om
På Randstad tror vi att de bästa resultaten uppnås genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi, med målet att stödja människor och organisationer i att uppnå deras fulla potential.
Under åren har vi experimenterat med många avancerade teknologier för att påskynda och förbättra den mänskliga kontakten mellan talanger inkl konsulter, medarbetare och kunder. Vi använder avancerad teknik, såsom system för Artificiell Intelligens (AI) för att utöka våra medarbetares kapacitet och förbättra upplevelserna, möjligheterna och resultaten för talang inkl konsulter och våra kunder. Denna tekniker används i olika delar i våra processer, och alltid med människor som har kontroll över tekniken och dess resultat.
På Randstad, och i linje med allmänt vedertagen praxis, definierar vi ett AI-system som ett maskin-baserat system som utifrån den input det tar emot drar slutsatser om hur det ska generera produktion, såsom förutsägelser, innehåll, rekommendationer eller beslut. Olika AI-system varierar i sin grad av självständighet och anpassningsförmåga efter utplacering. All utveckling eller utplacering av AI-system av Randstad sker inom ramen för dessa AI-principer.
Då tillämpningen av AI, och i synnerhet generativ AI, blir allt vanligare, inte bara i vår verksamhet utan över hela världen, väcks frågor om vilken roll AI bör spela i människors liv och vilka riktlinjer som bör tillämpas. Under 2019 definierade Randstad sin egen uppsättning AI-principer för att svara på frågor som dessa. Vi uppdaterar dessa AI-principer under 2024 mot bakgrund av de många tekniska och regulatoriska framstegen inom detta område och samhällets ökade förväntningar kring användningen av AI.
Med grund i våra kärnvärden - to know, to serve, to trust, striving for perfection och simultaneous promotion of all interests - och i linje med våra affärsprinciper, definierar dessa AI-principer vårt engagemang för en ansvarsfull användning av AI.. Vi ser dem som en gemensam grund för vårt företag och alla våra intressenter - inklusive kunder, talanger inkl konsulter, partners, leverantörer och våra egna medarbetare – när vi navigerar i den snabbt utvecklande världen av AI. Vi tillämpar de principer som är lämpliga i sammanhanget och som överensstämmer med den senaste utvecklingen på området.
Randstad är engagerade i etisk och ansvarsfull användning av AI. Vi är försiktiga med dess tillämpning för att säkerställa att den tjänar våra intressenters bästa och minskar möjliga fallgropar som är förknippade med tekniken. Randstad ser inte AI som ett substitut för människor eller mänsklig interaktion, utan snarare som ett kraftfullt medel för att utöka mänskliga förmågor. Vi vet från vårt arv att verkliga relationer inte skapas av data och algoritmer - de kräver mänskligt engagemang.
Vår användning av AI är delvis avsedd att hjälpa till att göra interaktioner med kunder och talanger inkl. konsulter mer personliga, relevanta och meningsfulla. Vi säkerställer att kritiska beslut - det vill säga beslut som ger rättsverkningar för individer eller på liknande sätt väsentligt påverkar dem - alltid kräver mänsklig tillsyn.
våra AI-principer
-
1. fördelaktiga resultat för alla
AI-system bör respektera individers grundläggande rättigheter och bör användas för att ge fördelaktiga resultat för samhället som helhet. För vår bransch innebär detta talanger inkl. konsulter och kunder, och för fördelar som att främja inkluderingen av underrepresenterade grupper i samhället och att skapa nya sociala, ekonomiska och utbildningsmässiga möjligheter för människor.
-
2. mänsklig tillsyn och respekt för mänskligt självbestämmande
AI-system bör användas för att förstärka mänskliga förmågor och kunna övervakas effektivt av fysiska personer. Fördelningen av funktioner mellan människor och AI-system måste följa människocentrerade designprinciper och lämna meningsfulla möjligheter för mänskliga val och ingripanden. AI-system ska stödja människor i arbetsmiljön och syfta till att skapa meningsfullt arbete.
-
3. transparens och förklaring
Vid användning av AI-system bör Randstad vara transparent med användningen av dessa och ge meningsfull information:
- att göra individer medvetna om sina interaktioner med AI-system,
- att förklara för individer hur AI-systemen når sina resultat, och
- att ge individer som påverkas negativt av ett AI-system en möjlighet att utmana resultat.
-
4. rättvisa och inkludering genom design
AI-system måste behandla individer rättvist och respektera principer om icke-diskriminering, mångfald och inkludering som de återspeglas i tillämpliga lagar. För detta ändamål bör de som bygger och använder AI-system implementera lämpliga mekanismer och skyddsåtgärder under hela AI-systemets livscykel och ta hänsyn till olika perspektiv som reflekterar AI-systemets samhälleliga sammanhang.
-
5. integritet och säkerhet
Utvecklingen och användningen av AI-system bör följa tillämpliga lagar, inklusive dedikerade AI-lagar och lagar relaterade till immateriella rättigheter, integritet, dataskydd och cybersäkerhet, vilket säkerställer att AI-system och data är tillförlitliga, motståndskraftiga, robusta, korrekta och säkra.
-
6. ansvar
De som levererar eller, i tillämpliga fall, de som sprider AI-system är alltid ansvariga för användningen av dem.
Randstad kommer att fortsätta investera i existerande och nya AI-drivna tekniker, genom interna insatser för produktutveckling och genom att ta del av extern expertis genom förvärv och partnerskap. Detta kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta vara innovativa i vårt arbete för att bättre knyta an och kommunicera med talanger inkl konsulter och kunder och hjälpa dem att nå deras fulla potential, främja inkludering och forma arbetslivet. Det är den mänskliga sidan av vår verksamhet som gör skillnaden. Det är därför vi kombinerar kraften i dagens teknologi med våra medarbetares passion, för att skapa en upplevelse som i sig är mer mänsklig.