Hygien- och hälsobolaget Essity har utsetts till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019. I toppen återfinns även biltillverkaren Volvo Cars och industrigruppen Siemens. Utmärkelsen delas ut årligen av världsledande bemanning- och rekryteringsföretaget Randstad och bygger på en undersökning bland 6 200 svenskar.
Randstad Employer Brand Research undersöker vad svenska folket tycker är viktigast vid valet av arbetsgivare. Den årliga undersökningen ärvärldens mest omfattande i sitt slag där 6 200 svenskar intervjuas om vad de värdesätter mest hos en arbetsgivare. Högst upp på årets lista över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare placerar sig hygien- och hälsobolaget Essity, följt av Volvo Cars och Siemens. Enligt undersökningen är det bland annat Essitys goda rykte som värdesätts mest.
– Vi är stolta över vår företagskultur, som kännetecknas av teamwork och entusiastiska och engagerade medarbetare. Resultatet av Randstads undersökning visar att detta även syns utåt och att värdegrundade företag är attraktiva som arbetsgivare, säger Åsa Gidsäter Roos, Nordisk och Baltisk HR chef på Essity.
Essity är ett relativt nytt bolagsnamn och varumärke som skapades under 2017 när SCA skulle delas i ett skogsbolag och en hygien- och hälsodel. Under mindre än ett år togs ett nytt globalt namn och varumärke fram som skulle fungera i 150 länder. Genom ett gediget och omfattande arbete med bolagets innersta kärnvärden byggdes det nya varumärket och företagskulturen upp. Tack vare detta har Essity passerat flera välkända och etablerade varumärken och intagit förstaplatsen i Randstad Employer Brand Research.
– Undersökningen talar sitt tydliga språk, Essity är en eftertraktad arbetsgivare med en stark värdegrund som attraherar rätt medarbetare. De har arbetat aktivt med sitt employer brand och lyckats skapa en företagskultur som engagerar och motiverar, något som onekligen gett goda resultat. Att inta förstaplatsen är otroligt imponerande med dagens hårda konkurrens, säger Johan Lagercrantz, VD på Randstad.
Randstad Employer Brand Researchs toppskikt domineras av industribolagen som intar hela sju av de tio topplaceringarna. Förutom Essity återfinns även biltillverkaren Volvo Cars, industrigruppen Siemens och lastbilstillverkaren Volvo Group bland topp fem. Men även kullagertillverkaren SKF, fordonsunderleverantören Haldex och verkstadsbolaget Epiroc letar sig in på topp tio. Bland övriga företag på topp-tio-listan återfinns två mediabolag, Sveriges Radio och SVT, och dagligvarujätten ICA.
Om ett företag har blivit utsett till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare tre gånger under en femårsperiod hamnar det i Randstads Hall of Fame. Det innebär samtidigt att bolaget är utom tävlan de nästföljande tre åren. IKEA som vunnit utmärkelsen mellan 2014-2016 har därför placerats i Hall of Fame och är utom tävlan fram tills nästa år.
sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019:
- Essity
- Volvo Car Group
- Siemens
- Sveriges Radio
- Volvo Group
- Sveriges Television
- SKF
- ICA
- Haldex
- Epiroc
Fullständig rapport kan laddas ner här
För mer information, kontakta:
Sanne Jakobsen, pressansvarig Randstad
sanne.jakobsen@randstad.se eller 076-899 65 58
Sofia Hallberg, pressansvarig Essity
sofia.hallberg@essity.com eller 072-141 42 99
om randstad employer brand research.
Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 200 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 6221 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.
om randstad.
Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.
om essity.
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom sina produkter och lösningar. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken. För mer information, besök www.essity.com