Den moderna AI-revolutionen har pågått i mer än ett decennium, men det är först på senare tid som mycket avancerade AI-verktyg har blivit lättillgängliga även för icke-tekniska användare.
Generativa AI-verktyg, som med hjälp av enkla uppmaningar kan generera imponerande text- eller bildinnehåll, har verkligen slagit igenom. Det är redan många som använder verktygen dagligen för att brainstorma idéer, skapa bild- och textinnehåll och få omedelbar feedback.
Icke-generativ AI har också ökat kraften i befintliga digitala verktyg, vilket gör det möjligt för yrkesverksamma att använda dess förmåga att upptäcka mönster och förstå oformaterad data för att förbättra sina arbetsflöden.
AI är ett kraftfullt verktyg – och med det kommer också ett stort ansvar. AI:s begränsningar och risker är väldokumenterade, från problem med immateriella rättigheter i generativa AI-verktyg till bristfälliga tankemönster som förstärker vanliga mänskliga fördomar och förutfattade meningar.
checklista för ansvarsfull AI-användning
Om du funderar på att införa AI i någon av dina processer kan du ta hjälp av denna checklista för att avgöra om det är ansvarsfull användning eller inte.
ladda ner härMed bakgrund av detta är det viktigt för företag som använder och utvecklar AI-verktyg att säkerställa att användningen är ansvarsfull och etisk. Det är ett tankesätt som syftar till att utveckla de positiva användningsområdena för AI och göra dem tillgängliga för fler människor, samtidigt som man vidtar åtgärder för att mildra de allvarliga risker som AI skapar.
AI-verktyg spås växa stort, och i framtiden kommer de att vara ännu mer avancerade och användas i ännu större utsträckning än idag. Därför är det dags för alla företag att börja fundera på hur de kan säkerställa en ansvarsfull och etisk användning av AI i sina organisationer.
Den här artikeln hjälper dig att förstå vad ansvarsfull AI innebär i praktiken och hur du kan implementera det i din organisation. Den ska inte ses som juridisk rådgivning eller råd om efterlevnad, men vi hoppas att den ger dig inspiration och vägledning.
vad innebär ansvarsfull användning av AI?
Även om grundprinciperna är desamma varierar definitionen av ansvarsfull AI. Google, som investerar kraftigt i sina egna AI-verktyg definierar det så här:
"Ansvarsfull AI tar hänsyn till de samhälleliga konsekvenserna av utvecklingen och omfattningen av [AI]-teknik, inklusive potentiella skador och fördelar."
På Randstad använder vi AI i enlighet med våra AI-principer. Det innefattar att AI endast ska användas när det är fördelaktigt för alla. Vi har en mänsklig tillsyn och respekt för mänsklig autonomi, användningen ska vara transparent och kunna förklaras, vara rättvis och inkluderande genom design samt användas med säkerhet i åtanke. I allt vårt AI-arbete strävar vi efter att vara ansvarsfulla genom att alltid fokusera på rättvisa, ansvarighet, säkerhet och integritet.
Microsoft, en annan viktig drivkraft bakom AI-transformationen, definierar ansvarsfulla AI-system som rättvisa, tillförlitliga och säkra, privata och trygga, inkluderande, transparenta och ansvarsfulla.
Ditt företags exakta definition av ansvarsfull AI-användning kan vara något annorlunda. Men den grundläggande innebörden är densamma – AI som används på ett etiskt, lagligt, positivt och inkluderande sätt. Det innebär att använda AI för att komplettera och förbättra mänskliga förmågor och samtidigt minska påverkan av vanliga mänskliga fördomar, snarare än att använda det för att helt ersätta människor.
I HR-världen kan ett exempel på ansvarsfull användning vara att använda en AI-chatbot för att skanna och justera arbetsbeskrivningar för att undvika icke-inkluderande språk.
hur du säkerställer en ansvarsfull användning av AI på ditt företag
Beroende på din verksamhet och ditt företags tidigare erfarenhet av AI finns det flera sätt att skapa en gemensam förståelse för vad ansvarsfull AI-användning är och omsätta det i praktiken i hela företaget. De flesta företag som redan är framgångsrika gör det dock på ett eller flera av dessa sätt:
utbildning i ansvarsfull AI-användning
Det är osannolikt att du skulle införa ett viktigt nytt verktyg som ett CRM- eller ATS-system utan att ge medarbetarna ordentlig utbildning. Så när en ny teknik som AI börjar sippra in i alla delar av ditt företag är det lika viktigt att se till att ditt team vet hur man använder den på rätt sätt och på ett ansvarsfullt sätt.
Sedan användarvänliga generativa AI-verktyg blev mainstream har hypen bara eskalerat. Oerfarna AI-användare kan se dessa verktyg som helt positiva och riskfria och förbise de potentiella riskerna – t.ex. datasäkerhetsfrågor, intrång i immateriella rättigheter och orättvisa och partiskhet som orsakas av bl.a. träningsdata av dålig kvalitet.
Utbildningen är ett tillfälle att avliva myterna kring AI och informera kollegorna om teknikens nackdelar och begränsningar. När de har alla fakta kommer de att kunna dra nytta av AI:s fördelar och samtidigt undvika de allvarligaste farorna.
Utbildning är också något som efterfrågas av dagens arbetstagare. I Randstads undersökning Workmonitorsom över 27 000 talanger över hela världen har medverkat i låg AI högst upp på listan över kompetensområden som de ville utvecklas inom. En PwC-undersökning som över 54 000 anställda deltog i gav liknande resultat och visade att de tillfrågade i stort sett var positivt inställda till AI på arbetsplatsen. Genom att utbilda medarbetarna i viktiga AI-färdigheter och hur man använder tekniken som ett användbart verktyg kan man göra dem till trygga och effektiva AI-användare och tillgodose deras behov av kompetensutveckling.
övervaka AI-användningen och engagera medarbetarna
Återigen skulle man inte införa ett stort nytt verktyg som ett CRM-system i organisationen och sedan aldrig kontrollera hur det används. För att säkerställa framgång skulle de team som arbetar med verktyget kontinuerligt justera sina processer och utforska nya funktioner, ta reda på vad som fungerar och se till att verktyget inte används felaktigt. Din organisation bör göra samma sak med sina AI-verktyg för att säkerställa ansvarsfull användning.
På operativ nivå bidrar utnämningen av specifika medarbetare som "ägare" av AI-verktygen till att bygga upp expertis och skapa ansvarsskyldighet. Genom att se till att dessa ägare känner till principerna för ansvarsfull AI kan de också bedöma nya användningsområden och förhindra att kraftfulla AI-verktyg används oövervakat inom nya delar av företaget.
På en högre nivå kan regelbundna undersökningar hjälpa företagsledningen att förstå hur AI för närvarande används i organisationen och hur det sprider sig över tid – vilket säkerställer att du inte blir överraskad om potentiella AI-problem skulle dyka upp.
Kort sagt, nya AI-verktyg bör inte implementeras på ett sätt som innebär att man bara sätter igång och sedan glömmer. Istället bör medarbetarna förstå vikten av att tänka kritiskt kring sin AI-användning och arbeta för att förbättra och utveckla sin användning av verktygen över tid.
tydlig styrning och policy för ansvarsfull AI
Att ha tydliga styrdokument för AI på plats och en gemensam definition av ansvarsfull AI är en av de viktigaste åtgärderna du som arbetsgivare kan vidta. Varje persons uppfattning om vad som är "ansvarsfullt" kan skilja sig åt, och en definierad AI-policy, som godkänts av företagsledningen och distribuerats till alla kollegor, gör att alla är på samma sida. Det ger teammedlemmarna något att falla tillbaka på om de inte är 100% säkra på att deras planerade AI-uppgift är tillåten och ansvarsfull.
Våra mallar för att skapa dina egna AI-principer och policyer är bra resurser om du är i början av att utforma ditt företags officiella ståndpunkt om AI. Men om du inte är där riktigt än utan vill vara säker på att du ställer rätt frågor om AI kan du börja med att ladda ner vår checklista för att identifiera ansvarsfull AI-användning i din organisation. Genom en rad frågor hjälper det dig att bedöma om du kan implementera AI på ett ansvarsfullt sätt i specifika arbetsuppgifter och processer – eller om du behöver göra lite mer arbete innan implementation.