Svårt att strukturera arbetsuppgifterna? Tar planerandet upp allt för mycket av din tid varje dag? Här är fem enkla knep som används av entreprenörsstjärnorna. Dags att blicka framåt.
Startup-sajten Entrepreneur har samlat fem idiotsäkra tips som låter dig strukturera och planera din utveckling i förväg. Använd dig av tipsen varje arbetsdag och förbättringen är i stort sett garanterad:
planera ditt arbete en dag i förväg
Ett lättanammat tips. Låt det sista arbete du gör varje dag bestå av att planera morgondagens uppgifter. Ingen vet vad du kommer mötas av när du kliver in på jobbet följande dag. Chansen är stor att det är något eller någon som kommer att ta upp din tid på en gång. Har du planerat din dag i förväg blir det lättare att ta sig an nya uppgifter, och du slipper slösa tid på att styra upp dagen när de oförutsedda engagemangen är uppstyrda.
se helheten i ditt arbete
Varje arbetsdag borde ses som att du tar ett eller flera steg närmare dina övergripande mål på arbetsplatsen. Se inte dina arbetsuppgifter som separata öar när de tjänar samma syfte: att få dig att utvecklas och prestera på jobbet.
spendera tid med andra ambitiösa människor
Försök att hänga med högpresterande kollegor (och andra) som du kan lära dig något nytt av. Det kommer att bidra till din utveckling och framgång i det långa loppet.
sätt upp ett mål som du vet att du kan nå tidigt på dagen
Klarar du av en enklare uppgift på morgonen bygger du upp ett flow som låter dig ta dig an uppgifterna som på förhand kanske kändes övermäktiga. Har du ett riktigt svårt mål framför dig kanske flera små framgångar krävs för att ge dig momentum.
fråga ut dig själv
Vad lärde du dig i dag? Hur kommer du använda dig av det i morgon? Det är frågorna som högpresterande arbetstagare ofta ställer sig själva automatiskt – men vikten av dem kan inte nog understrykas. Att ställa frågorna till dig själv i slutet av dagen hjälper dig att kartlägga din egen utveckling och stimulerar lusten till lärande och förbättring.