Ibland önskar man att man kunde backa bandet, ta ur foten ur munnen och börja om. Men det är inte lätt att veta vad man får och inte får säga på en jobbintervju. Här är fyra uttalanden du bör undvika.
1.”jag är ledsen att jag är sen”
Att komma i tid till en arbetsintervju kan tyckas vara grundläggande, men det händer förvånansvärt ofta. Du har bara en chans att göra ett gott första intryck. Det sista du vill är att framstå som ostrukturerad – eller än värre – att du saknar respekt för andras värdefulla tid. Ställ klockan, boka en taxi, gör allt som står i din makt. Hellre en timme för tidigt än två minuter för sent. Skulle olyckan vara framme trots vidtagna åtgärder, nöj dig med en ursäkt och en kort förklaring. Att dra igång det stora ursäktsmaskineriet drar mer fokus till ditt felsteg och kan i värsta fall få dig att framstå som att du använder ursäkter oroväckande ofta.
2. ”jag kommer inte överens med min nuvarande chef”
Dispyter eller en rent av dålig chef är vanliga orsaker till att människor byter jobb. Det är dock en god idé att ducka för den frågan så smidigt som det går. Får du frågor om varför du vill lämna din nuvarande tjänst så fokusera istället på dina ambitioner för framtiden och varför jobbet du söker känns spännande för just dig. Om de fortfarande insisterar kan du bara kort säga att du tror att du utvecklats så långt som du kan hos din nuvarande arbetsgivare. Att vid ett första möte snacka skit om din nuvarande arbetsgivare är en urdålig idé. Ingen vill jobba med en gnällspik.
3. “what’s in it for me?”
Givetvis ska det snackas lön, semestervillkor och andra förmåner – men ha tålamod. Det är inte lämpligt under den allra första intervjun, vid första mötet gäller det istället att fokusera på vad företaget har att vinna på att anställa just dig. Har du myror i brallan och bara måste få reda på löneläget, kan de lokala fackföreträdarna svara på dina frågor. Eller kanske har du människor i ditt nätverk som kan bistå med värdefull info? Men trampa varligt, du vill inte framstå som lat eller girig inför framtida kollegor och ledning.
4. ”ehm…”
Det är naturligt att vara nervös under intervjun, men försök att skaka av dig den allra värsta tunghäftan. Att inte ha svar på tal är inte ett alternativ. Ska du ha en chans att gå vidare till nästa runda bör du ha gjort din hemläxa både när det gäller rollen och din potentiella arbetsgivare. En grundlig research stärker känslan av att du vet vad du talar om och måhända vågar du också bjuda lite mer på dig själv. Självklart kan det dyka upp frågor du inte har svaret på, men man kan alltid göra ett försök. Tänk också på att många rekryterare faktiskt ibland ställer frågor enkom för att testa din kvicktänkthet. Glöm inte heller egna frågor. Kom ihåg att ”It takes two to tango” och du måste ta ditt eget ansvar i matchningen. Det här är din chans att ta reda på mer om vad som kan ge dig en fördel i nästa steg i processen.
Källa: dn.se
tiv framtoning. Till exempel: ”Vad spännande att få träffas personligen och prata om den här tjänsten!”