Kan du inte sluta lägga dig i hur dina medarbetare löser sina uppgifter? Gör dem en tjänst och lär av de här tipsen. Bättre effektivitet och mer uppskattning får du på köpet.
anställ bara de bästa
En anledning till att du konstant känner att du behöver lägga din dyrbara tid på att mikrostyra dina medarbetare är att du inte litar på dem. Och ibland med all rätt! Men om du blir noggrannare under rekryteringsfasen och fångar upp de bästa talangerna kommer du garanterat bli tryggare i din chefsroll.
delegera mera
Detaljstyrare har i regel svårt att delegera uppgifter och ser hellre till att de blir korrekt utförda av egen kraft. Resultatet blir självklart att du som chef överbelastas med arbete. Träna på att släppa kontrollen – ju mer du delegerar, desto mer kommer du att märka att du inte är den enda i organisationen som vet hur saker och ting ska göras.
tydliggör dina förväntningar
Om du upplever att de uppgifter du delegerar inte uppnår önskat resultat kan det bero på att du misslyckats med att kommunicera målbilden. Det bästa är att tydligt sätta upp förutsättningar och det förväntade resultatet innan arbetet sätter igång, istället för att komma med nya riktlinjer under arbetsgången. För att vara säker på att allt når fram och inte försvinner under vägen kan du skriva ned allt i ett dokument.
ge mandat att besluta
Undvik ett arbetssätt som bygger på att du ensam måste godkänna alla beslut. Låt dina medarbetare äga sitt arbete och själva bestämma vad som behöver göras, och i vilken ordning, för att nå ert gemensamma slutmål. I många fall är det de som har mest erfarenhet om hur ni snabbast tar er dit.
försök se det större sammanhanget
Undvik att peta i detaljer om hur ni ror ett projekt i hamn och erkänn att det finns flera sätt att ta sig runt ett problem eller uppnå ett mål. Din egen metod behöver inte vara bäst om resultatet är detsamma med en annan. Släpp prestigen.
lär känna dina medarbetare
Med tid och erfarenhet kommer du att lära dig vilka av dina medarbetare som är bäst lämpade för olika uppgifter. Att identifiera deras olika styrkor och svagheter är viktigt för att kunna delegera bättre och i slutändan uppnå bättre resultat. Men var beredd på att det tar tid och att misstag kommer att begås på vägen.
Hela listan publicerades på www.workawesome.com.