Ikea är den arbetsgivare svenskarna helst jobbar för inom retailsektorn. Det visar årets topplista över de mest attraktiva arbetsgivarna inom retail. Ica behåller sin andraplats från fjolårets rapport, samtidigt som H&M hamnar utanför topplistan där nykomlingarna Coop och Ahlsell klättrar upp. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med över 4 300 svenskar.
För andra året i rad är musiktjänsten Spotify den mest attraktiva arbetsgivaren enligt svenska folket. Möbelvaruhuset Ikea tar den totala andraplatsen av samtliga 150 arbetsgivare i studien för andra året i rad och är därmed även det mest attraktiva företaget inom retail. Ikea belönas främst för sin goda ekonomi och sitt goda rykte.
– Ikea är en omtyckt arbetsgivare i Sverige och placerar sig högt i vår undersökning år efter år. Ett resultat av att de arbetat mycket med att skapa en trivsam och inkluderande arbetsmiljö som lockar både medarbetare och kunder till företaget, säger Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad.
Dagligvaruföretaget Ica tappar på den totala listan då företaget placerar sig på plats 20 jämfört med sjätteplaceringen 2022, men inom retail behåller de sin starka placering som tvåa. På topplistan för retail tar nykomlingarna Coop och Ahlsell en nionde respektive tionde plats. Coop får högt betyg för sin geografiska tillgänglighet och för att erbjuda anställningstrygghet. VVS-, el- och verktygsbolaget Ahlsell placerar sig högt vad gäller god ekonomi och möjligheter till karriärutveckling. Klädkedjan H&M som tidigare år placerat sig högt hamnar utanför årets topp-tio vad gäller retailbolag.
Sveriges mest attraktiva retailbolag 2023:
- IKEA (1)
- ICA (2)
- Clas Ohlson (4)
- Systembolaget (3)
- Stadium (8)
- Apoteket (7)
- Axfood (6)
- Apoteket Hjärtat (10)
- Coop (ny)
- Ahlsell (ny)
Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023:
- Spotify (1)
- Ikea (2)
- Sveriges Television (5)
- Försvarets materielverk (ny)
- AFRY (4)
- Epiroc (ny)
- Volvo Cars (3)
- Försvarsmakten (ny)
- Volvo Group (9)
- EY (ny)
om randstad employer brand research
Världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas närmare 163 000 personer i 32 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4326 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare. Läs mer om randstad employer brand research här.
om randstad
Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom bemanning, rekrytering och HR-tjänster. Målsättningen är att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden, detta genom att se potentialen i människor och därmed hitta rätt matchning mellan företag och arbetssökande. Genom att kombinera sin passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper Randstad människor och företag att uppnå deras fulla potential. De kallar det Human Forward. För mer information, besök www.randstad.se.