De senaste årens framfart av kraftfulla och användarvänliga AI-verktyg har haft en enorm inverkan på människors såväl personliga som professionella liv. Rekryterare använder generativa AI-verktyg för att finjustera sina platsannonser, arbetssökande använder dem för att finslipa sina jobbansökningar och företag undersöker hur de kan använda tekniken för att effektivisera och automatisera sina befintliga arbetsprocesser.
Historiskt sett har människor fruktat risken att en dag bli ersatta av teknik när nya kraftfulla verktyg gör entré och blir allt mer tillgängliga. Med dagens snabba utveckling på AI-området är det kanske mer aktuellt än någonsin att undersöka hur dagens arbetstagare ställer sig till utvecklingen vi ser.
läs mer om AI på arbetsmarknaden
Ladda ner vår rapport om du vill lära dig mer om hur AI kommer att påverka HR och rekrytering.
ladda ner härEnligt resultaten från vår undersökning Workmonitor 2024, där 27 000 arbetstagare världen över har deltagit, är de flesta positivt inställda och nyfikna på vad AI kan bidra med i arbetslivet. Som arbetsgivare behöver du inte alltså inte oroa dig för dina medarbetares inställning till AI och hur du ska övertyga dem om fördelarna, utan snarare fokusera på att de får den AI-kunskap de efterfrågar – och behöver.
I samma undersökning uppgav 72 % av respondenterna att utbildning och kompetensutveckling är viktigt för dem i deras karriär, och AI listades som det främsta området man önskade utvecklas inom. Året innan var AI det tredje mest eftertraktade kompetensområdet att utvecklas inom – vilket visar på en stor förändring i prioriteringarna på kort tid.
Undersökningen Workmonitor visade också en positiv inställning till AI, då mer än hälften av respondenterna (52%) uppgav att de trodde att AI skulle bidra till deras egen karriärutveckling och befordringsmöjligheter – inte ersätta dem på jobbet.
Klyftan mellan arbetstagarnas preferenser och deras verklighet är dock uppenbar. Trots att nästan tre fjärdedelar av de tillfrågade i 2024 års undersökning säger att utbildning är viktigt för dem och 36 % inte ens skulle tacka ja till ett jobb som inte erbjöd detta, var det bara 52 % som uppgav att deras arbetsgivare faktiskt hjälpte dem att utveckla kompetenser för framtiden. Och AI-specifik utbildning verkar fortfarande vara ovanligt – i 2023 års undersökning hade endast 13 % av de svarande erbjudits AI-utbildning under det senaste året.
När ny teknik kommer ut på marknaden är det inte ovanligt att en rädsla för massarbetslöshet uppstår. Enligt en artikel i MIT Technology Review åtföljdes alla tekniska framsteg under 1900-talet av oro för att arbetstagare skulle bli föråldrade. Det är sant att AI kommer att påverka nuvarande arbetsroller och affärsprocesser – i en rapport från World Economic Forum 2023 konstateras att en majoritet av företagen planerar att öka automatiseringen inom en snar framtid. Men de planerar också att omskola medarbetare till nya tjänster.
Framsteg inom AI kommer inte att göra människan överflödig. Det är dock viktigt att arbetsgivarna förbereder sig för AI-övergången – utbildning, styrning och uppföljning är alla nödvändiga för att förverkliga AI:s potential.
möjligheterna med AI
Det är troligt att en viktig bidragande faktor till den positiva inställningen till AI är möjligheterna att effektivisera arbetsuppgifter. I stället för att ersätta arbetstagare inser många att AI kan hjälpa dem att effektivisera repetitiva uppgifter och utveckla kreativa idéer. Inom exempelvis rekrytering kan detta ske genom bland annat:
- Automatisering av rutinmässiga kandidatinteraktioner – som screening och intervjubokning. Tack vare dagens AI-verktyg är dessa chatbotar mycket mer funktionella än de tidigare chatbotar som snarare riskerade att skapa irritation bland kandidater.
- Skapa attraktiva jobbeskrivningar – generativa AI-verktyg kan ta fram grundläggande information om en tjänst och omvandla den till attraktiva jobbeskrivningar, skräddarsydda för varje målgrupp. En välskriven arbetsbeskrivning är av stor vikt för att attrahera rätt kandidater – enligt en undersökning från jobbplattformen The Muse anser 55% av kandidaterna att arbetsbeskrivningen är en bra indikator på om ett jobb är rätt för dem.
- Searcha bland ansökningar – Moderna AI-verktyg baserade på stora språkmodeller (LLM) kan avslöja den verkliga innebörden av en text mycket bättre än standardverktyg, vilket ger mer exakta kandidaturval och skapar bättre matchningar. På så sätt kan AI-verktyg för rekrytering undvika problem med typiska sökordssökningar som riskerar att diskvalificera attraktiva kandidater som helt enkelt inte har använt rätt sökord i sina ansökningar.
Man ska komma ihåg att rekrytering är en funktion som fokuserar på människor, och den mänskliga kontakten kommer alltid att vara nödvändig. Samarbetet mellan människa och AI kan dock göra rekryterare mer effektiva, hjälpa dem att fatta bättre beslut och frigöra tid till de verkliga, personliga mötena med talangerna.
vad är nästa steg för arbetsgivarna?
Våra undersökningar har visat att arbetstagarna är positiva till att börja integrera AI-verktyg i sitt dagliga arbete. Nu ligger pressen på arbetsgivarna att tillgodose sina medarbetare med rätt utbildningar och verktyg. Här följer tre tips för arbetsgivare som vill börja dra nytta av fördelarna med AI:
- Arbeta för att fullt ut förstå fördelarna med AI – men läs också på om och undersök de potentiella nackdelarna, som algoritmisk partiskhet och AI-diskriminering.
- Utveckla interna riktlinjer och policyer för AI som styr användningen av etisk AI i organisationen och ger medarbetarna möjlighet att använda AI på ett ansvarsfullt sätt.
- Säkerställ mänsklig tillsyn när AI används för affärsändamål.
Företag som följer dessa rekommendationer kommer att kunna ta del av alla de fördelar som AI-verktyg kan ge och bygga upp en kultur av ansvarsfull och etisk AI-användning.
läs mer om AI på arbetsmarknaden
Ladda ner vår rapport om du vill lära dig mer om hur AI kommer att påverka HR och rekrytering.
ladda ner här