När en teknik med så stor inverkan som generativ AI dyker upp på marknaden är det viktigt för er som företag att ta ställning. Generativ AI kommer att förändra hur dina medarbetare arbetar och den används förmodligen redan i stor utsträckning inom ditt företag – kanske utan att du ens är medveten om det. Listan på fördelar är lång, men generativ AI är inte utan risker. Genom att skapa en företagspolicy som reglerar användningen av generativ AI kan du börja använda tekniken till dess fulla potential – samtidigt som du minimerar de potentiella nackdelarna.

I den här artikeln tar vi upp några av de främsta riskerna med generativ AI, hur en policy kan bidra till att minska dem och hur processen för att skapa en policy faktiskt kan se ut i ditt företag. Den här artikeln ska inte ses som juridisk rådgivning, men den bygger på våra egna erfarenheter av generativa AI-verktyg och kan förhoppningsvis fungera som en grund och inspiration för din verksamhet i ert utformande av er egen policy.

byggstenarna för generativ AI

Använd vår mall där vi ger förslag på struktur och innehåll för vad en AI-policy kan innehålla.

ladda ner mallen

varför skapa en policy för generativ AI?

Ditt företag bör ha en policy för generativ AI av samma skäl som alla andra policyer – för att säkerställa efterlevnad, vägleda medarbetarna i deras arbete och effektivisera den dagliga verksamheten. 

Generativa AI-verktyg som kan generera text-, bild-, ljud- och till och med videoinnehåll från några enkla instruktioner kan tillämpas på olika sätt inom ditt företag. Med tanke på hur många verktyg som finns och hur snabbt de växer riskerar ditt företag att hamna efter konkurrenterna om ni inte börjar undersöka hur ni kan dra nytta av AI-verktygen.

Men för att medarbetarna ska kunna känna sig trygga i att använda verktygen och undvika de många riskerna med generativ AI bör ni ha en policy på plats. Det visar att ni som företag har ägnat tid åt att fundera över konsekvenserna av generativ AI och ger medarbetarna tydliga riktlinjer att hålla sig till när de experimenterar – så att de på ett säkert sätt kan dra nytta av de generativa AI-verktyg som finns tillgängliga. 

riskerna med generativ AI

Låt oss titta på några av de viktigaste riskerna som din generativa AI-policy bör försöka mildra.

orättvisa, partiskhet och oetiskt beteende i AI-verktyg

Generativa AI-verktyg är inte mer objektiva än de data som de "tränas" på. Om de datamängder som ett verktyg använder för att skapa innehåll är partiska kommer verktygets resultat också att vara det. Tänk dig till exempel ett generativt AI-verktyg som är utformat för att generera arbetsbeskrivningar baserat på endast några få grundläggande detaljer om jobbet. Om verktyget har tränats på tusentals arbetsbeskrivningar som innehåller ett icke-inkluderande språk kommer de arbetsbeskrivningar som genereras att göra detsamma. På så sätt är det lätt för AI-verktyg att helt enkelt reproducera de fördomar som deras skapare eller användare har. 

De stora AI-utvecklarna anstränger sig för att undvika partiskhet i sina verktyg, men det är en stor utmaning att helt eliminera den. Din policy för generativ AI bör erkänna denna begränsning och identifiera åtgärder för att komma runt det – till exempel genom att kräva att allt AI-genererat innehåll noggrant kontrolleras av en människa för partiskhet och rättvisa innan det publiceras eller distribueras.

Kvinna sitter vid sitt skrivbord och ställer undan en pärm med papper
Kvinna sitter vid sitt skrivbord och ställer undan en pärm med papper

brott mot immateriella rättigheter (IP)

Den här risken är också ett resultat av hur generativa AI-modeller är uppbyggda. Genom att ta intryck av de miljontals bilder, musik, video- och textdata som de tränas på kan de skapa helt unika kreationer – men det finns en risk att betydande delar av dessa träningsdata hamnar i det genererade innehållet, vilket kan skapa problem med immateriella rättigheter.

Debatten om huruvida AI-genererat innehåll inkräktar på de ursprungliga upphovsmännens rättigheter pågår, och vissa organisationer kräver att upphovsmännen måste ge sitt samtycke innan deras verk kan användas för att träna AI-modeller. Andra mjukvaruföretag fokuserar på generativa AI-verktyg som är "säkra för kommersiell användning" och som endast tränas på fullt licensierat innehåll. Frågan om AI-genererat innehåll kan vara upphovsrättsskyddat varierar i olika jurisdiktioner, men svaret är viktigt för företag som överväger att använda denna typ av innehåll i sin kommunikation.

De juridiska beslut som din policy för generativ AI återspeglar kommer att variera, men policyn bör syfta till att minska risken för immaterialrättsliga frågor – eventuellt genom att föreskriva att AI-genererat innehåll inte får användas externt i företagets kommunikation.

datasekretess

Sekretessen för data som delas med generativa AI-verktyg har varit ett diskussionsämne sedan de dök upp på marknaden. Det är känt att en av anledningarna till att många av dessa AI-modeller förbättras så snabbt är att de använder feedback och input från användarna för att finjustera sina svar och utöka sin kunskap.

Men tänk dig ett fall där en HR-specialist lämnar över känsliga uppgifter från en lista med arbetssökande till en AI-chatbot och ber den att gruppera dem i kategorier baserat på deras erfarenhetsnivå. Om chatboten använder sig av användarens input för att förbättra precisionen i sina svar, varnar vissa säkerhetsexperter för att det finns en risk att dessa känsliga uppgifter kan exponeras för andra användare som vet hur man ställer rätt frågor.

Det här är ett extremt fall, men det illustrerar några av de obesvarade frågorna om generativ AI och dataintegritet. Många AI-verktyg anger tydligt att de inte exponerar några användar-inmatningar för andra användare – men det här är inte en universell policy.

Sekretess bör vara en viktig del av din policy för generativ AI. Ditt företag måste bestämma detaljerna, men att ange att inga uppgifter som rör enskilda personer eller affärsverksamhet ska lämnas till generativa AI-verktyg via uppmaningar kan vara en bra början.

Utöver dessa risker bör din policy också ta hänsyn till de allmänna säkerhets- och efterlevnadsrisker som följer med att använda verktyg från tredje part för affärsändamål – liksom den skada på anseendet som oavsiktliga IP-intrång, dataläckage eller partiskt innehåll kan medföra.

Illustration av cirklar

använd vår mall som hjälper dig att utforma din egen AI-policy

ladda ner här

skapa en policy för generativ AI för ditt företag

samla dina experter

Förutom expertis inom juridik och integritet kräver en effektiv policy för generativ AI också input från de som använder tekniken – oavsett om de arbetar med marknadsföring, teknik, HR eller försäljning. De har bäst insikt i hur generativ AI används inom företaget och vilka potentiella risker som kan uppstå inom deras användningsområden.

kommunicera din AI-policy

Att skapa en AI-policy kan vara svårt, men att se till att medarbetarna känner igen och accepterar den är en ännu större utmaning. Lyckligtvis visar de flesta studier och rapporter att arbetstagare över hela världen är entusiastiska över AI:s potential på arbetsplatsen – så att implementera policyn genom effektiv intern kommunikation, utbildning och diskussion kan vara enklare än du tror. Som med alla policyer är det viktigt att genomdriva den via dina vanliga kanaler – men det är bättre att förhindra överträdelser från första början genom att engagera medarbetarna kring policyn och generativ AI i allmänhet.

se till att det finns utrymme för innovation

Din policy är ett viktigt verktyg för att skydda dig mot de potentiella riskerna med generativ AI. Men den bör inte vara så strikt att den gör det onödigt svårt att använda generativ AI. Generativ AI har stor potential i hela företaget, så att göra medarbetarna ovilliga att använda det med en alltför restriktiv policy är fel väg att gå. Fokusera istället på att förebygga de allvarligaste riskerna i policyn och använd utbildning och kommunikation för att visa medarbetarna hur viktigt det är med ansvarsfull AI-användning.

hur lång tid tar det att skapa en policy för generativ AI?

Din policy för generativ AI behöver inte vara särskilt lång för att vara effektiv, men den tid det tar att skapa den beror helt och hållet på din organisations specifika förutsättningar. Antalet personer som är involverade i processen, hur AI-verktygen är tänkt att använda och storleken på din organisation kommer alla att ha en effekt.

Få hjälp att komma igång med er AI-policy genom att använda vår guide. I den ger vi förslag på struktur och innehåll för vad en policy för generativ AI kan innehålla. Vi ger också förklarande exempel för varje del, samt tips och innehåll som hjälper dig i framtagandet av er AI-policy.

om författaren
Fanny Cederberg
Fanny Cederberg

Fanny Cederberg

manager recruitment

Fanny är rekryteringsansvarig på Randstad Professional och har varit verksam i kompetensbranschen i över tio år. Som specialist på talanglösningar inom teknik & IT och med en bakgrund av försäljning och ledarskap, är Fanny van att hjälpa företag att hitta rätt talanger och att anpassa sig efter den ständigt föränderliga arbetsmarknaden.

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet