Den globala arbetskraftsbristen är idag ett hett samtalsämne i många delar av världen. För företag som försöker rekrytera den personal de behöver för att klara dagens och morgondagens produktion är denna arbetskraftskris mer än en tillfällig trend, nyhet eller fluga. Den har en direkt påverkan på organisationens lönsamhet och framgång.

Finns det en oro hos ditt företag för hur ni ska klara att rekrytera och behålla de medarbetare ni behöver idag och i framtiden? Då är det dags att agera nu. Ett effektivt, beprövat verktyg för bättre rekryteringsresultat, minskad personalomsättning och ökad produktivitet är att satsa på att främja ett starkt medarbetarengagemang.

Lyckligtvis finns det mycket ditt företag kan göra redan idag för att stärka medarbetarnas engagemang på jobbet. I den här artikeln diskuterar vi flera olika strategier för hur du kan öka medarbetarengagemanget i din organisation och uppnå de många fördelar det innebär.

9 steg för att öka medarbetarnas engagemang

Ladda ner vår steg-för-steg-guide om hur du stärker engagemanget på arbetsplatsen för fler tips och exempel på bästa praxis.

ladda ner guiden

utveckla starka ledare

För att stärka medarbetarnas engagemang krävs ett starkt ledarskap. I synnerhet cheferna har ofta daglig kontakt med medarbetarna och därmed också möjlighet att skapa en atmosfär på arbetsplatsen som främjar – eller motverkar – engagemang. Att ha engagerade chefer kan göra enormt mycket för att bygga upp engagemangskultur på arbetsplatsen.

Första steget när du vill utveckla starka ledare är att se till att du väljer rätt personer för chefsposterna. Utarbeta en strategi för att identifiera medarbetare och potentiella kandidater som har de rätta kompetenserna, t.ex. inom kommunikation, beslutsfattande och problemlösning, samt de rätta sociala förmågorna, så som empati och emotionell intelligens, för att bli bra chefer.

När du väl fått rätt personer på chefsposterna är det lika viktigt att ge dem rätt förutsättningar att lyckas i sin roll. På Randstad RiseSmart har vi lång erfarenhet av att utveckla och coacha chefer och ledare och vet hur viktigt det är att de får en bra introduktion till chefskapet och möjlighet till utbildning, särskilt om engagemang på arbetsplatsen. 

I våra program för chefsutveckling fokuserar vi bland annat på vilka faktorer som utgör grunden för inre motivation och hur man som chef skapar utrymme för detta bland dina medarbetare. Exempelvis bör cheferna få lära sig hur man kommunicerar effektivt och kring fördelarna med att ha ett sk “Uppskattande förhållningssätt”. Överväg att regelbundet tipsa cheferna om hur de kan ge medarbetarna återkoppling och erkännande. Glöm inte att även cheferna själva behöver erkännande.

förbättra kommunikationen och bli mer transparent

Förtroende mellan arbetsgivare och medarbetare är en annan nödvändig byggsten i medarbetarnas engagemang. Medarbetarna vill kunna lita på att företagets företrädare står för vad de säger och är öppna och transparenta i sin kommunikation. De vill också känna att arbetsgivaren litar på att de gör sitt jobb även utan detaljstyrning och övervakning.

Det första du måste tänka på som arbetsgivare är att det tar tid att bygga upp ett förtroende. Att vinna medarbetarnas förtroende över en natt är inte möjligt. Men du kan börja med att utveckla en öppen och transparent kommunikation med teamet. God kommunikation är ännu viktigare i distans- eller hybridmiljöer och för flex- och säsongsarbetare som inte är på arbetsplatsen varje dag.

Ett annat problem när det gäller medarbetare med icke-konventionella anställningsformer är känslan av tillhörighet – eller bristen på just det. Alltför många av de som jobbar hemifrån eller på flexibla kontrakt och därför inte kommer till arbetsplatsen varje dag känner sig inte som en del i gemenskapen. Studier visar att ett enda fall av exkludering på arbetsplatsen kan leda till en produktivitetsminskning på 25 % omedelbart efter händelsen. Det är avgörande att cheferna kommunicerar och ger återkoppling på ett rättvist och likvärdigt sätt med alla teamet. Annars kan tilliten skadas och engagemanget minska.

Glöm inte att kommunikation är en tvåvägsprocess. Cheferna måste alltså också lyssna aktivt och ta del av de problem och förslag som lyfts av teamet. Den goda nyheten är att ett gott förtroende mellan medarbetare och arbetsgivare kan öka produktiviteten med 50 % och minska utbrändheten på arbetsplatsen med 40 %. 

Man och kvinna kommunicerar under en promenad
Man och kvinna kommunicerar under en promenad

investera i utbildning och utveckling

Våra undersökningar visar att utbildnings- och karriärutvecklingsmöjligheter är oerhört viktigt för dagens arbetstagare. Lyckligtvis uppger majoriteten av dessa arbetstagare att de hellre fortbildar sig inom ramen för sina befintliga jobb än söker en ny karriär hos en annan arbetsgivare. Detta gör program för upskilling och reskilling till en utmärkt investering för både arbetsgivare och arbetstagare.

Sådana program kan bidra till att medarbetarna känner sig värdesatta och uppskattade på arbetsplatsen, vilket kan stärka medarbetarengagemanget. Dessutom kan omskolning och kompetensutveckling hjälpa er att råda bot på eventuell kompetensbrist. Börja med att göra en kompetensbedömning för att fastställa vilken kompetens företaget behöver, nu och i framtiden. Det här steget hjälper dig att välja de utbildningsalternativ som är optimala för ditt företag och dess medarbetare.

När det gäller karriärutveckling och avancemang är det viktigt att processerna är rättvisa, transparenta och neutrala. Utforma ett system för att identifiera medarbetare med utvecklingspotential, och utbilda chefer och teamledare att uppmuntra medarbetarna att dra nytta av de möjligheter som erbjuds. Det är också en bra idé att inrätta en process för intern tillsättning av lediga tjänster, inklusive en ansökningsprocess för medarbetarna.

Ibland är det dock andra typer av insatser som krävs för att stärka engegemanget. Det kan vara bra att känna till att vi även har experis inom nedan områden:
ledningsgruppsutveckling 

  • grupp – och teamutveckling med/utan mätverktyg
  • ledarträning/program
  • kultur, värderingar
  • förändringsledning
  • workshop föreläsningar/webinar
  • medling/konflikthantering 
  • individuell coachning chef/medarbetare

var bra på regelbunden återkoppling

De flesta arbetstagare vill prestera så bra som möjligt på jobbet, särskilt om arbetsgivaren intresserar sig för hur det går för dem. Studier visar att medarbetarna vill ha återkoppling. De vill veta hur de presterar på jobbet och vad de kan förbättra. Till skillnad från erkännande handlar återkoppling om att uppmärksamma det som medarbetarna gör bra, men också hjälpa dem att utvecklas inom områden där de ännu inte når önskad nivå eller erbjuda stöd så att de kan göra jobbet bättre.

Om återkoppling ska bli en del av företagskulturen krävs det mer än årliga utvecklingssamtal. Det är viktigt att vara medveten om att medarbetarna inte vill ha vilken typ av återkoppling som helst. De söker snabb, meningsfull återkoppling som de kan använda för att bli bättre på sitt jobb. En färsk studie från Gallup visar att en stor majoritet (84 %) av de arbetstagare som var engagerade i sitt jobb uppgav att de fått återkoppling under den gångna veckan. 

Överväg att planera in regelbundna avstämningar för att säkerställa att du ger kontinuerlig återkoppling. Du kan också investera i värdefulla verktyg som Leapsome, Lattice eller Bonusly som teamledare, chefer och andra ledare kan använda för att ge omedelbar återkoppling och erkännande. När du konsekvent ger meningsfull återkoppling kan det stärka engagemanget, produktiviteten och medarbetarretentionen.

9 steg för att öka medarbetarnas engagemang

Ladda ner vår steg-för-steg-guide om hur du stärker engagemanget på arbetsplatsen för fler tips och exempel på bästa praxis.

ladda ner guiden

säkerställ en säker och effektiv arbetsmiljö

En säker arbetsplats har alltid varit högt prioriterat för arbetstagarna, särskilt de som är utsatta för risker i arbetet. Den globala pandemi vi nyligen genomlevt ökade arbetstagarnas oro för säkerheten. År 2021 uppgav till exempel 68 % av arbetstagarna runt om i världen att de inte kände sig säkra på arbetsplatsen. Tack vare minskningen av covid-19 har oron stillats något, men arbetstagarna prioriterar fortfarande säkra arbetsförhållanden.

Åtgärda alla eventuella säkerhetsproblem som medarbetarna påtalar, och gör en fullständig genomgång av säkerheten på arbetsplatsen. När medarbetarna känner sig trygga på jobbet är de mer öppna för engagemang, vilket innebär att produktiviteten kan öka.

Arbetstagarna vill också ha tillgång till de verktyg och den utrustning som krävs för att göra arbetsplatsen mer effektiv. De flesta arbetsgivare försöker erbjuda dessa verktyg. Samtidigt finns det dock studier som visar på en diskrepans mellan det arbetsgivarna erbjuder och det arbetstagarna önskar. Till exempel visar en nyligen genomförd global studie att 90 % av företagsledarna tror att de tillhandahåller de digitala verktyg som personalen behöver. Det är dock bara drygt hälften av de tillfrågade arbetstagarna som håller med om det.

Innan du introducerar någon typ av ny teknik i personalstyrkan bör du ta dig tid att ta reda på vilka verktyg personalen verkligen behöver för att bli mer produktiva. Överväg att genomföra pulsundersökningar eller enskilda intervjuer för att skaffa dig en bild av medarbetarnas behov innan du investerar i nya verktyg eller ny utrustning.

utarbeta korrekta jobbeskrivningar

Studier visar att en av de största anledningarna till att nyanställda slutar är att jobbeskrivningen inte stämde överens med de faktiska arbetsuppgifterna. Vissa arbetsgivare använder vaga jobbeskrivningar för att kunna anpassa rollen efter behov, men den metoden riskerar att öka personalomsättningen och tära på engagemanget. Dagens arbetstagare vill ha klarhet kring arbetsuppgifterna. De vill veta exakt vad de ansvarar för och vem de rapporterar till på jobbet.

Ta dig tid att utvärdera era befintliga jobbeskrivningar och förtydliga rollerna där så är möjligt. Samla in synpunkter från chefer och arbetstagare i de aktuella rollerna för att få en bättre förståelse av vad jobbet innebär. Den här åtgärden kan bidra till att rekryteringen går bättre, att medarbetarna blir mer nöjda med sina jobb och att engagemanget stärks.  

fokusera på medarbetarnas välbefinnande

I 2024 års upplaga av Randstad Workmonitor uppgav 57 % av arbetstagarna globalt att de skulle tacka nej till ett jobberbjudande om de trodde att jobbet skulle påverka deras möjlighet att uppnå en god balans mellan jobb och fritid. Med tanke på att så många arbetstagare prioriterar en sund balans mellan sitt yrkesansvar och sina privata åtaganden kommer det inte som någon överraskning att sambandet mellan välbefinnande och engagemang är starkt. Här avses både socialt, fysiskt, känslomässigt och ekonomiskt välbefinnande.

Det finns mycket du som arbetsgivare kan göra för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen, t.ex. att

  • erbjuda friskvårdsförmåner, såsom gymkort,
  • göra regelbundna avstämningar med medarbetarna,
  • möjliggöra flexibla scheman
  • stötta i prioriteringar
  • vara inlyssnade och empatisk
  • bjuda in till dialog om ämnen som också rör livet utanför jobbet
  • bidra till en kultur där man stöttar varandra och vågar be om hjälp
  • erbjuda extra betald ledighet
  • erbjuda tjänster för psykisk hälsa, såsom stödsamtal på distans eller
  • stödja program för t.ex. hälsoundersökningar eller friskvårdsworkshops på arbetsplatsen.

Om du genomför några av dessa exempel, eller allihop, på din arbetsplats kan det bidra till ett starkare engagemang på företaget, vilket i sin tur kan ge exempelvis lägre personalomsättning och högre produktionsnivåer.

Ladda ned vår steg-för-steg-guide till ett stärkt engagemang på arbetsplatsen för fler tips och exempel på bästa praxis.

författare
Julija Blomqvist
Julija Blomqvist

julija Blomqvist

coach

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet