På Randstad söker vi upp många potentiella kandidater till olika roller och märker att vissa företag är väldigt bra på att skapa motivation och lojalitet bland sina medarbetare. Vi märker också att det inte är främst pengar, högre lön och bonusar som får anställda att känna den där kicken och glädjen att göra sitt jobb.
Det har gjorts en mängd undersökningar kring ämnet motivation och det har visat sig att när det gäller enkla, monotona arbetsuppgifter fungerar det gamla hederliga belöningssystemet med piska och morot jättebra. Och det är klart att pengar är en motivator, om du som företag inte betalar tillräckligt kommer människor inte vilja gå till jobbet. Men det som är spännande med resultaten av undersökningarna är att ju mer tankeverksamhet en uppgift kräver, desto sämre fungerar denna metod, den får till och med motsatt effekt. Idag, när huvuddelen av arbetsstyrkan är kunskapsarbetare och ägnar sin tid åt kreativt arbete, är det annat som får oss att prestera på jobbet och känna arbetsglädje.
Vad är det då som driver oss om inte pengar och bonusar? Kan man som företag verkligen få medarbetarna att stanna, motiveras och prestera bättre utan att använda piska och morot med fokus på belöningssystem? Juristen Daniel Pink beskriver detta på ett bra sätt och sammanfattar tre faktorer som driver oss:
- Självbestämmande (Autonomy) - möjlighet att bestämma över din egen situation och arbetsinsats
- Skicklighet (Mastery) - drivkraften att bli bättre och bättre på det som är meningsfullt
- Meningsfullhet (Purpose) - önskan om att det vi gör spelar roll i ett större sammanhang än oss själva
Fler och fler företag anammar detta i sin verksamhet idag och ett av företagen som gått i bräschen är Google. Där får man som anställd 20% av sin arbetstid till att jobba på valfria projekt - och på Google skapar dessa 20% hälften av deras produkter.
För att sammanfatta det hela; betala medarbetarna tillräckligt bra så att de inte behöver tänka på pengar, då kan de koncentrera sig på uppgiften. Lägg tid på att skapa en kultur där medarbetarna får hålla i rodret och ta ansvar för sitt eget arbete, låt var och en utvecklas på det den vill bli bättre på och låt varje medarbetare känna mening med sin roll i företagets utveckling.
Vill du ta del av Daniel Pinks tankar kring ämnet rekommenderar vi dig att läsa boken Drive, den ger många lärdomar och aha-upplevelser. Eller, om du har ont om tid, ta en titt på den här filmen som illustrerar ingredienserna till hög prestation och arbetsglädje.
Ladda också gärna ner vår e-bok Standing Out, där några av världens högst rankade arbetsgivare, bland andra IBM, berättar om hur de arbetar med att skapa passion hos sina medarbetare.