Idag har de flesta stora företag program för kompetensutveckling av sin personal, eller Learning & Development (L&D) som det också ofta kallas, både för att hjälpa medarbetarna att hålla sin kompetens relevant och för att säkra verksamhetens tillgång till affärskritiska kompetenser. Det finns många anledningar till att företagen anser att det är värt att investera i kompetenshöjning – för att hjälpa medarbetarna att anpassa sig till ny teknik som påverkar deras arbete, för att förbättra produktiviteten och effektiviteten i verksamheten eller för att följa nya regler.
Men lärande och kompetenshöjning handlar inte bara om att utveckla verksamheten – det är också en viktig del när det gäller medarbetarnas karriärplanering. För att nå sina mål behöver medarbetare lära sig nya saker och bygga på sina kunskaper, och här är kompetensutveckling en ovärderlig resurs.
I den här artikeln ska vi titta närmare på hur kompetensutveckling av personal och karriärplanering hänger ihop och ge dig tips för att anpassa ditt företags lärande så att det stödjer medarbetarnas utveckling.
varför är kompetensutveckling av personalen så viktigt?
Företag förändras ständigt – nya marknader och ny teknik påverkar oss alla. Den långsamma processen med att anpassa sig till nya marknadsförhållanden och tekniska framsteg är en produkt av medarbetarnas lärande och utveckling samt ledarskap. Den här processen kan ske naturligt, men det som ser ut som en naturlig utveckling är ofta resultatet av målmedvetna initiativ för kompetensutveckling av personalen. Ibland implementeras dessa initiativ i hela företaget, andra gånger kommer de från enskilda team eller till och med från enskilda medarbetare.
Men även om talangutveckling är en naturlig process betyder det inte att du inte ska försöka styra den på ett aktivt sätt. Det finns många skäl till varför det är bra att investera i kompetensutveckling av din personal, här är några av dem:
- Behåll medarbetare och öka engagemanget – Ingen vill fastna i gamla hjulspår! Enligt vår rapport Workmonitor 2025 är kompetensutveckling av högsta prioritet för sju av tio svenska arbetstagare i deras nuvarande eller framtida roller. Dessa resultat stöds av LinkedIns 2024 Workplace Learning Report, där lika många uppger att lärande på jobbet bidrar till att öka deras känsla av samhörighet med sin arbetsplats.
Tyvärr missar många företag att erbjuda rätt möjligheter. Mer än en tredjedel av de tillfrågade i Workmonitor, både globalt och i Sverige, anser inte att deras jobb erbjuder de möjligheter till lärande och utveckling som de vill ha. Om medarbetare inte får chans att utvecklas minskar engagemanget och nöjdheten, vilket ökar risken att de söker sig vidare. Detta leder till högre kostnader för rekrytering.
- Minska kompetensbristen – Allt fler företag kämpar för att hitta kandidater med rätt kompetens. Stora organisationer konkurrerar i allt högre grad med en mindre pool av toppkvalificerade talanger. Enligt EU:s statistikorgan Eurostat rapporterade 75 % av företagen 2023 att de saknade rätt medarbetare, jämfört med 42 % 2018. På denna utmanande arbetsmarknad är lösningen att arbeta med att höja kompetensen hos de medarbetare du redan har, och det är här ett effektivt program för kompetensutveckling avgörande.
- Häng med i tekniken – Förändringarna i världen går snabbare än någonsin. Under pandemin behövde många företag plötsligt bli bättre på digitala verktyg för att anpassa sig till det ökande distansarbetet, och nu står de inför liknande press att anpassa sig till den snabba utvecklingen av AI-verktyg.
Återigen hamnar många företag på efterkälken. Enligt Workmonitor 2025 får 47% av svenskarna inte tillräckligt med stöd för att framtidssäkra sina färdigheter. Utbildningsinsatser som fokuserar på att bygga upp kompetens inom ny teknik är avgörande för att kunna fortsätta bedriva verksamhet och förbli en attraktiv arbetsgivare.
kompetensutveckling och karriärplanering går hand i hand
Kompetensutveckling av personalen är inte bara bra för företaget som helhet. Det har också några ytterligare positiva effekter när det gäller att stödja dina ansträngningar för karriärplanering:
- Kompetensutveckling är avgörande för karriärutveckling – På många sätt är kompetensutveckling grunden för karriärutveckling. När en medarbetare gör framsteg i sin karriärresa, uppåt till en chefsroll eller sidledes till ett mer specialiserat område, måste deras kunskaper och färdigheter utvecklas. Om programmen för kompetensutveckling inte kan hålla jämna steg med medarbetarnas karriärambitioner kommer det att bli svårt för dem att ta nästa steg i karriären. Rätt kompetensutvecklingsprogram bör matcha medarbetarnas karriärsteg och ge dem kunskaper och självförtroende att ta nästa steg. Utan detta stannar utvecklingen av och engagemanget minskar.
- Karriärplanering håller kompetensutveckling på rätt spår – För att kompetensutveckling ska kännas relevant är det viktigt att det hänger ihop med medarbetarnas karriärmål. Som Forbes beskriver det är relevans nyckeln: "Om din utbildningsplan bara talar till en liten andel av din personalstyrka kommer du förmodligen att ha svårt att få till stånd en verklig kulturell och beteendemässig förändring i din organisation." När lärandet är kopplat till en tydlig plan ser medarbetarna värdet och använder sina nya färdigheter direkt. En karriärväg ger också en långsiktig riktning för vilka utbildningar som behövs.
så stödjer du karriärutveckling genom kompetensutveckling
Insatserna för kompetensutveckling kan vara omfattande, beroende på ditt företags verksamhet och prioriteringar. Vissa kompetensutvecklingsinitiativ kommer bara att vara relevanta för specifika team, medan andra kommer att påverka hela organisationen. När det gäller att skräddarsy dina insatser för att stödja karriärutveckling inom din organisation är dessa områden viktigast att fokusera på:
- Utveckla ledaregenskaper för successionsplanering – För medarbetare som vill bli ledare är det viktigt att utveckla både kunskap och ledarskapsförmåga. En del av detta handlar om successionsplanering – att förbereda nästa generation av ledare. Även om en medarbetare är den mest kunniga och skickliga på sin avdelning är det inte säkert att han eller hon är en bra ledare. För att lyckas i karriären bör medarbetaren utveckla mjuka färdigheter (även kallade power skills), ledarskap och people management i stället för att bara fokusera på att förbättra de hårda färdigheter som är rotade i de dagliga arbetsuppgifterna.
- Sök specialiserad kompetens – Att sprida befintlig kunskap till andra medarbetare genom mentorskap och coachning är en utmärkt strategi för lärande och utveckling. Men, ibland finns inte all kunskap inom företaget. Då kan externa utbildningar, certifieringar eller praktik vara lösningen. Utbildningar, yrkeskvalifikationer och till och med praktik på andra företag kan krävas för att utveckla de nödvändiga färdigheterna. Var öppen för dessa möjligheter och låt medarbetarna kombinera studier med arbete för bästa effekt.
- Främja tvärfunktionellt lärande – Dra nytta av de olika kompetenser som finns inom företaget för att ge medarbetarna bästa möjliga förutsättningar att lyckas med sin karriärutveckling. Medarbetarna behöver bygga upp färdigheter och kunskaper under sin karriärresa, men de kan utvecklas ännu mer genom att lära sig av andra. Till exempel skulle en ambitiös medarbetare på ekonomiavdelningen sannolikt ha nytta av att arbeta tillsammans med en projektledare under en period. Det skulle ge dem insikter i hur projekt planeras, hur resurser fördelas och hur kundrelationer hanteras, vilket ger en bättre helhetsförståelse.
ladda ner mallen för karriärplanering
Effektiv kompetensutveckling och effektiva karriärvägar är beroende av varandra, men genom att börja med att bedöma dina medarbetares karriärambitioner kan du få en indikation på vilken riktning dina initiativ för kompetensutveckling behöver ta. Vår mall för att sätta en karriärutvecklingsplan är utformad för att fyllas i tillsammans med dina medarbetare och kan hjälpa dig att komma igång. Den uppmanar dig att ställa rätt frågor om medarbetarnas nuvarande roller och framtidsplaner, och när den är klar fungerar den som ett grundläggande dokument för karriärplanering som du kan återkomma till vid framtida planeringssessioner. Ladda ner den som en mall, anpassa den till ditt företags unika krav om det behövs och börja förbereda ditt team för deras framtid på ditt företag.