Har du nyligen varit på intervju är du ett steg närmare drömjobbet – grattis! Kanske funderar du nu på om du ska höra av dig till rekryteraren och följa upp intervjun, och i så fall hur du gör det på bästa sätt? Vad ska du säga, bör du ringa eller maila, och hur gör du om du är aktuell i flera olika processer och behöver svar snabbt för att kunna fatta ett beslut? Vi har svaren! Här reder vi ut alla frågetecken om hur du följer upp intervjun på bästa sätt.
vad händer efter intervjun?
Intervjun är en viktig del i varje jobbsökarprocess, och efter att du blivit kallad till och genomfört intervjun så börjar väntan på svar. Har du gått vidare till nästa steg i processen? Vill rekryteraren ha uppgifter till dina referenser? Är jobbet ditt? Helst av allt vill du förmodligen få ett svar redan på plats under intervjun, men sanningen är att återkopplingen kan dra ut på tiden.
Efter att du varit på intervju är ett gott tips att höra av dig efteråt och tacka för ett trevligt möte. Det kan du göra genom att skicka ett kort tack-mail. När du gör detta kan du även passa på att skicka in kompletterande uppgifter om det var något ni diskuterade under intervjun. Om du inte fått någon vidare information om när du kan vänta dig återkoppling i processen, kan du passa på att fråga även det – det visar att du är intresserad och vaken.
hur snart kan du förvänta dig svar.
Hur lång tid det tar från intervju tills dess att du fått ett besked om huruvida du gått vidare i processen eller inte, beror helt och hållet på hur just den process du är med i ser ut. En del rekryteringsprocesser går jättefort och du kan få besked redan ett par dagar efter intervjun. I andra fall kan det dra ut på tiden. Rekrytering är ett hantverk där det ofta är flera personer involverade i att fatta beslut, och det är ofta många kandidater som ska intervjuas och vars ansökningshandlingar ska granskas.
Oavsett vad som stämmer in på den rekryteringsprocess du är aktuell i, bör rekryteraren informera dig om tidsramen för processen. Under intervjun brukar rekryteraren berätta om hur processen kommer att fortskrida för att du ska ha koll på läget och känna dig trygg i när du kan förvänta dig att få återkoppling. Om rekryteraren inte säger något om det här kan du absolut ställa frågan själv.
när är det rimligt att följa upp intervjun?
Om rekryteraren sagt att hen återkommer med besked inom exempelvis två veckor så finns det ingen poäng i att höra av dig efter en vecka bara för att följa upp och fråga hur det går. Det kan tvärtom uppfattas som slöseri med tid. Har du blivit lovad ett svar inom två veckor gör du alltså rätt i att vänta tills två veckor har passerat.
Är du däremot aktuell i andra rekryteringsprocesser samtidigt och av den anledningen vill ha en statusuppdatering, kan du vara transparent med detta. Berätta för rekryteraren att du är med i andra processer men är väldigt intresserad av just den här tjänsten, och vill veta hur det går så att du inte tackar ja till det andra innan processen är klar. Det kan vara en smart approach för att skynda på processen genom att göra rekryteraren uppmärksam på detta. Det finns ingen garanti för att du får ett skarpt besked eller ett konkret erbjudande, men då har du i alla fall gjort vad du kunnat för att snabbare få ett svar.
Om du inte hört någonting från rekryteraren inom den angivna tidsramen är det också fullt rimligt att höra av dig för att följa upp. Att du inte fått någon återkoppling behöver inte nödvändigtvis innebära något negativt, det är möjligt att processen bara går lite segt och att det är därför ingen hört av sig.
Efter att du varit på intervju är ett gott tips att höra av dig efteråt och tacka för ett trevligt möte. Det kan du göra genom att skicka ett kort tack-mail. När du gör detta kan du även passa på att skicka in kompletterande uppgifter om det var något ni diskuterade under intervjun.
3 tips att tänka på innan du tar kontakt.
- Skicka ett tack-mail efter att du varit på intervjun. Det räcker gott att tacka för ett trevligt möte och säga att du ser fram emot återkopplingen. Om du kommit på några frågor som du missade att ställa under intervjun kan du passa på att lyfta dem på samma gång.
- Stressa inte rekryteraren i onödan. Har hen sagt att hen återkommer inom en vecka finns ingen anledning att följa upp tidigare än så, förutsatt att du inte har en konkret fråga eller är aktuell i andra processer och därför vill ha ett svar. Ha ett tydligt syfte med kontakten.
- Tänk till kring hur du uttrycker dig allra bäst. Det får avgöra om du bör följa upp intervjun med att ringa eller maila. För vissa är det helt naturligt att lyfta luren och ringa upp, medan andra känner sig mer bekväma med att skriva. Använd det sätt du själv är mest bekväm med, det finns ingen generell regel om vilket sätt som är det bästa.
om intervjun inte leder till en anställning – tappa inte modet!
Om din insats under intervjun kommer att leda till ett jobberbjudande eller inte är svårt att förutse. Allt hänger på hur väl du lyckats förmedla dina kompetenser och varför just du är den bäst lämpade kandidaten för tjänsten. Det hänger också på de andra kandidaterna eftersom det är i relation till deras kompetens som din sätts.
När rekryteraren väl återkommer till dig med ett besked behöver du vara förberedd på att svaret kan vara både att du fått tjänsten, eller att du inte fått den. Om det visar sig att du fått tjänsten kan du andas ut och vara nöjd med att din insats räckte hela vägen. Känns det helt rätt, och ni är överens om alla delar, kan du uttrycka din glädje och tacka ja till tjänsten direkt. Rekryteraren kommer att ge dig mer information om hur signering av ditt anställningsavtal kommer att gå till. Ett gott tips är att alltid vänta med att säga upp dig från ditt eventuella nuvarande arbete förrän allt är kritat och klart, även om det i det här skedet endast är en sista formalitet, tjänsten är ju din.
Det är också helt okej om du behöver tänka igenom ditt beslut innan du lämnar ett besked. Bara för att du blivit erbjuden en tjänst behöver du inte tacka ja till den, och speciellt inte på en gång. Vill du fundera en stund innan du tackar ja, kan du tacka så mycket för erbjudandet och säga att du behöver tänka igenom ditt beslut. Var tydlig med när du kommer att återkomma, så att rekryteraren vet när hen kan vänta sig ett svar från dig. Du kan också ställa frågan tillbaka om när de behöver besked från dig senast.
Skulle du å andra sidan inte få tjänsten är det bästa du kan göra att på ett trevligt och uppriktigt sätt fråga rekryteraren vad det var som gjorde att du inte fick jobbet. Finns det något du hade kunnat göra annorlunda eller matchade du helt enkelt inte kravprofilen? Hade du behövt förbereda dig bättre på intervjufrågorna kanske? Behöver du jobba på att stärka din kommunikativa förmåga?
Även om det alltid är tråkigt att få ett nej har du blivit en erfarenhet rikare, och fått en bra chans att få värdefull feedback om vad du kan göra bättre till nästa gång. Och glöm inte heller bort att du, ur en stor mängd sökande, blev kallad till intervju! Bara det är en bedrift som du bör vara stolt över.
Det kommer alltid kommer nya chanser om det inte går vägen just denna gång. Kanske finns drömjobbet bland våra många spännande lediga tjänster? Gå vidare och se våra lediga jobb.