Hur ska du filtrera dina digitala kanaler och varför varar ärlighet alltid längst? Dessutom: de tre sakerna en chef helst inte vill hitta om dig på nätet.

b83cc86753454c84a4a459d633de30a0.jpg
b83cc86753454c84a4a459d633de30a0.jpg

Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin: de sociala medierna fortsätter expandera. Otaliga forum att uttrycka sig i – men också rum för felsteg. I dag kan det vara läge att tänka över hur användandet av sociala medier kan påverka arbetsgivarens bild av dig.

Många reflekterar inte över att det du skriver och gör på nätet faktiskt blir andra människors "sanna" bild av dig. Givetvis är det en möjlighet att bygga ett varumärke – men också ett tillfälle att nagga det i kanten om du inte tänker dig för. Har du valt att använda sociala media så har du också valt en slags offentlighet och den måste du förvalta.

strukturera facebook som du strukturerar din garderob

Facebook är den största fällan. Alla har det och det är till skillnad från exempelvis LinkedIn ett relativt allmänt forum. En plattform för privata kontakter, men ändå fullt rimligt att du har chefer och kollegor i vänlistan. Ha gärna en egen sociala mediestrategidär du tänker som när du strukturerar din garderob: Separera, separera och separera!

Du lägger ju inte byxorna i samma låda som strumporna när du rensar garderoben, eller hur? Gör listor där du kategoriserar in vem som får se vad. Kanske hamnar chefen och vissa kollegor i en egen lista. Kanske känns det lite trist att du på så vis måste censurera dig, men det tar bara några minuter – och borgar för att du ska känna att du vågar ha kul.

internet blir en källa till en bredare bild av kandidaten, men det gäller att vara källkritisk

Hur gör rekryterare och företag som ska anställa när de söker på en kandidat online?

Det finns massor av information i personens CV som man i sökningarna kan para med personens namn: ort, företag de arbetat på, eventuella föreningsengagemang. Det är mycket man också kan kolla på Ratsit. Via en snabb sökning kommer även bilder upp direkt idag vilket kan vara bra att tänka på.

Vad är man ute efter?

Ofta vill man ta reda på om bilden stämmer med det intryck jag fått i CV:t eller intervjun.

Dock ska det påpekas att man som rekryterare eller chef givetvis måste vara källkritisk. Mycket som man hittar är taget ur sin kontext och är enbart relaterat till privatlivet.

Man ska givetvis inte dra för stora växlar utifrån den inforamtion som man hittar. Det ersätter aldrig personliga referenser. Det man vill är att få bilden av kandidaten bekräftad, och du vill ju ha en mix av spännande personligheter på en arbetsplats. Ingen vill ha ett tjog mellanmjölkstetror till team. Hittar man å andra sidan bara olämpliga bilder när man söker på en kandidat så bör man ta sig en extra funderare.

3 saker din chef inte vill hitta om dig på nätet

spår av missbruk

Statusuppdateringar som visar hur hängiven du är sakfrågan att Cannabis ska legaliseras. Hur många studier som än visat dess medicinska företräden, så vill inte arbetsgivaren riskera att anställa någon som är påverkad på arbetstid. Detsamma gäller alkohol: om någon vältrar och romantiserar ett stort alkoholintag. Visst kan det bli rosé flera dagar i veckan under semestern, men det behöver inte instagrammas varje dag.

begränsade värderingar

Rasistiska eller sexistiska värderingar uppskattas vare sig på arbetsplatser eller på internet.

indikationer på att du begått brott

Det kommer att upplevas som ett hinder att anställa dig om du förskingrat 500 000 kr. Om du däremot redan från början är ärlig, kan du givetvis få en ny chans. Framförallt om du söker ett arbete där du inte hanterar känsliga uppgifter eller tillgångar.