Allt fler svenskar hittar drömjobbet via sociala medier, som de senaste åren har seglat upp som en given plattform i jobbjakten. Sociala medier erbjuder större exponeringsmöjligheter och en mer direkt kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande än vad som tidigare varit möjligt.
Är du på jakt efter ett nytt jobb kan det alltså vara värt att nyttja möjligheterna som sociala medier erbjuder. Vi går igenom allt du behöver veta om hur du kan effektivisera ditt arbetssökande genom sociala medier och delar våra bästa tips om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb!
5 anledningar till att använda sociala medier för att hitta jobb
Om du ska söka nytt jobb finns det många anledningar att se över din digitala profil. De ständigt växande sociala medierna erbjuder stora möjligheter till exponering och att nyttja dem kan innebära många fördelar. Här listar vi fem fördelar med att använda sociala medier för att hitta nytt jobb:
- Bygg ditt personliga varumärke och marknadsför dig själv. På sociala medier kan du göra detta på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Genom att engagera dig i grupper och forum, dela eget innehåll och interagera med arbetsgivare och inflytelserika personer i branschen du är intresserad av kan du visa ditt engagemang och dina intressen. Sociala medier har även öppnat upp för stora möjligheter till kreativitet. På exempelvis Instagram och TikTok har du möjlighet att skapa Reels och annat videomaterial, du kan tagga personer och företag för att få deras uppmärksamhet och använda specifika hashtags som berör ditt innehåll. Här har du möjlighet att använda ditt konto som ett CV med bilder, text och rörligt innehåll.
- Nätverka med företag och arbetsgivare. Kommunikationsvägen mellan arbetssökande och arbetsgivare är kortare och snabbare på sociala medier. Här kan du på ett avskalat och enkelt sätt interagera och knyta kontakt med bolag du är intresserad av.
- Bli kontaktad om jobbmöjligheter – även när du inte aktivt söker jobb. På yrkesnätverket LinkedIn kan du publicera ditt CV och information om dig själv, vilket i princip gör att du kan söka jobb passivt. Du kan låta jobben komma till dig istället för tvärtom. Genom att ha en uppdaterad och informativ LinkedIn-profil blir du tillgänglig för rekryterare som söker kandidater. De möjligheter till passivt arbetssökande som LinkedIn erbjuder innebär också att du inte behöver vänta med att söka jobb tills du står utan arbete. Du kan ställa in din profil så att du visar för rekryterare och andra användare att du har ett jobb, men är öppen för nya erbjudanden. Lästips: så söker du nytt jobb – när du redan har ett.
- Få en inblick i hur det är att jobba på ett visst företag eller i en specifik roll. Genom sociala medier kan du knyta kontakt med personer som jobbar på företagen du är intresserad av, eller som har en roll du vill ha. Det här är ett bra sätt att få mer information om hur det är att jobba på företaget eller i rollen, och kan ge dig en uppfattning av om det skulle passa dig. Det är också vanligt att företag använder några av sina sociala medier, exempelvis Instagram, till att låta medarbetarna dela med sig av deras arbetsvardag. Det ger en bra insyn i hur det är att jobba på företaget och du kan få en bild av om du skulle trivas.
vilka sociala medier är bäst för att hitta jobb?
Olika sociala medier har olika syften. När det gäller att hitta och söka jobb genom sociala medier är den mest effektiva kanalen LinkedIn eftersom det är ett uttalat karriärnätverk. Här har du ditt digitala CV och de allra flesta företag och arbetsgivare finns tillgängliga här. På LinkedIn kan det även finnas jobb som inte annonseras på några andra ställen.
Även Facebook är en bra kanal när det gäller jobbsökande. Här finns mängder av grupper och nätverk kopplat till jobbsök och karriärmöjligheter, där du både kan se möjligheter som rekryterare och arbetsgivare publicerar men också själv publicera ett inlägg om vad du söker.
Om du har många följare på exempelvis Instagram kan du såklart utnyttja det, men det är viktigt att tänka till kring vad det är du vill uppnå. Vill du få kontakt med företag är alla sociala medier bra då de flesta företag finns i de flesta kanaler. X är nog generellt den sämsta när det gäller "rent jobbsök", men kan vara en bra kanal för dig som vill hålla koll på vad nyckelpersoner inom olika företag och branscher sysslar med.
så här kan du använda sociala medier för att söka jobb
Du kan använda dina sociala medier som ett sätt att knyta kontakt, följa och nätverka med företag och varumärken du är intresserad av. Men du kan också använda dem för att rakt ut kommunicera att du söker jobb. Då finns ett par saker du bör tänka på.
Det första är att välja vilken kanal som passar ditt syfte bäst. När du gjort det är det dags att fundera på ditt budskap och vad det är du vill kommunicera. De sociala medierna gör ju att konkurrensen med andra arbetssökande blivit hårdare, så det gäller att vara tydlig och konkret. Formulera din annons genom att berätta vad du gjort, vad du kan och vad du vill, och se till att du tänker på sökbarheten. Ett tips är att använda dig av relevant fackterminologi. Att tänka på sökbarheten är viktigt för att du ska kunna bli upptäckt om en rekryterare söker kandidater till en specifik tjänst. Istället för att bara skriva: “Jag söker nytt jobb” bör du vara exakt och använda de ord som rekryteraren kommer använda när de söker kandidater. Se till att besvara frågor som:
- I vilken bransch söker du jobb?
- I vilken stad?
- Vilka jobbtitlar är aktuella?
Din annons bör också innehålla en kort beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet. Även här gäller det att vara tydlig och konkret. Din kommunikation behöver varken vara ett komplett CV eller ett personligt brev – se den snarare som ett lockbete som kan få rekryteraren att ta kontakt med dig. Håll annonsen kort och koncis och se istället till att det finns en länk där arbetsgivaren kan hitta ditt CV och en längre presentation av dig själv, förslagsvis länkar du till din LinkedIn-profil. Om du publicerar din annons på Facebook kan du dels göra en statusuppdatering som du med fördel kan be dina vänner att dela vidare, men ännu viktigare är att posta den i de stora Facebookgrupperna för din bransch. Sen kan du låta arbetsgivarna ta nästa kontakt.
tänk på det här om du använder sociala medier för jobbsök
Kanske är du en av dem som har en Facebooksida eller en Instagram med bilder som inte alltid visar din mest professionella sida. I så fall är du knappast ensam, men det kan vara klokt att tänka på vilken bild du vill att dina framtida arbetsgivare ska få av dig. Det finns alltid en sannolikhet att de googlar ditt namn eftersom rekryterare vill få så mycket information som möjligt. Det ska dock sägas att rekryterare är medvetna om hur de olika sociala medierna fungerar och har överseende med en viss typ av material. Men det ska egentligen inte behöva vara ett problem. Idag kan du ställa in dina sociala medie-profiler så att du har kontroll över vilket material som delas med dina vänner. Använd den möjligheten.
5 tips för att hitta nytt jobb via sociala medier
- Gå igenom alla flöden. Om du är desperat efter jobb och behöver få ett nu, nu, nu så gäller det att söka igenom alla kanaler, inte bara LinkedIn och Facebook. Börja följa bemanningsföretag, platsbanken, jobbsajter och intressanta företag där spännande annonser kan dyka upp.
- Följ dina favoriter. Är du ute efter en viss typ av tjänst bör du identifiera vilka företag som kan erbjuda den. Se sedan till att börja följa dina drömarbetsgivare i alla kanaler. Kolla noggrant på deras karriärsidor och börja följa deras flöden i sociala medier. På så vis får du inte bara reda på när spännande tjänster annonseras ut, du kan även framstå som påläst och proffsig under en eventuell intervju.
- Ta kontakt. Sociala medier är ett utmärkt kommunikationsverktyg när du vill reka läget. LinkedIn är ju ett karriärnätverk, en optimal kanal för att känna sig fri att ställa frågor utan att upplevas som påträngande. Varför inte kontakta chefen för den avdelning där du är intresserad av att jobba?
- Fyll på din LinkedIn-profil. Innan du börjar kontakta folk bör du se till att din Linkedin är komplett och lättöverskådlig med alla dina tidigare, relevanta roller och en kort beskrivning av dem. Lägg också gärna till en "summary" och se till att du har en vettig och professionell profilbild, och kom ihåg: håll din profil uppdaterad. Här kan du ta del av fler tips om hur du optimerar din LinkedIn-profil.
- Gå igenom din digitala profil. I stort sett alla du kontaktar angående nytt jobb (i synnerhet rekryterare) kommer att googla dig. Se därför till att gå igenom din digitala profil för att säkerställa att den representerar dig på ett sätt som du önskar och anser är lämpligt. Kolla igenom dina profiler och avtagga de bilder som du känner är olämpliga för en arbetsgivare att ta del av. Se också gärna över dina statusuppdateringar och vad som står där. Tänk på att det här är det första intrycket du gör på din potentiella arbetsgivare och du kommer aldrig få en andra chans till det. Nyttja möjligheten att kontrollera vilket innehåll som är offentligt och privat.
Vi hoppas att du får användning av våra tips om att hitta ditt nästa jobb med hjälp av sociala medier. En annan kanal där du kan hitta ditt drömjobb är här hos oss. Registrera ditt CV och låt oss hitta dig när vi letar efter potentiella medarbetare till våra lediga jobb.
registrera ditt CV här