Många av oss arbetar hemifrån i betydligt högre utsträckning än vi tidigare gjort. Samtidigt som det är lätt att uppskatta hemmakontorets många fördelar, såsom enklare vardagslogistik och mer tid över till annat, finns det också en baksida. När hemmet nu också blivit arbetsplats för många, har gränsen mellan jobb och fritid blivit allt mer diffus.

Det är viktigare än någonsin att prioritera balans mellan jobb och fritid, både ur ett hälsoperspektiv för dig som arbetstagare, men för arbetsgivare också ur ett employer branding-perspektiv. Enligt Randstad Employer Brand Research är balans mellan jobb och fritid en av de tre viktigaste faktorerna när svenskarna väljer arbetsgivare. Och det är inte bara vi i Sverige som värdesätter detta högt, även i övriga Europa efterfrågar arbetstagare worklife balance hos sin nästa arbetsgivare.

work life balance
work life balance

När arbete och fritid plötsligt utspelar sig på samma fysiska plats kan det vara utmanande att särskilja dem. Camilla Campelo, HR-direktör på Randstad i Sverige, delar med sig av sina tre bästa tips för att skapa tydligare gränser och främja balans mellan jobb och fritid.

1. ha tydliga arbetstider - och håll dessa

När du i vanliga fall åker in till din arbetsplats är det tydligt när arbetsdagen börjar och när den slutar: i samband med att du kommer fram till kontoret och när du lämnar för dagen. Applicera samma tankesätt för ditt hemmakontor genom att sätta upp tydliga arbetstider - och håll dig till dem. Avsätt också tid för lunch och andra pauser som du naturligt annars får tillsammans med kollegor. Utan kollegorna som är en naturlig del av lunchpausen är det lätt hänt att lunchen äts framför datorn, speciellt om köksbordet kanske fått agera arbetsplats för dagen.

En annan viktig sak att tänka på är att inte jobba för mycket bara för att arbetet nu ligger lite närmre till hands. Du skulle förmodligen inte åka in till kontoret en lördag - av samma anledning ska du inte plocka fram jobbdatorn under kvällar och helger för att du har den hemma.

2. dedikera en plats i hemmet för arbete 

Alla har vi olika förutsättningar för våra hemmakontor beroende på hur vår boendesituation ser ut. Bor du stort med många rum har du kanske möjlighet att ha ett helt eget rum avsett för arbetet. Detta är en gyllene möjlighet att skapa fysisk distans mellan jobb och fritid. Se då också till att enbart befinna dig på kontoret när du faktiskt ska arbeta, och att ha alla dina arbetsrelaterade saker där inne. Håll dem gärna där och ta inte med dem till exempelvis soffan eller sängen där du vanligtvis spenderar tid för avkoppling och återhämtning.

Bor du mindre utan möjlighet till en separat arbetsplats kan detta kännas mer utmanande. Många har kanske suttit vid matbordet eller i soffan och arbetat, ställen där vi ju vanligtvis och även fortfarande gör andra saker primärt. För att markera en skillnad mellan när matbordet är arbetsplats eller en samlingsplats för en härlig måltid med familjen är det viktigt att du plockar bort dina arbetssaker när du går hem för dagen. Lägg dem gärna på en plats där du inte ser dem, som i ett stängt skåp eller en låda. På så sätt blir det enklare att koppla bort arbetet när jobbdagen nått sitt slut.

3. planera in aktiviteter utanför hemmet

Att ta sig till arbetsplatsen varje dag står inte bara för en stor del av många människors vardagsmotion, utan även för mycket av den sociala interaktionen vi får med andra. När vi inte längre tar oss in till våra arbetsplatser lika ofta, är det viktigt att själv skapa tillfällen för både frisk luft och rörelse såväl som sociala aktiviteter. Och framför allt för att inte få känslan av att hela livet utspelar sig mellan bostadens fyra väggar.

Skapa nya rutiner som att gå ut och gå minst en halvtimme varje dag. Det spelar ingen roll om det är innan jobbet eller efter, eller varför inte under lunchpausen. Boka in telefonpromenader med vänner, eller fråga om grannen vill följa med ut på en vända runt kvarteret. Boka in dina kollegor på walk-and-talks där ni avsätter lite tid till annat än bara arbetsrelaterade frågor. På så sätt slår du två flugor i en smäll - du får frisk luft samtidigt som du umgås med dina kollegor.

 

På Randstad jobbar vi för att du ska få möjligheten att upptäcka din fulla potential. Hitta rätt jobb och arbetsgivare för dig bland våra lediga tjänster.

författare
Camilla Campelo
Camilla Campelo

Camilla Campelo

hr director randstad