För en nyanställd är en bra introduktion avgörande för att skapa ett positivt första intryck, bygga självförtroende i sin roll och bli en del av teamet och företagskulturen. Även för arbetsgivaren är denna period kritisk, då den påverkar både medarbetarens framtid i företaget och företagets kostnader.
En dålig introduktion har många uppenbara negativa konsekvenser och kan skapa flera utmaningar för den nyanställde, något som de flesta HR-experter känner till. Men i den här artikeln tittar vi på de mindre uppenbara effekterna av ineffektiv onboarding och hur det påverkar företagets ekonomi.
fördelarna med effektiv onboarding
En bra onboarding stärker teamkänslan och moralen – både för den nyanställde och kollegorna. Men en av de största vinsterna ur ett HR-perspektiv är att den minskar personalomsättningen.

ladda ner kalkylatorn för att räkna ut kostnaderna för dålig onboarding
ladda ner Excel-kalkylatorn härAtt följa bästa praxis för onboarding av nyanställda hjälper till att hålla kvar nyanställda längre på företaget. Enligt Society for HR Management (SHRM) är 69 % av de anställda mer benägna att stanna i tre år på företaget om de har fått en bra introduktion.
Sett ur ett kostnadsperspektiv är den största fördelen med en välstrukturerad onboarding att personalomsättningen minskar, vilket ger företaget mer tid att få avkastning på sin investering i rekrytering och utbildning.
kostnaden för dålig onboarding
På samma sätt som en bra onboarding ökar lojaliteten och retentionen i bolaget, leder en dålig onboarding till ökad personalomsättning. Tänk dig att börja på ett nytt jobb utan ordentlig vägledning, rätt verktyg eller möjlighet att integreras i företagskulturen – hur länge skulle du stanna?
Hög personalomsättning är en dyr utmaning för alla företag, särskilt i en tid där över 65% av de europeiska små och medelstora företagen ser rekrytering av kvalificerad arbetskraft som en av sina största utmaningar. Att förlora nyanställda efter bara sex månader är en kostnad de flesta företag inte har råd med.
Detta blir ännu viktigare när yngre generationer, som millennials och Generation Z, är mer benägna att byta jobb. En Gallup-undersökning från 2023 visade till exempel att 21 % av arbetstagarna i millenniegenerationen hade bytt jobb det senaste året – en siffra som var tre gånger högre än genomsnittet för andra åldersgrupper. Vår egen Workmonitor-undersökning visade också att nästan hälften av de globala arbetstagarna i Generation Z inte skulle tacka ja till ett jobb på ett företag som inte delar deras sociala och miljömässiga värderingar.
I den här miljön måste arbetsgivare göra allt de kan för att behålla personalen – och onboarding är ett bra ställe att börja på. Kostnaden för onboarding av en nyanställd kan vara betydande, men den är låg jämfört med de omsättningsrelaterade kostnaderna:
kostnader för att anställa
HR-medarbetare vet precis hur mycket det kan kosta att anställa nya medarbetare. Bara de sammanlagda kostnaderna för att skapa en jobbannons, betala för rekryteringsplattformar och eventuella avgifter för rekryteringsföretag, gör att även generösa budgetar snabbt kan bli ansträngda. SHRM uppskattar kostnaden för att anställa en ny medarbetare till 4 700 dollar – men för vissa roller kan det vara tre till fyra gånger den nyanställdes årslön.
Denna kostnad kan återvinnas när den nyanställde kommer igång och börjar bidra på riktigt till företaget. Men om en dålig introduktion leder till att den nyanställde slutar i förtid är pengarna bortkastade – och företaget måste göra samma investering igen för att anställa en ersättare.

ladda ner kalkylatorn för att räkna ut kostnaderna för dålig onboarding
ladda ner Excel-kalkylatorn härutbildningskostnader
Onboarding handlar om mer än att bara hälsa välkommen och gå igenom företagets policyer. Vid någon tidpunkt måste den nyanställde utbildas i sina nya ansvarsområden och i de verktyg och den utrustning som behövs för att hantera dem. Beroende på roll kan dessa kostnader snabbt eskalera. Enligt utbildningsorganisationen ATD spenderar företag i genomsnitt 1 252 USD per anställd på utbildning varje år. Detta är dock den genomsnittliga kostnaden för alla anställda, inklusive de som redan är etablerade i sin roll – så kostnaden för att utbilda en nyanställd från grunden kommer att vara mycket högre.
Om en anställd lämnar företaget kort efter sin utbildning, går både tid och pengar förlorade. Därför är en bra introduktion avgörande för att skapa förutsättningar för en lång och framgångsrik anställning.
förlorad produktivitet
Oavsett hur kompetent en nyanställd är, tar det tid att bli fullt produktiv. Tiden varierar beroende på rollens komplexitet, men enligt MIT Sloane Business Review kan tiden till produktivitet vara så kort som åtta veckor för enklare kontorsroller, till sex månader för högre chefer.
Om en anställd slutar innan de blir produktiva, får företaget ingen avkastning på sin investering. Här ser vi återigen potentialen i en bra onboarding för att korta tiden till produktivitet och minska kostnaderna genom att öka retentionen.
ta reda på hur mycket du kan spara med förbättrad onboarding för nyanställda
Hittills har vi bara sett generella siffror på kostnaden av dålig onboarding. Vill du räkna ut hur mycket det kan kosta ditt företag? Ladda ner vår onboarding-kalkylator!
Fyll i några uppgifter om personalomsättning och tid till produktivitet, så ser du snabbt hur onboarding påverkar kostnaderna för rekrytering, utbildning och produktivitet. Testa även att justera omsättningshastigheten för att se hur små förändringar i onboardingprocessen kan ge stora besparingar.
