Att söka nytt jobb när man redan har ett kan vara knepigt. Måste man berätta för chefen eller inte? När är det egentligen ett bra läge att berätta att man söker nytt jobb? Hur ska man ha tid att gå på anställningsintervjuer? Det här är förmodligen ett par av de många frågor du har om du funderar på att söka nytt jobb när du redan har ett. Men du kan vara lugn! Här har vi sammanställt allt du behöver veta och delar våra bästa tips.
För de allra flesta kommer det förr eller senare en punkt i karriären då det känns som dags att söka sig vidare. Den känslan kan ofta infinna sig när man känner att man inte längre utvecklas, är nyfiken på något nytt, hittat ett område man vill specialisera sig inom eller kanske inte kommer överens med chefen. Vad alla dessa scenarion har gemensamt är dock att du sannolikt överväger att söka nytt jobb när du redan har ett jobb. Det är ingenting konstigt alls, och alternativet – att säga upp sig innan man hittat något nytt – är sällan särskilt attraktivt eftersom de allra flesta vill ha ekonomisk trygghet och kontroll över vilket nästa karriärsteg blir innan de säger upp sig.
Oavsett anledning till att du vill söka dig vidare är det viktigt att du hanterar situationen på ett bra sätt. Dels för din egen del och för att du ska kunna lämna med en bra känsla i magen, men också eftersom du aldrig vet var du hamnar i framtiden. Därför är det klokt att vara försiktig och inte bränna några broar när man säger upp sig från sitt jobb.
Lästips: Konsten att säga upp sig snyggt
måste man berätta för chefen att man söker nytt jobb?
En vanlig fråga kopplat till att söka nytt jobb när man redan har ett är om man måste berätta för chefen eller inte. Det korta svaret på den frågan är nej – du som anställd har ingen skyldighet enligt lag att berätta för chefen att du söker nytt jobb. Det är alltså helt och hållet upp till dig hur du vill göra med den saken. Att berätta för din chef är dock inte alltid en dålig idé, ibland kan det finnas fördelar. Det hela beror på din unika situation och anledningen till att du vill söka dig vidare.
Att avgöra om du ska berätta för chefen eller inte handlar egentligen om att först och främst landa i vad det är du vill uppnå. Börja med att fundera över om du söker dig till någonting, eller bort från ditt nuvarande jobb?
Har du ett tydligt mål med vad du vill göra behöver det inte vara till din nackdel att berätta för chefen, det kan till och med vara så att en spännande möjlighet till utveckling redan finns hos din nuvarande arbetsgivare. Har du en god relation till din chef kan det i annat fall också vara så att hen förstår dig och kan stötta och hjälpa dig.
Det här bottnar också i att du är ärlig i dina utvecklingssamtal. Beskriv dina behov och önskemål med din karriärutveckling, inte för att hota, utan för att ge både din arbetsgivare och dig själv en ärlig chans att få ut så mycket som möjligt av den tid ni på ett sätt lånar av varandra.
tänk på det här när du söker nytt jobb
steg 1: identifiera vad det är du vill
Det första du behöver göra är att landa i vad det är du vill. Reflektera över varför du vill söka dig vidare. Är det rollen och dina arbetsuppgifter du är trött på? Vill du lära dig någonting helt nytt och byta karriärväg? Skulle du vara intresserad av att utvecklas internt på din nuvarande arbetsplats om möjligheten fanns? Tänk igenom dessa frågor och fundera också över vilka eventuella för- och nackdelar som kan finnas med att berätta för chefen. Skulle hen kunna stötta dig i det här eller skulle det bara kännas jobbigt om hen visste om hur du kände?
Lästips: Så vet du att det är dags att gå vidare och söka nytt jobb
steg 2: håll på integriteten
Om du väljer att berätta att du söker nytt jobb bör du tänka till kring vad du väljer att berätta, oavsett om du berättar för chefen eller endast kollegor eller vänner. Du kan aldrig veta vem som berättar vad för vem, och skulle det komma fram på fel sätt att du söker ett nytt jobb leder det sällan till något positivt. Detsamma gäller anledningarna till att du söker dig vidare. Om du söker nytt jobb på grund av att du vantrivs på ditt nuvarande är det sällan klokt att lägga alla korten på bordet. Generellt är det enklaste rådet att hålla dina med- och motgångar i jobbletandet för dig själv.
Ett annat tips är att inte använda din jobbtelefon eller jobbmejl för att söka andra tjänster. Det sänder inte särskilt bra signaler till arbetsgivaren du söker dig till, och även om det är mycket ovanligt att arbetsgivare läser sina medarbetares mejl går det inte att utesluta att risken ändå finns där.
steg 3: gör ingen stor sak av det
När du är mitt uppe i att söka jobb kan det kännas som att det mer eller mindre är det enda som händer, och att det står skrivet i pannan på dig. Många blir stressade och nervösa av att söka nytt jobb, vilket är fullt naturligt men också onödigt eftersom man som arbetstagare har all rätt att söka sig vidare. Har du sökt nya tjänster bör du vara förberedd på att du sannolikt kommer att få samtal från rekryterare och ta de samtalen som vilka andra telefonsamtal som helst. Om du sitter dåligt till när du tar samtalet kan du lugnt säga till rekryteraren att du bara ska leta upp ett rum för att kunna tala ostört. Skulle någon på jobbet mot förmodan undra vem du pratade med kan du säga att det var en kompis eller helt enkelt ett privat samtal.
Det här gäller även om du blir kallad på intervju. Kolla upp några tider som passar bra i förväg och föreslå dem om det blir aktuellt. Kom ihåg att alla människor behöver gå tidigare från jobbet ibland, för en tandläkartid, för att hämta barn från förskolan eller skriva om lånen på huset. Mer än så behöver ingen veta, och i värsta fall går det dessutom att ta en semesterdag.
våra bästa tips för ditt jobbsök.
Vi har sammanställt våra bästa jobbsökartips i en guide för dig att ladda ner. Tillsammans med guiden hittar du också cv-mallar och smarta funktioner som hjälper dig som söker ditt nästa steg i karriären.
till jobbsökarguiden