I rollen som rekryterare har många märkt att det på senare år har fått en större betydelse att skriva en effektiv platsannons då det har blivit svårare att attrahera rätt kandidater. Företagen idag har en större utmaning i att hitta rätt kompetens vilket innebär att vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare har ökat. I det här blogginlägget delar vi med oss av några enkla tips på hur man skriver en effektiv platsannons.
rätt nyckelord
Att synas online har en stor betydelse för att öka antalet personer som ser din platsannons - se därför till att använda sökbara ord både i rubriken och i annonstexten. Relevansen i sökorden är också givetvis viktig för fånga uppmärksamheten hos rätt kandidater. Ta reda på vilka ord kandidaterna faktiskt använder, och undvik företagsspecifika termer.
säljande text - men uppriktig
Underskatta inte kraften i språket för att övertyga bra kandidater att söka till ditt företag - däremot måste du vara uppriktig. Undersökningar visar att en av tre kandidater ångrar sig efter att de har bytt jobb, och den vanligaste anledningen är just att arbetsuppgifterna inte lever upp till förväntningarna. Se därför till att vara uppriktig då felrekryteringar är kostsamt för båda parter.
skriv till kandidaten
Ett viktigt budskap att få fram i platsannonsen är "vad behöver du göra för att lyckas i rollen och hur ska vi som företag hjälpa dig att nå dit". Försök att förmedla företagets behov tillsammans med vad företaget kan leverera för kandidaten. Exempelvis "du förväntas arbeta självständigt och leverera i tid. Vi hjälper dig att nå dina mål genom kontinuerlig kompetensutveckling". Ett företag bör tala mindre om sig själva och formulera meningarna med "du" och "din" istället för "vi" och "vår".
Vi hoppas att våra tips har gett lite vägledning till hur du kan skriva effektivare platsannonser framöver. Ladda gärna ner vår kostnadsfria guide till träffsäker rekrytering där vi sammanställt våra bästa knep för hur du kan förbättra hela rekryteringsprocessen och attrahera rätt kandidater.