När svenska folket väljer arbetsgivare är trevlig arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter viktigare än hög lön och jobbförmåner. Det visar en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo.

 - Både män och kvinnor värderar en trivsam arbetsmiljö högst. Det är en stark trend som håller i sig och på den punkten skiljer sig Sverige markant från övriga Europa. Där bedöms lön och förmåner som viktigast vid val av arbetsgivare, säger Larissa Hällefors som är Employer Branding-specialist på Kantar Sifo.

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande oberoende undersökning inom området. I Sverige har över 5000 respondenter djupintervjuats och undersökningen ger en representativ bild av vad svenska folket anser viktigast när de väljer arbetsgivare. 

randstad_infographic_employer_brand_sverige_5kriterier_rgb.jpg
randstad_infographic_employer_brand_sverige_5kriterier_rgb.jpg

Årets undersökning visar också att 3 av 10 planerar att byta arbetsgivare inom det närmsta året. Och 45 procent av de tillfrågade uppger att den främsta orsaken till att sluta är för låg lön.

- Många företag betraktar personalen som sin viktigaste resurs. Att locka och behålla rätt medarbetare är kanske mer angeläget än någonsin tidigare, men kampen om kompetens är stenhård, säger Johan Lagercrantz, VD på Randstad. 

Fullständig rapport kan laddas ner här:

www.randstad.se/employer-brand-center/

För vidare information, kontakta:

Niklas Trieb, pressansvarig Randstad

niklas.trieb@randstad.se

0709-938466

Larissa Hällefors, Employer Branding-specialist Kantar Sifo

larissa.hallefors@kantarsifo.com

0701-842242

 

Om Randstad Employer Brand Research

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 175 000 respondenter i 30 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda.