De senaste årens stora framsteg inom traditionella och generativa AI-verktyg har haft en stor inverkan på rekryteringsbranschen och fler företag börjar använda AI för att automatisera och effektivisera vanliga rekryteringsuppgifter.

Dagens AI-verktyg kan förstå stora mängder information och generera nytt innehåll på ett förvånansvärt människoliknande sätt, och de blir bättre för varje dag som går. Detta väcker en viktig fråga för många företag och rekryterare – vilken roll kommer människan att ha i rekryteringsprocessen under den närmaste tiden, när användandet av AI blir allt mer utbrett?

AI:s inverkan på rekrytering är enorm och AI kan göra rekryterare mer effektiva, men det kommer inte att ersätta dem helt och hållet. I den här artikeln går vi igenom AI inom rekrytering och anledningen till varför mänskliga rekryterare inte kommer att ersättas inom en snar framtid.

läs mer om AI på arbetsmarknaden

Ta del av vår rapport om du vill lära dig mer om hur AI kommer att påverka HR och rekrytering.

ladda ner här

den mänskliga interaktionen mellan rekryterare och kandidat

Rekrytering är en bransch som till sin natur är människofokuserad. Rollen som rekryterare innebär att verkligen förstå behoven, se olika perspektiv och förstå drivkrafterna hos de företag de arbetar för, och de kandidater de rekryterar. En stark relation som bygger på tydlig kommunikation är avgörande för att nå framgång i rekryteringsprocessen.

Även i de fall där relationen mellan kandidat och rekryterare är strikt professionell, håller de flesta med om att ett vänligt ansikte och mänsklig interaktion leder till bättre resultat. Detta stöds till och med av vetenskapen – i en studie som publicerades i HR-tidskriften Personnel Review kunde forskare visa att talanger reagerar bättre på en vänlig rekryterare. Resultaten visade att testdeltagare som ställdes inför en vänlig rekryterare i en simulerad intervju "blev mer positivt inställd till rekryteraren och anställningsmöjligheten".

AI-verktyg kan absolut minska rekryterarens manuella arbetsbörda, men de kan inte skapa eller ersätta den mänskliga interaktion som har positiva fördelar för rekryteringsresultaten.

kandidater litar mer på mänskliga rekryterare än på AI-system

Förtroende är avgörande när det kommer till rekrytering. Det leder oss in på ett annat faktum som talar emot att rekryterare skulle ersättas av AI inom den närmsta tiden, nämligen att människor inte litar på AI. Detta har visats i ett antal undersökningar, bland annat i en global studie från 2023 som genomfördes av KPMG och University of Queensland.

Enligt undersökningen är tre av fem personer försiktiga med att lita på AI-system, och 67 % av de svarande rapporterade en "låg" eller "måttlig" acceptans av AI. De allra flesta medgav att AI-tekniken medför en rad fördelar, men bara hälften ansåg att fördelarna vägde upp för riskerna.

illustration AI

ta del av vår sammanfattande rapport om AI och arbetsmarknaden

ladda ner rapporten

I studien undersöktes också allmänhetens förtroende för olika tillämpningar av tillämpningar. De flesta respondenter var överlag positiva när det gällde att använda AI för att förbättra medicinska diagnoser – men det område där man hade lägst förtroende för AI var HR. 

Studien tittade inte på orsakerna till denna skepticism mot AI-rekrytering, men siffrorna visar att arbetssökande och företag sannolikt inte vill samarbeta med en rekryterare som förlitar sig för mycket på AI.

Man och kvinna tittar på mobilen medan de väntar på tåget
Man och kvinna tittar på mobilen medan de väntar på tåget

AI har inte den expertis som krävs för rekrytering av specialister

Anledningen till att dagens populära generativa AI-verktyg kan göra så mycket är att de "tränas" på verkligt massiva datamängder som bygger på innehåll som skrapats från internet, böcker och forskningstidskrifter. När de ställs inför en fråga kan de omedelbart hämta information från denna enorma bank av kunskap och ge ett användbart svar på nästan vilken fråga som helst.

Den typ av kunskap som krävs för att rekrytera specialister finns dock vanligtvis inte i någon databas. Information om ett företags unika behov, kandidaternas och arbetsgivarnas mål och önskemål samt djupgående detaljer om ett företags specifika produkter, tjänster och affärsstrategi kan inte samlas in och struktureras av en stor språkmodell (LLM). 

Framtiden för AI inom rekrytering handlar snarare om att effektivisera rekryteringsprocessen, hantera repetitiva uppgifter och tillhandahålla en källa till omedelbar feedback och inspiration. Interaktion mellan människa och AI är ett bra sätt för rekryteraren att få stöd i en krävande miljö. Arbetet med att bygga relationer och skapa bästa möjliga matchningar kommer dock fortfarande att kräva mänskliga rekryterare. 

I takt med att AI utvecklas på lång sikt kan HR och rekrytering komma att handla mindre om administration och mer om att använda djup kunskap för att guida företag och kandidater i rätt riktning. Vi ser redan tecken på detta – enligt siffror från HR-analysföretaget Aptitude Research tror 42 % av rekryterare att AI kommer att hjälpa dem att fokusera på strategisk rekrytering och planeringsarbete, snarare än på den dagliga verksamheten.

lär dig mer om AI-användning och arbetsmarknaden

AI har en betydande inverkan på rekrytering, och precis som i andra branscher kan det innebära många fördelar när användandet av AI sker på ett ansvarsfullt sätt. Om du vill läsa mer om AI och dess betydelse för HR och rekrytering kan jag tipsa om vårt whitepaper “AI och arbetsmarknaden”. Den ger dig mer djupgående fakta om talangernas inställning till AI, potentiella användningsområden för AI inom rekrytering och våra rekommendationer till arbetsgivare som vill börja använda AI i sina processer.

om författaren
Fanny Cederberg
Fanny Cederberg

Fanny Cederberg

manager recruitment

Fanny är rekryteringsansvarig på Randstad Professional och har varit verksam i kompetensbranschen i över tio år. Som specialist på talanglösningar inom teknik & IT och med en bakgrund av försäljning och ledarskap, är Fanny van att hjälpa företag att hitta rätt talanger och att anpassa sig efter den ständigt föränderliga arbetsmarknaden.

håll dig uppdaterad om trender på arbetsmarknaden och få tips om hur du ska attrahera och vårda din personal.

prenumerera på nyhetsbrevet