Dagens HR- och rekryteringsansvariga står inför en lång rad utmaningar när det gäller att attrahera och rekrytera talanger. Ett ständigt föränderligt affärs- och tekniklandskap gör det svårt att planera långsiktigt, och även på kort sikt gör den pågående talangbristen det svårt att hitta kvalificerade kandidater.
Faktorer som en åldrande arbetsstyrka, ökningen av högkvalificerade jobb och historiskt låga arbetslöshetsnivåer i många länder bidrar till bristen på kvalificerade kandidater. Företag som kämpar med talangbrist har svårt att lösa sina nuvarande kompetensbehov och riskerar att stagnera över tid.
mall för att integrera AI i din rekryteringsprocess
Den här mallen är utformad för att hjälpa dig att undvika fallgroparna med generativ AI och få dig att ställa rätt frågor innan du börjar använda tekniken i din rekryteringsprocess.
ladda ner härSituationen är så allvarlig för vissa företag att 24 % av de globala VD:arna ser talangbristen som det största hotet för företagets affärsutveckling, enligt en Gartner-undersökning från 2024 där 500 företagsledare i 40 länder deltog.
Mot bakgrund av detta söker HR-ansvariga efter sätt att öka sin och sitt teams prestation - och generativ AI kan vara ett sätt för att lyckas.
Med sin imponerande förmåga att analysera data och generera originella svar, lösningar och förslag har generativa AI-verktyg potential att förbättra rekryterarnas befintliga förmågor och effektivisera deras dagliga arbete, så att de kan bli mer effektiva.
Men trots potentialen i generativ AI inom rekrytering visade samma Gartner-undersökning att:
- endast 22 % av HR-cheferna är engagerade i företagsövergripande diskussioner om generativ AI
- 76 % av HR-cheferna är oroliga för att de kommer att hamna på efterkälken om de inte inför och implementerar generativ AI inom de närmaste 12 till 24 månaderna.
I den här artikeln går vi igenom de viktigaste fördelarna som rekryterare och HR kan förvänta sig av att implementera generativa AI-verktyg i sitt dagliga arbete - och förhoppningsvis kan vi inspirera dig att börja testa tekniken i din egen rekryteringsprocess.
öka effektiviteten i ditt rekryteringsteam
Att öka effektiviteten är något som kan förbättras i de flesta team. Arbetsbesparande AI-verktyg kan vara svaret. Enligt en studie från Indeed 2024 tror 68 % av HR-cheferna att AI kan snabba upp rekryteringsprocessen, och många AI-användare skulle säga att de har rätt.
Oavsett om de använder generativa AI-chattverktyg som inspirationskälla och virtuellt bollplank, eller drar nytta av AI-drivna funktioner som är inbyggda i deras befintliga ATS, kan AI öka en rekryterares produktivitet och till och med ta bort enkla, repetitiva uppgifter helt från deras arbetsuppgifter.
Det är därför som nästan en tredjedel av företagen globalt överväger eller redan använder AI-programvara för rekrytering och naturlig språkbehandling som stöd för HR-verksamheten, enligt IBM:s Global AI Adoption Index 2024.
Kompetensbristen får rekryterare överallt att leta efter lösningar som kan öka deras framgångar. Men det påverkar alla branscher - och gör att HR-cheferna inte har tillräckligt med erfarna rekryterare för att möta sina nuvarande och framtida behov. Därför är det inte förvånande att samma IBM-rapport visar att 41 % av de globala företagen överväger att integrera AI inom HR och rekrytering som ett sätt att mildra effekterna av kompetensbristen.
öka kvaliteten på dina matchningar
Rekryterare har länge använt teknik för att hitta rätt kandidater. Men den här tekniken har ofta inneburit begränsningar. Till exempel kan verktyg som skannar CV:n efter nyckelord bedöma hundratals ansökningar och identifiera de kvalificerade kandidaterna på några minuter - men tänk om den ideala kandidaten helt enkelt inte använder dessa nyckelord?
De imponerande språkförmågorna hos AI-rekryteringsverktyg idag kan förhindra att kandidater som dessa slinker igenom nätet. Genom sin design är de bättre på att intuitivt förstå subtiliteterna i ett CV eller personligt brev och komma närmare den verkliga innebörden. De är också bra på att förstå och kombinera separata informationsbitar och bedöma en kandidats hela bakgrund på ett imponerande människoliknande sätt. När dessa funktioner implementeras korrekt kan de skapa mycket mer exakta matchningar - vilket förhoppningsvis leder till mer framgångsrika rekryteringar. De kan till och med identifiera lovande kandidater som enklare urvalssystem kan ha filtrerat bort, vilket potentiellt kan leda till att kandidater med mer varierande bakgrund rekryteras.
Det betyder dock inte att AI-verktyg inte också har sina begränsningar, eller att det inte finns allvarliga potentiella etiska problem med att använda AI för rekrytering. Som framgår av redogörelserna i denna BBC-artikel riskerar rekryterare som förlitar sig för mycket på visdomen i sina AI-verktyg att diskriminera kandidater på grund av algoritmisk partiskhet.
Med rätt användning kan AI skapa effektivare rekryterare och en bättre kandidatupplevelse - men även om AI-rekryteringsverktyg kommer att förbättras med tiden kommer det alltid att krävas noggrann mänsklig övervakning från erfarna rekryterare för att undvika fördomar eller AI-diskriminering.
stärka ditt employer brand genom bättre återkoppling
AI-verktyg kan hjälpa dig att stärka ditt employer brand - och attrahera nya kandidater. Som framgår av en artikel i Harvard Business Review är företagets rykte potentiellt den viktigaste delen av dess employer brand. Idag finns det många möjligheter att recensera arbetsgivare på olika webbtjänster och effekten av word of mouth innebär att en enda dålig upplevelse kan spridas snabbt och leda till negativa effekter på ditt employer brand.
En av de vanligaste negativa upplevelserna för kandidater är när de inte får den förväntade återkopplingen. När en kandidat lägger ner tid på att utforma en bra ansökan eller till och med går på intervju, men inte får något svar från arbetsgivaren får det negativa konsekvenser som riskerar att spridas.
För att minimera denna typ av negativ upplevelse kan AI vara behjälpligt. När det integreras i rätt verktyg kan processen automatiseras och avsevärt förbättras. Rekryterare har länge använt chatbottar eller automatiserade email för att ta hand om vardagliga uppgifter som att boka intervjuer eller ge uppdateringar - men meddelandena är ofta generiska och robotiserade. Med hjälp av moderna AI-språkmodeller kan man nu skapa verkligt personliga meddelanden.
Även om en kandidat får avslag på en ansökan kan ett välformulerat svar med användbar feedback mildra besvikelsen - och genom att använda AI på ett effektivt sätt kan rekryteraren se till att varje sökande får en genomtänkt återkoppling. Det är ett enkelt sätt att stärka ditt arbetsgivarvarumärke utan att öka arbetsbelastningen för ditt rekryteringsteam.
börja integrera AI i din rekryteringsprocess - på ett ansvarsfullt sätt
För att göra det enklare att börja dra nytta av några av dessa fördelar i din rekryteringsprocess har vi tagit fram en mall för generativa AI-användningsfall.
Om du planerar att använda generativ AI för att effektivisera din rekryteringsprocess, kan det vara ett första steg att gå igenom mallen. Den kommer att hjälpa dig att ställa rätt frågor om hur ni kan använda generativ AI och hjälpa dig att identifiera dess konkreta affärsvärde, de potentiella riskerna och de nyckeltal som du kan använda för att följa upp och mäta resultatet.