I takt med att AI-tekniken utvecklas och blir mer tillgänglig inser allt fler inom HR vilka möjligheter generativ AI kan skapa inom rekrytering. Verktyg som kan generera innehåll i form av text, video och ljud är kraftfulla, billiga (eller ofta gratis) och populära bland rekryterare och kandidater.
I en tid som präglas av en global talangbrist – som inte visar några tecken på att avta inom en överskådlig framtid – gör rekryterare rätt i att dra nytta av alla verktyg som kan göra det möjligt för dem att göra mer med sina befintliga resurser.
I takt med att tekniken blir mer sofistikerad och användarna skickligare kommer AI inom HR att bli ännu mer utbrett.
best practice för AI inom rekrytering
Ta del av vår guide där vi delar best practice på de mest fördelaktiga användningsområdena för AI inom rekrytering.
ladda ner guidenGenerativ AI har redan gjort sitt avtryck. En Gartner-studie från 2023 om AI inom rekrytering och HR visade att 81 % av HR-cheferna redan har implementerat eller håller på att utforska generativa AI-rekryteringslösningar, och en undersökning med 5 000 arbetssökande från Canva visade att nästan hälften har använt tekniken för att förbättra sitt CV.
Men även om många ledare är nyfikna på att tillämpa artificiell intelligens inom HR, är det inte alla som är säkra på vilka dessa tillämpningar skulle kunna vara. I den här artikeln går vi igenom de olika stegen i rekryteringsprocessen och ger exempel på hur generativ AI kan tillämpas (eller undvikas) i vart och ett av dem.
identifiera kompetensluckor
Det allra första steget i en framgångsrik rekrytering är att förstå vad ditt företag faktiskt behöver. Var bör ni göra förbättringar och vilka viktiga kompetenser saknas för närvarande i personalstyrkan? Du bör också överväga dina alternativ – behöver du anställa en ny medarbetare eller har du behov av en tillfällig medarbetare som kan stötta upp i ett enskilt projekt?
I det här skedet kommer de rätta svaren att komma inifrån företaget. Generativa AI-verktyg kan vara kraftfulla när de får rätt uppmaningar, men de är inga orakel. Många av dem är utbildade på offentligt tillgänglig information som skrapats från internet och har inte tillgång till den interna kunskap som de skulle behöva för att exakt definiera ditt företags behov.
Trots detta kan offentliga LLM:er (Large Language Models) fortfarande vara användbara som inspirationskälla eller bollplank. Att ge en generativ AI-chatbot grundläggande information om företagets situation och be den föreslå några potentiella kompetensluckor kan vara en bra utgångspunkt för interna diskussioner – men du bör inte förlita dig på allt den har att säga. AI-rekryteringslösningar kan fortfarande inte helt ersätta en rekryterare som besitter kunskap om företaget.
Vissa plattformar börjar dock möjliggöra kopplingar till företagssystem som gör det möjligt för dem att få företagsspecifika sammanhang utöver den externa data de har utbildats på, vilket gör deras resultat särskilt relevanta och värdefulla.
utforma arbetsbeskrivningar
Återigen måste de grundläggande delarna av arbetsbeskrivningen komma från interna experter på ditt företag. Det är bara du och dina kollegor som känner till detaljer som lön, viktiga ansvarsområden och nödvändiga kvalifikationer – även om det kan vara användbart att använda generativa AI-verktyg som en källa till interaktiv feedback.
Generativ AI kommer verkligen väl till pass när det är dags att paketera dessa grundläggande uppgifter i en attraktiv jobbannons som lockar rätt talanger. Överlämna uppgifterna till ett chattverktyg med generativ AI och ge det vägledning om tonfall och andra krav såsom inkluderande språk, så skapar det omedelbart en AI-genererad jobbeskrivning. Resultatet kommer att behöva analyseras och justeras, men genom att använda AI i rekryteringen på det här sättet kan du förbättra hastigheten och kvaliteten på dina jobbeskrivningar – särskilt om rekryteringsteamet inte har så goda skrivkunskaper.
Generativ AI kan också användas för att utföra jobbanalyser och hjälpa till att identifiera färdigheter, utbildning och erfarenhet som skulle vara användbara i rollen, vilket utökar din talangpool. Det kan också vara användbart att utnyttja generativa AI-verktyg för att skapa resultatbaserade arbetsbeskrivningar, vilket kan öka kvaliteten och kvantiteten på kandidaterna. Båda dessa användningsområden kan utföras av rekryterare, HR-teamet och rekryterande chefer.
söka och matcha talanger
I det här steget använder rekryterare olika plattformar för att nå ut med sin jobbannons till så många relevanta kandidater som möjligt, för att sedan börja ta emot och gå igenom ansökningar. Generativa AI-verktyg som är gratis kan vara frestande att använda i det här skedet, men samtycke och hänsyn till integritet innebär att du inte bör använda dem för CV-screening. Att använda privata, säkra AI-rekryteringsverktyg för screening av kandidater kan dock avsevärt öka de manuella sökinsatserna.
Verktyg som gör att du kan söka igenom passiva kandidatprofiler och filtrera dem utifrån dina krav har funnits i flera år. Men de avancerade språkkunskaperna i dagens AI-verktyg gör dem mycket bättre på att skapa korrekta matchningar för kandidater som kan ha slunkit igenom nätet.
Stora språkmodeller (LLM) förstår naturligt språk, oavsett om det är skrivet eller talat, vilket gör det möjligt att ange frågor på sitt naturliga språk. Detta gör booleska sökningar enklare och ger rekryterare fler relevanta resultat.
Se bara till att AI används för att komplettera din manuella kandidatsourcing, och inte ersätta den helt. Många utvecklare kämpar fortfarande med att åtgärda algoritmiska fördomar som finns i deras AI-verktyg, vilket kan leda till att användare oavsiktligt diskriminerar vissa kandidater.
Denna allvarliga fråga kan dock bli ett mindre problem i framtiden. En LLM-driven matchningslösning som byggts av ett globalt finansföretag överträffade till exempel tre kommersiella (icke-LLM) matchningslösningar i tester av dolda fördomar. Företaget tog på ett intelligent sätt bort namn och annan demografisk information från ansökningarna innan kandidatdata skickades till LLM.
En studie från AI-forskningsföretaget Anthropic visade liknande resultat. Genom att helt enkelt tala om för sin LLM att det är olagligt att diskriminera och instruera den att ignorera demografiska data, var de nära att eliminera fördomar helt och hållet.
urval och screening av kandidater
Att arbeta med AI kan vara till hjälp när det är dags att göra sitt urval och begränsa listan till endast de bäst lämpade kandidaterna. Chatbots är mer än kapabla att hantera enkla screeningfrågor – till exempel att fråga de sökande om de har körkort eller om de har de akademiska kvalifikationer som krävs för rollen. Traditionella, icke-LLM-drivna chatbottar känns dock opersonliga och kan vara svåra att kommunicera med för vissa sökande.
Genom att integrera generativ AI i befintliga chatbottar kan man öka deras responsivitet dramatiskt, och många leverantörer av rekryteringsverktyg arbetar redan med detta. I stället för att bara förstå svar på binära frågor kan dessa AI-chattbottar nu förstå ett brett spektrum av svar på flera språk, ge mer "mänskliga" svar och hantera komplexa uppgifter – till och med boka intervjuer i automatiserade telefonsamtal med kandidater.
genomföra anställningsintervjuer
Generativa AI-verktyg kan ge stöd under hela rekryteringsprocessen, men de flesta ledare vill fortfarande ha en personlig intervju innan de anställer någon – även om AI kan användas för att automatisera intervjuerna helt och hållet, något som har kritiserats av sökande och media.
Att använda AI för anställningsintervjuer kan dock ge omedelbar feedback och nya idéer när du förbereder dig för att träffa kandidater. Det kan vara svårt att på egen hand ta fram relevanta intervjufrågor, och med några enkla uppmaningar kan AI-verktyg ge dig en lista med frågor som du kan omarbeta och anpassa efter dina behov, samt ge kandidaterna möjlighet att öva inför intervjuer genom att spela rollspel med AI.
introduktion av nyanställda
Generativ AI har några intressanta användningsområden även när det är dags att onboarda nya medarbetare. Första intrycket är viktigt, men onboarding-processen kan vara tidskrävande och utmanande, särskilt för kandidater som arbetar på distans. Genom att skapa en virtuell assistent med generativ AI som är utbildad till expert på företagets interna processer, policyer och struktur får nyanställda en pålitlig och personlig guide som kan svara på alla frågor, koppla dem till den utbildning de behöver, hjälpa dem att fylla i nödvändiga formulär, och ordna möten under de första veckorna på jobbet för att hjälpa dem att komma in i arbetet.
Den här typen av AI-agenter kan vara ett bra stöd för nyanställda och fungera som ett komplement till deras mänskliga mentor, inte ersätta dem.
upptäck fler användningsområden för generativ AI
Om du letar efter fler sätt att integrera generativ AI i din rekryteringsprocess har vi skapat en guide där vi går igenom de mest övertygande användningsområdena. Ladda ner den nedan och få inspiration på hur ni kan integrera AI i er rekryteringsprocess.