Att specialisera sig har många fördelar. Inte minst sticker du ut med din kompetens på en konkurrensutsatt arbetsmarknad. Maria Strömberg förklarar hur du snabbast tar dig dit, och vad som kan vara bra att tänka på längs vägen.
Maria är senior rekryteringskonsult på Randstad och har mer än 15 års erfarenhet av rekryteringsbranschen. I dag är hon själv specialiserad mot försäljning och marknad och menar att en specialistroll framför allt har en stor fördel:
– Det öppnar många möjligheter. Att vara specialist är ett väldigt brett begrepp som kan handla om vård, IT, ekonomi eller vilken bransch som helst. Men oavsett arbetsområde gör du att du sticker ut genom att specialisera dig och får någonting extra att erbjuda, och det efterfrågas allt mer i dag.
Men för att nå dit gäller det att vara tydlig med vad du vill. Ju tydligare du är, desto lättare blir det att till slut nå rollen du önskar. I grunden handlar det om att ringa in rätt område och utbildning samt att identifiera de arbetsgivare som är i behov av just din specialistkompetens.
– När du sedan väl kommer in på en tjänst är nyckeln för att gå vidare att alltid försöka göra det där lilla extra, säger Maria. I din arbetsansökan och på en intervju gäller det att försöka sticka ut och på ett lagom kaxigt sätt förklara varför de ska anställa just dig.
var medveten om vad du ger dig in på
Men det finns också fallgropar med att nischa sig för smalt, som kan vara lätta att förbise. Specialiserar du dig exempelvis som säljare inom en viss bransch, produktkategori eller ett arbetssätt kan det leda till att det blir svårt att byta till ett annat om du skulle vilja det i framtiden.
– Det är det viktigt att vara medveten om, säger Maria. Men samtidigt arbetar vi som rekryteringsbolag mycket med att utmana våra kunder och få dem att inse fördelarna med att våga lyfta blicken. För dig som kandidat i en rekryteringssituation handlar det om att framhäva de erfarenheter du tar med dig och visa hur de kan appliceras på det nya området.
låt magen och vad du brinner för peka ut riktningen
Ju fler kandidater som har samma inriktning, desto tuffare är det att sticka ut. Att planera sin karriär utifrån någonting annat än dina egna drivkrafter är därför inget klokt val, menar Maria.
– Du måste utgå ifrån vad du är intresserad av och vad du brinner för. Det är oerhört svårt att specialisera sig inom ett område baserat på var du tror att det kommer att finnas jobb framöver. I slutändan handlar det om att vilja ta sig dit, känner du att du gör det du vill så kommer det att gå mycket lättare, säger hon och fortsätter:
– Är du inte helt på det klara med vad du vill fördjupa dig inom kan konsultyrket vara ett bra sätt att få testa olika branscher, arbetssätt och arbetsgivare. Inte minst i början av en karriär är det väldigt effektivt om du känner att du vill komma igång snabbt.