ger bra erfarenhet inför arbetslivet.
-
kunskaper och kompetenser
Som servicetekniker finns det professionella och personliga kunskaper och kompetenser som är meriterande, och som ökar karriärmöjligheterna:
-
kommunikationsförmåga
I arbetet som servicetekniker kommer du att ha regelbunden kontakt med kunder och kollegor. I kundkontakten är det viktigt att på ett pedagogiskt sätt kunna förklara hur man använder utrustningen, vad som har orsakat skadan som sen åtgärdats, hur stora skadorna var, kostnaden för servicen och så vidare. Att ha en bra kommunikativ förmåga kommer att göra det enklare att säkerställa att kunderna känner sig nöjda och glada. Det är också viktigt att hela tiden vara respektfull och professionell i kommunikationen med kund.
-
teknisk kunskap
För att lyckas i rollen som servicetekniker hos en tillverkare är det viktigt att ha en stor kunskap och djup insyn i företagets produkter. Att ha en lång erfarenhet av mekaniska verktyg och en förståelse för de vanligaste problemen som kan dyka upp för vissa maskiner eller utrustning, är också viktigt. Detta för att kunna arbeta på ett så effektivt sätt som möjligt. En servicetekniker använder också många olika verktyg när de installerar eller reparerar olika maskindelar eller utrustning. Det kan handla om små verktyg som skruvmejslar, skruvdragare och borrmaskiner, andra elverktyg och datorstyrda verktyg. Du bör vara välutbildad och ha god kunskap samt erfarenhet när det gäller dessa verktyg, hur man använder och underhåller dem.
-
organisationsförmåga
För att kunna genomföra lyckade installationer, inspektioner och reparationer är det viktigt att ha en stark organisationsförmåga som servicetekniker. Till att börja med behöver du planera alla olika steg som ska genomföras, innan du börjar med en uppgift. Detta då tiden du har på dig att genomföra servicen ofta är begränsad, och där du vill kunna jobba effektivt och målmedvetet. Dessutom behöver du som servicetekniker hela tiden se till att du har rätt tillgängliga verktyg med dig, för att spara tid och kunna arbeta effektivt. Det här gör att förmågan att organisera och planera är underskattad som servicetekniker.
vanliga frågor om rollen som servicetekniker
Här är de mest ställda frågorna om att arbeta som servicetekniker.
-
vad gör en servicetekniker?
Som servicetekniker arbetar du med service till företag eller privatpersoner. Du installerar, överblickar, inspekterar och reparerar olika typer av maskiner. Det kan handla om allt från tunga maskiner i fabriks- och industrilokaler till små luftkonditioneringssystem i bostäder.
-
är bilservicetekniker en bra karriär?
Att bli bilservicetekniker är ett utmärkt karriärval, speciellt om du har en passion för att lösa problem och att arbeta med bilar. Det är en roll som tillåter dig att samla på dig bra erfarenhet och kunskap, som i förlängningen kan göra dig mer attraktiv för andra arbetsgivare.
-
finns det många jobb som servicetekniker?
Servicetekniker är ett jobb som kan innebära många olika saker, beroende på vad du har valt att specialisera dig inom och vilken arbetsgivare du har. Men i dagens samhälle är behovet av servicetekniker stort inom många olika typer av branscher och industrier. Därför ser jobbmöjligheterna och karriären bra ut framöver.
-
hur söker jag jobb som servicetekniker?
Det är enkelt att söka ett jobb som servicetekniker via Randstad. Sök bland våra lediga jobb i ditt område. Skicka sedan in ditt CV och ditt personliga brev eller sök via LinkedIn. Om du behöver hjälp med din jobbansökan kan du läsa alla våra jobbtips här!
-
vidare läsning om rollen som servicetekniker
Här hittar du mer information om rollen som servicetekniker.
bevaka jobb för servicetekniker
Genom att skapa en jobbevakning hos oss så säkerställer du att du inte missar det perfekta jobbet för dig. Du sätter upp kriterierna så skickar vi mejl till dig när vi får in jobb som matchar dina preferenser.