läs mer om employer branding
-
varför är employer branding viktigt?
- tre fjärdedelar av de som arbetar inom HR upplever att det är brist på rätt kompetens bland kandidaterna och att de har svårt att rekrytera.
- det främsta hindret i ansökningsprocessen för kandidater är att inte veta hur det är att arbeta inom organisationen.
- att ersätta en medarbetare som väljer att sluta kan kosta upp till två gånger den anställdes årslön.
Med ett starkt employer brand ökar ni möjligheterna till att attrahera rätt kandidater eftersom ni är tydliga med vad ni erbjuder, vilka ni är som arbetsgivare och vilken målgrupp det är ni söker. Det kommer hjälpa er att spara både tid och pengar genom att rätt kandidater ansöker och fler väljer att stanna kvar hos er.
-
vad är skillnaden mellan employer branding och employee value proposition?
I samband med employer branding nämns ofta begreppet EVP (employer value proposition eller värdeerbjudande på svenska) och det är inte alltid så lätt att hålla isär begreppen. Men employer branding och EVP skiljer sig åt. Alla företag har ett employer brand, vare sig de är medvetna om det eller inte, och det kan vara både positivt och negativt. Medan ert employer brand är ert varumärke som arbetsgivare, är EVP ett strategiskt verktyg som hjälper till att beskriva vilket värde ni skapar för era medarbetare och vad ni kan erbjuda. EVP kan inkludera allt från lön och förmåner till företagskultur och karriärutveckling. Genom att aktivt arbeta med ert EVP kan ni påverka ert employer brand och hur arbetstagare uppfattar er som arbetsgivare.
Tänk också på att ert EVP och det som ert företag kommunicerar måste stämma överens med verkligheten. Om förväntningar och intrycket av er som arbetsgivare inte linjerar med hur det verkligen är att jobba inom bolaget, kommer det snarare skada ert employer brand och ni riskerar att förlora medarbetare tidigt efter anställningen.
-
vilka fördelar finns det med employer branding?
1. attrahera de bästa kandidaterna
Ett starkt employer brand kan hjälpa er att attrahera kandidater med värdefull kompetens och som kan bidra positivt till er verksamhet.. Dessa kandidater kommer bara att visa intresse för ert företag om de känner att ni kan erbjuda dem fördelar som bidrar till deras karriärutveckling och som är i linje med deras värderingar.
2. behålla era medarbetare
När medarbetare känner sig uppskattade och motiverade är det mer sannolikt att de vill stanna kvar inom företaget på lång sikt. Ju mer era medarbetare relaterar till företagets syfte, värderingar och företagskultur, desto mer attraktivt blir det för dem att stanna kvar.
3. stärka ert varumärke
En strategi för employer branding kan hjälpa er att stärka även ert övergripande varumärke. För att öka förtroendet, trovärdigheten och kundlojaliteten måste ni ha ett starkt varumärke och förmedla budskap som uppfattas som pålitliga. När ni visar att ni är ett företag som bryr sig om sina anställda och där medarbetarna trivs, hjälper det till att öka förtroendet för er. Arbetsgivarvarumärket bör med andra ord gå hand i hand med övrigt varumärkesarbete, då kommer ni att nå framgång.
4. spara tid och pengar
Genom att utveckla en framgångsrik strategi för employer branding kan ni spara tid och pengar på rekryteringskostnader. Ett starkt employer brand hjälper er att locka fler kandidater till era lediga tjänster, vilket minskar kostnaderna för rekryteringsinsatser. Kvaliteten på ansökningarna kommer att öka eftersom kandidaterna bättre förstår vilka ni är som arbetsgivare och vad ert värdeerbjudande är. De kandidater som ansöker kommer att passa in i kulturen, motiveras av ert syfte och dela era värderingar.
exempel på hur ni kan jobba med ert employer brand:
- Definiera ert EVP – se till att ni har ett tydligt och tilltalande EVP med unika erbjudanden och möjligheter för de anställda.
- Skapa möjligheter till karriärutveckling – erbjud goda möjligheter till karriärutveckling för att attrahera nya och behålla befintliga medarbetare.
- Skapa en positiv upplevelse för potentiella medarbetare – se till att er rekryteringsprocess är effektiv, transparent, inkluderande och rättvis för alla inblandade parter för att skapa ett positivt rykte för ditt företag.
- Mät ert employer branding-arbete – mät och håll koll på effekterna av era insatser för ert employer brand regelbundet så att ni kan identifiera områden där ni kan göra justeringar och förbättringar, med lämpliga strategier.
vill ni veta hur vi kan stötta er med ert employer branding-arbete?
employer branding strategin steg-för-steg
Att stärka sitt arbetsgivarvarumärke är ingen enkel lösning. Man behöver en employer branding-strategi och arbeta regelbundet och långsiktigt för att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Här är fem steg att fokusera på, både för er som vill slipa på er befintliga employer branding-strategi eller för er som är i startgropen för att utveckla en.
-
1. definiera målgruppen
Det första ni behöver göra är att fastställa vilken eller vilka personer ni vill attrahera till företaget. Kartlägg och besvara frågor som exempelvis:
- Vilka medarbetare är det ni behöver idag och i framtiden?
- Vilka kompetenser är mest kritiska för företaget just nu?
- Vilken utbildningsnivå, erfarenhet, personliga egenskaper m.m. söker ni?
Kartlägg sedan var målgruppen finns. Ta hänsyn till både geografi, områden, universitet, företag, digitala forum och kanaler.
-
2. ta reda på vad målgruppen efterfrågar
När ni har skapat er en tydlig bild av vilka era ideala kandidater är behöver ni ta reda på vad de söker hos en arbetsgivare. För att kunna attrahera rätt kandidater och sticka ut från konkurrenterna är det viktigt att kunna erbjuda det de värdesätter mest. Ta hjälp av arbetsmarknads- och employer branding-undersökningar för att identifiera detta. Utgå till exempel från Randstad Employer Brand Research som ger dig insikter om vad arbetstagare värdesätter mest hos en arbetsgivare. Komplettera denna typ av data med interna undersökningar för att samla in data om vad era nuvarande medarbetare efterfrågar och värdesätter.
-
3. analysera ert nuvarande EVP
Hur ser ert erbjudande ut idag? Gör en kartläggning av ert nuvarande erbjudande genom att intervjua era medarbetare och genomföra medarbetarundersökningar. Genom att göra det kommer ni upptäcka om ert EVP överensstämmer med det som era idealkandidater värdesätter eller inte. Utifrån dessa insikter kan ni börja arbeta aktivt med att forma ert EVP.
-
4. utveckla ert EVP
När ni har arbetat med ovan nämnda steg har ni fått en tydlig bild av vilka det är ni vill attrahera, vad dessa kandidater söker hos en arbetsgivare och vad ni kan erbjuda. Ha detta i åtanke när ni utformar ert EVP:
- Företagets EVP måste vara genuint och överensstämma med verkligheten.
- Det ska vara attraktivt och svara upp till det som kandidaterna efterfrågar.
- Det ska spegla vad som gör er unika och hur ni skiljer er från konkurrenterna.
- Ert EVP bör vara relevant under en längre tid och gå i linje med företagets övergripande strategi.
-
5. kommunicera ert EVP
När ni är klara med ert EVP behöver ni bestämma hur ni ska kommunicera, sprida och göra ert EVP tillgängligt för era målgrupper. Här följer några tips:
- Jobba med er karriärsida. Det är här era potentiella medarbetare går in för att läsa på om er som företag och hur det är att jobba där.
- Inkludera ert EVP i era jobbannonser så att arbetssökande tidigt får en uppfattning om vad ni kan erbjuda och vad som gör er unika. Istället för att fokusera för mycket på vad du vill ha av den du anställer bör du lyfta fram vilka förmåner ni kan erbjuda och varför en kandidat ska söka jobb hos just er.
- Optimera jobbannonserna för digitala miljöer. Använd termer och fraser som dina ideala kandidater söker efter och annonsera i de kanaler där kandidaterna finns.
Samarbeta med er marknadsavdelning för att få deras input på hur du når ut till dina idealkandidater.
missa inte de senaste insikterna, trenderna och tipsen inom HR.
Få vårt nyhetsbrev direkt till din inkorg.