om randstad employer brand research.

Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 190 000 personer i 34 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 716 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.

För andra året i rad har möbelföretaget Ikea tilldelats utmärkelsen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. På en andraplats hamnar hygienföretaget Essity följt av Sveriges Radio som bland annat rankats högt för sin covid-säkring av arbetsplatsen. Utmärkelsen delas ut av rekryterings-och bemanningsföretaget Randstad och bygger på över 4 700 intervjuer.

Varje år ger tusentals svenskar sin syn på vad som är viktigast hos en arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research, världens största oberoende employer branding-undersökning. I årets undersökning har över 4 700 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter och precis som i fjol står Ikea som vinnare.

– Vi är glada och stolta över att ännu en gång utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning. Vi har ett speciellt år bakom oss där det har varit viktigare än någonsin att vara en inkluderande arbetsplats där våra medarbetare kan känna sig hemma. Utmärkelsen visar att vi fokuserar på rätt saker och ger oss energi i vårt fortsatta arbete med att vara en fantastisk arbetsplats där man kan ta med sig hela sitt jag till jobbet, säger Cornelia Kaufmann, People and Culture manager på IKEA i Sverige.

Det är femte gången som möbeljätten mottar utmärkelsen och man är inte bara etta totalt. Ikea rankas högst i hela fyra av tio kriterier som respondenterna får utvärdera arbetsgivarna inom: trivsam arbetsmiljö, stark ekonomisk ställning, gott rykte och goda karriärmöjligheter.

– Ikea är ett företag som prioriterar kultur och goda värden. De arbetar hårt för att skapa en arbetsplats som medarbetarna älskar och det här syns även utåt. De vinner mycket välförtjänt även i år. Det är bara att gratulera, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.

I övrigt är det stora omkastningar på topplistan. Bland de tio bäst placerade bolagen är sex av tio nya. Hygien- och hälsobolaget Essity placerar sig som tvåa före public service-bolaget Sveriges Radio som tangerar sin tidigare bästa placering. Sveriges Radio premieras bland annat för sitt arbete med att skapa en covid 19-säker arbetsmiljö.

Den ökade bredd av branscher som sågs i fjol har också den fortsatt. Hela åtta branscher finns nu representerade i toppen av Randstad Employer Brand Research.

sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2021:

  1. Ikea (1)
  2. Essity (ny)
  3. Sveriges Radio (5)
  4. Volvo Cars (2)
  5. Försvarets Materielverk (ny)
  6. EY (ny)
  7. Södra Skogsägarna (ny)
  8. CGI (ny)
  9. Volvo Group (3)
  10. Systembolaget (ny)

kontakt

Sanne Jakobsen

pressansvarig | sanne.jakobsen@randstad.se | 076-899 65 58

Mattias Hennius

presschef Ikea | mattias.hennius1@ingka.ikea.com | 047-644 07 70

 

om randstad.

Med över 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-lösningar. Målsättningen är att bidra till en bättre arbetsmarknad, detta genom att hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Detta sammanfattas med bolagets mission – shaping the world of work.

om ikea.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.