Har du också fått rådet att du alltid ska ringa och följa upp din jobbansökan? Funderar du nu på när det är bäst att göra det, och på vad du egentligen ska säga till rekryteraren? Ibland är svaret faktiskt så enkelt att det kan vara läge att tänka om kring det där telefonsamtalet. Vår rekryteringsspecialist hjälper oss att reda ut eventuella frågetecken kring när det är läge att lyfta luren och när du istället borde skippa det, och förklarar vilka frågor du bör och inte bör ställa – och varför.
ska jag ringa rekryteraren eller inte när jag sökt ett jobb?
Att ringa eller inte ringa, det är den stora frågan. Men den bör föranledas av en annan fråga, nämligen: varför vill du ringa och vad vill du uppnå med samtalet? Ett telefonsamtal kan visa ditt genuina intresse för tjänsten, men har du inte tänkt över det väl finns risken att samtalet blir meningslöst eller till och med kontraproduktivt.
– En av de vanligaste orsakerna att kandidater ringer upp är för att kontrollera att deras ansökan har kommit fram ordentligt. I de allra flesta ansökningsprocesser idag skickas en automatisk bekräftelse ut direkt som ansökan mottages, just för att du ska kunna vara lugn med att allt är i sin ordning. Har du inte fått någon e-postbekräftelse kan det givetvis vara en god idé att lyfta luren och dubbelkolla, men har du fått en bekräftelse och inte har någon annan anledning att ringa är det slöseri med tid för båda parter.
En annan vanlig anledning att ringa är för att fråga när intervjuprocessen startar. Den här typen av information finns allt som oftast i annonsen, och kan dessvärre också innebära slöseri med tid och dessutom ge intrycket av att du inte läst annonsen särskilt noggrant.
Med det sagt är det dock inte fel att lyfta luren, det viktiga är att du har ett tydligt syfte med samtalet. Du kan givetvis använda telefonsamtalet som en snygg ingång för att sälja in dig till rekryteraren personligen.
– Det viktiga är att du har ett tydligt mål med samtalet och att du förberett relevanta frågor om tjänsten som du inte kan finna svar på i annonsen. Att bara ställa en öppen fråga som ”Kan du berätta mer om rollen?”, går sällan hem, det är mycket bättre och mer givande om du förberett skarpa frågor du önskar svar på.
vilka frågor kan jag ställa när jag ringer rekryteraren?
Så, vilka frågor bör du då ställa? En bra guidning är att ställa frågor som är specifikt kopplat till tjänsten, exempelvis:
- Jag ser i annonsen att ni söker en utåtriktad person – vilken typ av kontakter har man i den här tjänsten?
- Ni efterfrågar en god ledare i annonsen, vilken typ av ledarskap är det ni söker?
- I annonsen eftersöker ni en person med erfarenhet från byggbranschen, jag har arbetat som fastighetsförvaltare – hur ser ni på det?
Detta är ett bra tillfälle för dig att få en bättre uppfattning av rollen och om den stämmer överens med vad du vill göra i din karriär. Du kan också ställa frågor för att få en bättre förståelse för arbetsplatsen och företagskulturen. Exempel på frågor du kan ställa är:
- Hur ser man på ledarskap och fortbildning?
- Hur ser arbetsgruppen ut?
- Vilket resultat förväntas man uppnå med den här tjänsten?
- Hur ser man på kandidater med min kompetensprofil?
- Hur ser organisationen ut i förhållande till mina tidigare arbetsgivare?
frågor du bör undvika att ställa till rekryteraren
Precis som det finns frågor som du bör ställa och som kan verka till din fördel, finns det frågor du bör undvika helt och som snabbt avslöjar om du faktiskt söker mer information eller endast ringer för ringandets skull.
Andra frågor kan vara direkt irrelevanta. Frågor kopplade till ålder, såsom “är jag för gammal/ung?” är exempelvis inte någon hit, av den simpla anledningen att ålder inte är relevant i någon rekryteringsprocess. Är du intresserad av att veta mer om senioritetsnivån kan du istället fråga just det och vilken erfarenhet som krävs för att lyckas i rollen.
Frågor du inte bör ställa:
- Har min ansökan kommit fram? (Såvida du faktiskt inte fått någon bekräftelse och det inte finns några mejluppgifter)
- När börjar intervjuprocessen? (Don’t call us, we will call you)
- Är jag för gammal? (Att identifiera sig enbart med sin ålder är ingen bra grej)
- Behöver jag skicka in intyg och referenser? (Hade rekryteraren velat ha det så hade de skrivit det i annonsen)
- Öppna frågor som börjar med ”Berätta om …” (Ställ istället relevanta och konkreta frågor utifrån tjänsten och dina erfarenheter)
- Frågor vars svar finns i platsannonsen. (Om du verkligen är intresserad av tjänsten bör du åtminstone kunna visa rekryteraren att du har läst annonsen noggrant)
rekryterarens sista tips till den som är på väg att lyfta luren
– Fråga dig själv vilket kontaktsätt som skulle gagna dig i rekryteringsprocessen. Är du en fena på att sälja in dig själv per telefon, så ska du givetvis ringa om du har relevanta frågor om tjänsten. Om du däremot vet med dig att du kanske är som mest kärnfull och kommer bäst till din rätt i text, så kanske du vinner på att maila istället?